Blått begagnat vattenfilter utan automatisk backspolning kopplat till rör i en rörig källarmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Begagnat blått vattenfilter med kopparledningar och öppen topp utan automatisk backspolning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Begagnat blått vattenfilter utan automatisk backspolning redo för fyllning med akdolit för pH-höjning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
jag skippade att betala 10000:- för ett nytt vattenfilter med automatisk backspolning, fick tag i ett begagnat av en kollega för en tiondel av priset, men det filtret har ju ingen automatisk backspolning.

är det något som måste göras?

hur gör man det isf på denna?




jag kommer ladda med akdolit, för en höjning av PH som ligger på 5,9 i dagsläget
 
Man backspolar inte dessa, montera den mellan pumpen och tryckkärlet så kommer pumpen lyfta massan varje gång den startar.
Vattnet skall ledas nedifrån och upp.
 
tack för svar!

det går alltså inte även om man vill?

jag brukar gilla både hängslen å livrem =)
 
Sätter du det mellan pump och tryckkärl ska du inte backspola. Sätter du efter tryckkärl kan man bygga en backspolning med hjälp av kulventiler där du leder vattnet åt fel håll. Men man måste bygga avloppsuttag och allt. Väldigt onödigt.
 
det kommer hamna efter tryckkärl till en början. jag orkade inte krångla och byta det samtidigt så beställde inget nytt tryckkärl.. dumt kanske

hade nån tanke att man kan använda metallnippeln med lock på vid backspolning, men när jag tänker ett varv till går det ju inte..

utloppet måste ju hamna efter anslutningen som har bottenröret kopplat till sig..

man får göra några större avtappningar emellanåt istället kanske =)
 
Bättre än inget, men det kan bli svårare att få upp pH. Håll koll på massan bara, känn efter några månader så du inte bränner massan. Då är det bara att kassera filtret i värsta fall, eller några timmars arbete med en borrmaskin.
 
hur menar du med "kan bli svårare att få upp PH" ?
 
Vid större vattenuttag ex. Vid dusch så får inte vattnet samma kontakttid. När vattnet kommer uppifrån och ner pressas massan ihop och vattnet får mer kontakt med massan. Uppströms lyfter massan och får då sämre kontakt vid genomströmning.
 
aaha okej då är jag med.

men detta filter var rätt stort känns det som, 1,3 meter högt och kanske 35-40 cm diameter..

får säkert i nästan 2 säckar akdolitmassa
 
Oj, ja det var stort.
Det är bara att hålla koll på pH-värdet. Mät efter ca 10min vattenuttag så ser du.
 
  • Gilla
camaro1969
  • Laddar…
Vattenfilter med kopplingar, små pilar syns som indikerar riktning för vattenflödet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av ett vattenfilter med riktningsspecifika pilar för installation, svåra att se.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har idag kopplat på vattenfiltret,

Jag kopplade så att vattnet går ner i botten och filtreras på uppvägen.

När jag spolat ett tag för att få bort det grumliga vattnet ser jag ju pilar på filtret, vid kopplingarna att det ska kopplas andra vägen, dvs filtreras nedåt, kan det stämma?

Se bilderna..
Edit:
Syns dåligt på bilderna men det är små pilar åt vänster.

@mogge_73 jag taggar in dig igen;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.