Hej
Vad är en friggebod igentligen. Jag vet vad det kan användas till och liknande men vad gör det att just denna byggnad är en friggebod. Finns det regler hur små de får vara eller hur stora. Om de ska ha en dörr eller går det bara ha bara tre väggar??

Bakgrunden till denna fråga är för i min kommun ska nu de köra med nära hushållsortering och kommer nu få stora sopkärl (340L eller 370L) och de är 115 cm höga men den info man har fått är att ska man ha plankor runt så får de bara vara 110 cm höga. De kommer även vara placerade rätt så nära vägen då regeln är om man inte flyttar kärlet så den är max 3 meter från vägen så tar dom den inte.

Är ganska så konstigt då att bygga en Attefallshus så krävs det inte bygglov bara en anmälan och få ett startdatum.
 
Och en byggnad i sin tur är " ...en varaktig konstruktion som består av tak eller av tak och väggar och som är varaktigt placerad på mark eller helt eller delvis under mark eller är varaktigt placerad på en viss plats i vatten samt är avsedd att vara konstruerad så att människor kan uppehålla sig i den"

110 cm högt är inget man uppehåller sig i...
 
BirgitS
C cazz skrev:
men den info man har fått är att ska man ha plankor runt så får de bara vara 110 cm höga.
Du kan inte sätta en häck runt?
Den kan ju vara högre utan att någon klagar.
 
useless useless skrev:
Och en byggnad i sin tur är " ...en varaktig konstruktion som består av tak eller av tak och väggar och som är varaktigt placerad på mark eller helt eller delvis under mark eller är varaktigt placerad på en viss plats i vatten samt är avsedd att vara konstruerad så att människor kan uppehålla sig i den"

110 cm högt är inget man uppehåller sig i...
Hmm nää men tänkte typ 2 m högt med snetak och 2x1m
Går ju vara inne i den men vete fasiken om det blir skönt :D
 
BirgitS BirgitS skrev:
Du kan inte sätta en häck runt?
Den kan ju vara högre utan att någon klagar.
Nää så liten yta att man får knappt plats mer än kärlen
 
En friggebod får normalt inte placeras närmare än 4,5m till tomtgräns.
Liknande längd eller längre gäller ofta mot väg.
Samma regler gäller Attefall.
Oavsett om det krävs anmälan eller bygglov eller ej så finns det vanligtvis regler för hur och var du får bygga.
 
Japp men ofta gäller det även grannarna om det är närmare än 4,5 meter
Fast vägar är lite lättare vad jag har läst
 
harry73
C cazz skrev:
Fast vägar är lite lättare vad jag har läst
Längs gatorna är 4,5m regeln ännu svårare att få undantag för (= helt omöjligt)

Jag förstår dock inte varför du vill bygg en 2m hög bod för dina soptunnor
 
Inramningsreglerna gäller nog mycket för att det ska vara lätt att automatiskt ta fram, tömma och återplacera kärlen. Bygger du för högt eller med tak förstör du säkert vissa möjligheter för olika slags lyftarmar att ta kärlen.
 
harry73 harry73 skrev:
Längs gatorna är 4,5m regeln ännu svårare att få undantag för (= helt omöjligt)

Jag förstår dock inte varför du vill bygg en 2m hög bod för dina soptunnor
hehe det råkade bli det då jag körde så hög grad just för taket och snön.
Tanken är att ha trevägg med tak och måste då ha lite högre för att kunna lyfta locket bra
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Inramningsreglerna gäller nog mycket för att det ska vara lätt att automatiskt ta fram, tömma och återplacera kärlen. Bygger du för högt eller med tak förstör du säkert vissa möjligheter för olika slags lyftarmar att ta kärlen.
Fast har pratat med dom och de kör inte lyftarm utan manuellt
 
Nu ja. :geek:
 
harry73
Men varför vill du ha tak?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.