Jag håller på att sätta upp fönsterbleck för hörnfönster. Klurar på olika sätt att bocka plåten runt ett hörn som detta.
Närbild av hörnfönster med en delvis monterad fönsterbleck och grönt tejp som markerar skarven.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har sett att man kan ha en stående fals (som är rimligt lätt att göra) men vi vill hellre ha en plan skarv som i mina försök nedan.

Första varianten har jag en flik som jag tänkte skulle gå under så att skarven kommer mitt i hörnet. Men det kändes som det skulle bli för otätt, så jag la den över istället. Sen två nitar för att hålla ihop allt. Och ja, jag ska köpa svarta nitar på måndag :)
Svart fönsterbleck med bockad skarv och nitar på ett träbord, bredvid pappersmallar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svart fönsterbleck bockat för hörnmontering på träbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fönsterbleck monterat i hörn med plan skarv och två nitar, mot ljus träbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svart fönsterbleck bockat för hörnfönster med en övertäckt skarv och nitar på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Försök nummer två blev lite bättre.
Två svarta fönsterbleck bockade för hörnmontering på ljus träyta, en flik och nitar syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svart fönsterbleck böjt runt hörn med synlig skarv och nit, mot verkstadsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svart fönsterbleck böjt för hörnmontage med synlig nit, på träbänk med måttband i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men det är fortfarande inte tätt längst in i hörnet. Tänkte lämna en flik där som jag viker runt hörnet och nitar fast. Men det kommer ju inte bli helt tätt ändå. Nu kommer vi ha en plåt som klär in hörnstolpen också, den kommer gå ner och täcka innersta delen av underblecket i hörnet. Men det kan ju fortfarande blåsa in vatten... Tror att det inte är hela världen ifall det kommer in några droppar mellan vindpapp och panel heller.

Någon som har ett bättre förslag på lösning? Eller är det så här man gör?

Tänkte även sätta en dubbelhäftande tejp i överlappet, eller bara lite fog.
 
  • Gilla
Johan6767
  • Laddar…
Behöver även skarva på en del ställen, där längden är >2 m. Har tänkt mig något som liknar detta, återigen för att undvika stående fals. Ni får bortse från att det är slarvig klippt. Är det överarbetat att ha en sned skarv? Finns det andra sätt att skarva?
Sned skarv mellan två svarta objekt på ett träbord, med sax och verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Slarvigt klippt, diagonalt skarvad svart plåtdetalj på ett arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tyvärr så är det nog så att vill du inte ha täta hörn så är det nog bara att göra som du tänkt. Men jag kan nog tycka att vill du ändå ha överlapp så försök att få det så snällt och åtsittande som möjligt med tanke på att det kan bli vassa hörn om man inte väljer att göra omslag på överliggande skarvar. Gäller både hörn och raka skarvar. Tänk på barnen som kanske i farten drar armen över kött-tjuvarna.
 
Noramasen Noramasen skrev:
Tyvärr så är det nog så att vill du inte ha täta hörn så är det nog bara att göra som du tänkt. Men jag kan nog tycka att vill du ändå ha överlapp så försök att få det så snällt och åtsittande som möjligt med tanke på att det kan bli vassa hörn om man inte väljer att göra omslag på överliggande skarvar. Gäller både hörn och raka skarvar. Tänk på barnen som kanske i farten drar armen över kött-tjuvarna.
Tack för input! Ska runda till kanterna så vi inte får några skador.
Sen vill jag ju gärna ha täta hörn. Men kan inte komma på hur med mina begränsade plåtslagarkunskaper.
 

Bästa svaret

”Täta” hörn blir det inte utan att man gör ett uppvik med fals. Materialet räcker liksom inte till. Vill man få till ett likväl med liggande skarv med tätt hörn så kan jag bara säga att det krävs en duktig plåtslagare som tennlöder dessa. Men då är du inne i ett annat kapitel som kallas byggnadsvård. Sedan är det säkert som du säger att det är ingen katastrof som händer ifall det kommer in en droppe. Men inget är ändå bättre på sikt än tätt utförande☔️
 
Bra och utförligt svar (y)
 
Mikael_L
Jag hade två fönsterbleck och överbleck som behövde dras runt ett hörn precis som ditt.

Men jag körde med en lodrätt stående fals, och jag tycker inte att det stör direkt ...
 
Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
Här hittade jag tråden som jag skrev och frågade i innan jag själv gick till verket.
[länk]

Och det verkar inte som att jag någonsin rapporterade över mina egna falsningar. Men jag minns att jag tog lite bilder.
Läste igenom din tråd när jag finkammade forumet efter fönsterbleckinfo, noterade också att bilder på resultatet aldrig kom :DOm du hittar bilder får du gärna skicka.

Jag kommer nog ändå köra på lösning utan stående fals. Har inte ensam beslutanderätt bör det gäller synliga detaljer på huset ;):D
 
Mikael_L
Jag gick ut och tog ett foto på hur det ser ut nu i alla fall.
Närbild på en grå yttervägg och en vit fönsterbräda med träpanel under i skymning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
villeg
  • Laddar…


Pappa Plåtslagare lärde en i tidig ålder - "Klipp ALDRIG ut plåtsaxen hela vägen...." ;)
 
  • Gilla
Noramasen
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag köpte en sån här för att ha möjlighet att få till någorlunda plåtarbeten som man inte behövde kräkas över direkt då man ser det.
[länk]
Jag tröttnade på mina äldre plåtsaxar för ett tag sedan och åkte till Jula och köpte nya.
Pelikan plåtsaxen (takplåtsax) från Stubai är helt okej även om jag får lite ont i handen efter ett tag, den är till för raka klipp men jag klipper inte ut hörn med den.
Jag köpte även de två bacho plåtsaxarna 583D och 584D (höger, vänster) och dom plåtsaxarna klipper bra samt ligger bra i handen men tyvärr så är det räfflade skär vilket lämnar märken i tunnplåten.
Jag har en Noga DB1000 gradvertyg som tar det mesta av märkena efter de räfflade skären.
Varför säljs det plåtsaxar med räfflade skär till tunnplåt? Funderar på att slipa om dom så räfflingen försvinner.
Jula har väldigt bra pris på Bacho och Stubai plåtsaxarna.
https://www.jula.se/catalog/verktyg...t-och-metallverktyg/platsaxar/platsax-002098/
https://www.jula.se/catalog/verktyg...t-och-metallverktyg/platsaxar/platsax-002099/
 
Räfflade skär är till för att saxen inte ska glida ifrån när man klipper, då dessa Bahco saxar har ett mera svängt skär i jämförelse med ex Stubai. Har själv ett par sådana men dock med lite nerslipade skär så att det inte lämnar mer än minimalt med märken. Stubais saxar är numer inte något att ha för proffs då de snabbt glappar i axeln pga alltför blött järn kan jag tro. Jag kan bara säga att saxarna oberoende märke inte alls håller samma kvalite som förr.
 
slacker slacker skrev:
[bild]

Pappa Plåtslagare lärde en i tidig ålder - "Klipp ALDRIG ut plåtsaxen hela vägen...." ;)
Hehe :oops:. Som sagt, det var slarvigt klippt, inget jag skulle montera på huset. Tog bara saxen jag hade i handen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.