Hej!

Vi har en sluttningstomt per idag och ska i framtiden bygga något, men jag har en liten fråga/fundering.

Vi vill inte ha ett hus med "våningar" över varandra, utan vi vill egentligen ha ett enplanshus på flera "nivåer". Jag hoppas att någon här kanske förstår vad jag menar, men vad kallas ett sånt hus/planlösning? Kanske det inte finns ett namn för det? :)

Det enda reella exemplet jag har hittat är den bifogade bilden.

Notera att jag absolut inte kan något om husbyggning (tyvärr), men tycker allt kring det är superintressant.

Hälsningar,
bunni
 
  • Arkitektonisk ritning av en enplanshusplanlösning med flera nivåer och terrasser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Möjligtvis är ordet du söker "etagehus"? Var själv inne på att bygga ett sådant på vår sluttningstomt, men detaljplan i kombination med diverse andra lagkrav gjorde det komplicerat och i slutänden blev det ett självritat souterränghus istället.
 
A Alecci skrev:
Möjligtvis är ordet du söker "etagehus"? Var själv inne på att bygga ett sådant på vår sluttningstomt, men detaljplan i kombination med diverse andra lagkrav gjorde det komplicerat och i slutänden blev det ett självritat souterränghus istället.
Hej!
Och tack så mycket för svar! Det verkar som att det är just ordet etagehus jag letar efter! (y)
Vi vet tyvärr heller inte om vi kan bygga ett sånt hus på tomten. Ska möta arkitekten nästa vecka, men vill gärna vara lite förberedd och ha en liten "scrap book" på vad jag ser för mig.

Du vet inte vad etagehus kallas på engelska? Försökte köra en Google translate, det gick sådär.. :rofl:

Hälsningar,
bunni
 
Är det inte ett suterränghus utan källare du är ute efter? Ett terränghus kanske det kunde heta? Jag tycker mig se en öppen gård där i mitten också, det kallas atrium/atriumhus.
 
Redigerat:
Hittar inget bra engelskt ord, får förslaget Duplex, men det är inte rätt.

Tyvärr är det som sagt väldigt svårt att få till det i Sverige idag, på grund av reglerna om tillgänglighet: Sovrum, kök, badrum, vardagsrum, tvättstuga och ett sovrum måste finnas i ett plan, eller så måste man ha ramp eller hiss. Ofta är det ju tex vardagsrummet man ha lägre så att man kan få högt i tak på ett trevligt sätt, men då måste man alltså ha en hiss eller godkänd ramp också.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Split level house tror jag det kallas. Möjligen bi-level split house
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Gammelnörden
Gammelnörden
Lite rolig "retro" inspiration :)
Retroinspirerat arkitekturdesign D 1982 med ritningar av huset och en illustration av det färdiga hemmet omgivet av träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Retroinspirerad ritning av ett hus med platt tak, stora glaspartier och öppen planlösning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Carl Johansson och 4 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Hittar inget bra engelskt ord, får förslaget Duplex, men det är inte rätt.

Tyvärr är det som sagt väldigt svårt att få till det i Sverige idag, på grund av reglerna om tillgänglighet: Sovrum, kök, badrum, vardagsrum, tvättstuga och ett sovrum måste finnas i ett plan, eller så måste man ha ramp eller hiss. Ofta är det ju tex vardagsrummet man ha lägre så att man kan få högt i tak på ett trevligt sätt, men då måste man alltså ha en hiss eller godkänd ramp också.
Hej och tack så mycket för svar!
Vi bor i Oslo och har köpt tomt här, så jag vet inte om det är samma regler som det är i Sverige, men det är iofs inte så dumt att följa en standard att allt ska finnas på ett plan. Vi ska höra med arkitekten om vad han säger. Ramp tänker jag är möjligt ifall vi får för oss att ha en "lång trapp" uppöver i planlösningen (då blir ju huset väldigt avlångt, men tomten tillåter nog det).

Tack!
Hälsningar,
bunni
 
Måste tacka för alla svar jag har fått! Och jättekul med lite retro från GammelNörden :D
Blir en intressant tid framför oss med planering för hus.

Hälsningar,
bunni
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Oslo, ja det var ju en annan femma, då är det kanske möjligt. Men det går inte att hitta något på svenska sidor pga tillgänglighetsreglerna som ju i praktiken omöjliggör dessa. Man kan tycka att det skulle räcka att ha "förberett för hiss" med ett hisschakt där man satt in ett tillfälligt golv som går lätt att skruva bort så att de kan användas som KLK, eller ett räcke som enkelt går att ta bort och sätta en hiss vid.

Ramper blir ju tyvärr väldigt långa eftersom de är tänkta för folk som är skadade elelr äldre och därmed inte kan köra rullstol från början, det är väl lutning 18 cm per meter eller nåt, dvs en meter ramp per trappsteg.
 
BirgitS
Anna_H Anna_H skrev:
Ramper blir ju tyvärr väldigt långa eftersom de är tänkta för folk som är skadade och därmed inte kan köra rullstol, det är väl lutning 18 cm per meter elelr nåt, dvs en meter ramp per trappsteg
Lutningen får inte överstiga 1:12, och det är tungt att köra (trycka) en vuxen person i rullstol uppför den lutningen och jobbigt för gamla med rullator att gå i den lutningen. Dessutom ska bredden vara minst 1,3 m och efter en höjdskillnad på 0,5 m ska det vara ett vilplan med 2 m längd.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Fast tillgänglighetsreglerna gäller inte hela huset. När jag sökte bygglov så var kravet att det finns ett kök, badrum, sovrum och sällskapsutrymmen tillgängliga och med rätt minimimått. Om det sen finns 500 kvadratmeter till en trappa upp eller ner spelar ingen roll.
 
Här finns byggbestämmelserna i Norge.
https://dibk.no/byggereglene/
Inte så lättläst bara. Hittade ingen enkel information på deras hemsida. Men då vet man iallafall vad det heter på norska :)

För de som undrar hittade jag länken på Boverkets hemsida, de har länkar till bestämmelser i alla nordiska länder.
 
useless useless skrev:
Fast tillgänglighetsreglerna gäller inte hela huset. När jag sökte bygglov så var kravet att det finns ett kök, badrum, sovrum och sällskapsutrymmen tillgängliga och med rätt minimimått. Om det sen finns 500 kvadratmeter till en trappa upp eller ner spelar ingen roll.
Problemet är att minimimåtten är beroende av hur stort huset är. Men som sagt, nu pratar vi Norge, det kan vara annorlunda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.