Hej igen,

Jag har funderat igen.

Vilka fördelar och nackdelar finns det i att ha ett bolån hos storbankerna?

Personligen så har jag bolån hos en storbank och det känns tryggare att ha bolånet hos dem än hos de mindre bankerna. Är det en falsk trygghet utan något vidare underlag?
 
Vilka mindre banker finns det som lånar till bostad till motsvarande räntor som de stora?

Finns ingen skillnad i trygghet.
 
C
M -MH- skrev:
Vilka mindre banker finns det som lånar till bostad till motsvarande räntor som de stora?
Det är väl inga ränteskillnader mellan stora och små aktörer?

Själv skulle jag aldrig ta ett lån hos en traditionell bank. Är inte beredd att ställa upp på deras "helkunds"-upplägg och jag vill framför allt inte bli konstant kontaktad av banken med olika erbjudanden om "rådgivning".
 
Aldrig mer storbank för mig, ser inge anledning till att betala deras överpriser på räntorna. Var i ligger tryggheten egentligen man lånar pengar från de, du lånar inte till dem.
 
C cpalm skrev:
Det är väl inga ränteskillnader mellan stora och små aktörer?
Det är lättare att förhandla med bankerna som har lokala bankkontor i alla fall. Ikanobanken, Skandiabanken mfl. har inget direkt handlingsutrymme. Å andra sidan har de lägre listräntor. Så nog skulle jag vilja säga att det är skillnad, både hit och dit.
 
Excel
Skandiabanken har ju låga räntor nu givet att man har under 50% belåningsgrad. Tycker det är bra att man får priset direkt utan att lägga mödan och pruta.
 
Inbillar jag mig om jag menar på att de svenska storbankerna: Nordea, SEB, Swedbank och Handelsbanken har något säkrare skyddsnät vad gäller om en konkurs inträffar eller liknande. Ett skyddsnät som den svenska staten bidrar med på något sätt?

Till skillnad mot om en mindre bank typ SBAB.
 
Excel
Sjörövaren Sjörövaren skrev:
Inbillar jag mig om jag menar på att de svenska storbankerna: Nordea, SEB, Swedbank och Handelsbanken har något säkrare skyddsnät vad gäller om en konkurs inträffar eller liknande. Ett skyddsnät som den svenska staten bidrar med på något sätt?

Till skillnad mot om en mindre bank typ SBAB.
SBAB ägs av staten, lär inte gå i konkurs...
 
Redigerat:
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Excel Excel skrev:
Skandiabanken har ju låga räntor nu givet att man har under 50% belåningsgrad. Tycker det är bra att man får briset direkt utan att lägga mödan och pruta.
Men utan prutning så kan man väl förmoda att man betalar för mycket? Även Skandiabanken har ju chefer med höga löner som tar ut stora vinster?
 
Excel Excel skrev:
SBAB äga av staten, lär inte gå i konkurs...
Okej, jag är inte lika påläst som du.
Men utifrån ditt påstående så förstår jag att ditt svar på min fråga är: Ja, vissa banker har skyddsnät i form av statens uppnackning.
 
Excel
Är nog inte chefers löner som är största problemet. Problemet är väl att vi har oligopol vilket innebär att banker kan tjäna ofantligt mycket pengar.
 
Vad händer med lånen och huset om en mindre bank går omkull?
 
Ingen risk att lånet försvinner om banken går i konkurs! :)
 
M -MH- skrev:
Ingen risk att lånet försvinner om banken går i konkurs! :)
Vad synd :)
 
Excel
Sjörövaren Sjörövaren skrev:
Okej, jag är inte lika påläst som du.
Men utifrån ditt påstående så förstår jag att ditt svar på min fråga är: Ja, vissa banker har skyddsnät i form av statens uppnackning.
SBAB kan teoretiskt gå i konkurs, skulle vara mycket pinsamt för ägaren (staten).

Numera tillåts inte stater rädda banker, (EU) aktieägare och kunder med mer högre belopp än insättningsgarantin kommer bli av med delar av insatta medel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.