A Andy78 skrev:
En vän sålde sin båt köparen var från Lituaen, de kom och hämtade båten.
Det var inga konstigheter med betalning eller så.
Man ser nästan varningsklockorna direkt, ofta vill de betala begärt pris eller mer utan diskussion och en klassiker är att man ska betala in en förskottssumma för frakten, pengar som man förståss inte får tillbaka.
Jag har köpt en hel del grejor på blocket:
-Stenberg kombimaskin
-Gisebo skogskärra
-Normet vajerkran
-Arboga pelarborrmaskin.
-Maskinskruvstycke till kipphyveln
Om jag inte har kunnat hämta grejorna själv så har jag skickat kontanter med han som hämtade och fått ett undertecknat kvitto i retur.

Ringt på flera andra annonser också där det inte har blivit affär......
Blivit mer eller mindre misstänkt i princiop varenda gång........ många annonsörer svarar inte överhuvudtaget då jag ringer från en finländsk nummer.
Trött på bedragarjävlarna som förstör marknaden för mig........
 
Sålde nyligen en bil på blocket.antalet seriösa svar gick att räkna på ena handens fingrar, antalet svar totalt var mer än tio ggr så många. Slutade med att jag sålde till en bilhandlare som ringde mig. Han var den ende som frågade om bilens detaljer...

Bland de "serösa" svaren var åtminstone två försök till blåsningar. Jag sålde dock bilen så snabbt att jag inte löpte linan ut med dessa. Nästa gång lämnar jag in bilen på KVD för försäljning på auktion istället. Man orkar inte med alla idioter som ringer och mailar.
 
j.f.s
Har råkat ut för samma upplägg som många andra när jag sålde en snöskoter. En gammal en som skulle tas på biltrafiler till Afrika.

Nu vet jag ju att i tex Förenade Arabemiraten så körs det snöskoter i öknen men de har lite bättre maskiner :crysmile::crysmile:

Nu senaste när jag sålde släpvagnen så fick jag istället den här:

Köpare: ”Om den har tipp och du släpper den för x pengar så köper jag den”

Jag: Japp, den har tipp och budet är ok var mitt svar.

Köpare: ”Kan jag testa om min fyrhjuling går på?

Jag: Det går bra det också.

Köpare (timmar senare): Jag har pratat med en kollega som har en likadan kåpa. Fyrhjulingen går inte på så jag måste avstå.


Då undrar jag i mitt stilla sinne varför man inte tar reda på sånt innan man säger att man ska köpa? Alla detaljer (utom tipp) stod i annonsen...men vilken kåpa, modell på vagn och regnummer.

Bytte in den istället för att slippa krångel :rofl:
 
Att det är prutmån vet jag av erfarenhet från båda hållen. I stort sett alla som köper vill kunna påverka priset, det slår sällan fel. Även för egen del har jag prutat framgångsrikt, som köpare. Ibland. Ibland inte. Ibland orkar man inte, eller så känns det bara dumt, t ex om priset redan är överkomligt.
Men visst blir man lite trött när det första folk frågar är vad mitt verkliga pris är. Det står i annonsen, brukar jag säga.
 
  • Gilla
vanpire
  • Laddar…
Har råkat ut för samma taktik när jag skulle sälja en MB 300 cab.
Man måste vara ganska sömnig för att gå på det här. För min del så hände det för över 2 år sedan, men jag känner igen det. När jag inte betalade in transportkostnaden, så kom det en del mail också i syfte att skrämmas, som antydde att jag hade brutit ingångna avtal och vilka konsekvenser det kunde få (OBS! Inget hot om våld förekom) Det var mest obegåvade svängar med juridiska termer som föll platt till marken efter att ha läst dem två gånger. Jag skickade över hela mailkorrespondensen till Pay-Pal, sen har jag inte hört något.
 
Nu har det hänt lite grejer.

Det kom ett mejl från Barcleys om att transaktionen stoppats på grund av att hon ännu inte fått igenom arvskiftet för kontot ännu.
Strax efteråt skickade hon ett mejl och bad om ursäkt för strulet men att hon skulle fylla i alla papper, vilket skulle ta ett par dagar.

I går kom sedan ytterligare ett mejl från henne där hon ber om mitt partnerskap. Det finns 3,2 milj € på kontot och hon vill föra över det till mig då hon vill vara hemlig för sin avlidna makes familj. Dessutom jobbar en av familjemedlemmarna på banken, därav vill hon använda mitt konto. När pengarna kommit skall jag betala hennes flygbiljetter hit och får dessutom 10% av pengarna.

Hon skickade också över blanketten för arvskiftet, vad nu jag skall med den till.

Nu blev jag lite besviken, det verkar ju likna ett vanligt Negeriabrev...
 
  • Ledsen
  • Haha
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Nu har det hänt lite grejer.

Det kom ett mejl från Barcleys om att transaktionen stoppats på grund av att hon ännu inte fått igenom arvskiftet för kontot ännu.
Strax efteråt skickade hon ett mejl och bad om ursäkt för strulet men att hon skulle fylla i alla papper, vilket skulle ta ett par dagar.

I går kom sedan ytterligare ett mejl från henne där hon ber om mitt partnerskap. Det finns 3,2 milj € på kontot och hon vill föra över det till mig då hon vill vara hemlig för sin avlidna makes familj. Dessutom jobbar en av familjemedlemmarna på banken, därav vill hon använda mitt konto. När pengarna kommit skall jag betala hennes flygbiljetter hit och får dessutom 10% av pengarna.

Hon skickade också över blanketten för arvskiftet, vad nu jag skall med den till.

Nu blev jag lite besviken, det verkar ju likna ett vanligt Negeriabrev...
Upplägget påminner om det grannen fick för något år sedan. Då var det ett arv en kvinna inte fick ut, utan att betala advokaten 3000€. Det blev tyst från henne då grannen frågade om inte hon och advokaten tillsammans kunde gå till banken och då ge advokaten sitt arvode! Även här var det även en flygbiljett hit som också skulle bekostas för att de skulle träffas här och dela på pengarna!!!
 
G gaidin skrev:
Nu har det hänt lite grejer.

Det kom ett mejl från Barcleys om att transaktionen stoppats på grund av att hon ännu inte fått igenom arvskiftet för kontot ännu.
Strax efteråt skickade hon ett mejl och bad om ursäkt för strulet men att hon skulle fylla i alla papper, vilket skulle ta ett par dagar.

I går kom sedan ytterligare ett mejl från henne där hon ber om mitt partnerskap. Det finns 3,2 milj € på kontot och hon vill föra över det till mig då hon vill vara hemlig för sin avlidna makes familj. Dessutom jobbar en av familjemedlemmarna på banken, därav vill hon använda mitt konto. När pengarna kommit skall jag betala hennes flygbiljetter hit och får dessutom 10% av pengarna.

Hon skickade också över blanketten för arvskiftet, vad nu jag skall med den till.

Nu blev jag lite besviken, det verkar ju likna ett vanligt Negeriabrev...
Du kan ju svara så som jag gjorde en gång när en dam på en dejtingsida bad om hjälp av mig för att smyga undan några miljoner dollar som någon fiende till hennes far ville komma åt. Hon var så ynklig och bad om hjälp.....och goda råd...... och undrade om jag har någon ide vart hon kunde skicka pengarna........ jag föreslog Röda Korset....... och så förklarade mycket ingående för henne hur hon skule köpa ett rep och slå en rännsnara och leta efter ett lämpligt träd och hänga sig...... och då är hela problemet löst!
 
  • Gilla
gaidin och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Sålde för några veckor sedan via Traders några silverbestick för +700 kronor. Skickade besticken till en adress i Malmö. Fick aldrig några pengar..Köparen hävdar han skickst pengarna. Då jag varit på resande fot nån vecka så kollade jag inte bankkontot förrän igår. Får anmäla till Tradera och tänker även göra en polisanmälan.
 
J Johnsson 56 skrev:
Jag gör jättemycket affärer via blocket och råkar hela tiden ut för bedragare. Mitt företag har annonserat på blocket i över 10 år. Jag hyr ut byggställning m.m. Det är många år sedan jag slutade att sätta ut telefonnr, alla måste svara via mail, ändå vimlar det av bedragare, så jag kollar upp alla, dvs jag tar reda på deras personnr. ringer kronofogden om ev. skulder och kollar Lexbase. Ofta går det inte att hitta vem som har telefonnr på Eniro etc, så då får de uppge namn och adress, annars blir det ingen affär. Innan Blocket fick för sig att all mailkonversation ska gå genom dem, så kunde man kolla upp mailadressen och IP-adress. De ändrade det p.g.a. säkerhetsskäl ??? Risken för att råka ut för bedragare är mycket större sedan dess, eftersom man inte kan spåra vem det är.
Men även privat har jag råkat ut för flera bedrägeriförsök när jag annonserat. Om inte Blocket hade ändrat så man inte kan kolla vem man pratar med, så skulle inte risken varit lika stor
Det är ett tveeggat svärd! Innan kunde ju bedragarna kolla upp var den som annonsera på samma sätt o helt enkelt bara åka och hämta det dom var intresserade av,
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
För tio år sedan blev jag luggad på ett så här efteråt ganska roligt sätt. En dörrförsäljare knackade på och visade vilket jättebra rengöringsmedel han sålde, ekologisk, baserat på citronskal, jag köpte två dunkar billigt och kände mig nöjd. dagen efter kom han tillbaka och berättade att leverantören hade upptäckt ett fel på produkten och han skulle byta ut dunkarna mot nya, inga problem sa jag, så han tog mina dunkar och skulle återkomma på eftermiddagen, en vecka senare tvingades jag inse att jag var lurad, men det var nästan värt 500 för få en sån bra historia
 
  • Haha
  • Gilla
HasseTeknik och 7 till
  • Laddar…
Och så bar han över dina dunkar till grannen som han tagit från din granne på andra sidan......
Ungefär som de som satte om blommor och tog med den gamla jorden till nästa.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Sålde för några veckor sedan via Traders några silverbestick för +700 kronor. Skickade besticken till en adress i Malmö. Fick aldrig några pengar..Köparen hävdar han skickst pengarna. Då jag varit på resande fot nån vecka så kollade jag inte bankkontot förrän igår. Får anmäla till Tradera och tänker även göra en polisanmälan.
När jag säljer på Tradera eller Blocket, skickar jag aldrig något förrän jag ser pengarna på mitt konto.
 
  • Gilla
big mike och 4 till
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Sålde för några veckor sedan via Traders några silverbestick för +700 kronor. Skickade besticken till en adress i Malmö. Fick aldrig några pengar..Köparen hävdar han skickst pengarna. Då jag varit på resande fot nån vecka så kollade jag inte bankkontot förrän igår. Får anmäla till Tradera och tänker även göra en polisanmälan.
Bättre att göra affärer på byggahus 2004 :crysmile: Bra du gör en polisanmälan tror folk generellt tänker att "Det är ingen idé" men då kan de ju lugnt fortsätta. Vilket de så klart räknar med och håller sig till förhållandevis små summor.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.