Hej,
Jag håller på att planera inför bygget av ett lösvirkeshus. Tomten har är aningens trång och inom strandskyddsområde, vilket påverkar möjligheten att placera byggnaderna som vi vill. Själva huset är ritat och strandskyddsdispens och bygglov är godkända. Planen är att bygga ett garage i ihopbyggt med huset. Detta är vi inte är helt färdiga med hur det ska se ut eller gå till. Det finns ett stort, och antagligen lite ovanligt, problem. Vi kan inte få bygglov för garaget innan huset är färdigt. Detta beror på knepiga regler som har med strandskyddsdispens att göra.

Situationen är alltså så att vi måste bygga färdigt huset innan vi kan påbörja garaget. Dessutom räknar vi med minst två vintrar mellan att utsidan på huset är färdigt och garaget kan påbörjas.

Frågan är hur vi på i efterhand ansluter platta och tak mot befintlig byggnad, utan att det blir dåligt. Plattan på huset blir med 40 cm kantelement och 30 cm frigolit. Husets väggkonstruktion, från stomme och utåt, blir enligt följande:
  • 300 mm lättbalk, fylld med cellulosa
  • 30 mm träfiberskiva som vindstopp och fasadisolering
  • 12 mm luftläckt
  • 28 mm spikläckt
  • 22 mm stående spontat panel.
Taket blir kilckfals.

Jag ser framför mig att det kommer att innebära en massa dubbeljobb att bygga garaget i efterhand. Frågan är om det ens går få riktigt bra? Panel och läkt går förstås att demontera (även om det känns jävligt dumt att sätta dit bara för att riva bort eländet). Fasadskivorna går inte att demontera eftersom de håller isoleringen på plats.

Min fråga är om någon har några tips på hur detta kan lösas på smidigaste sätt? Hur ansluter man plattan på bästa sätt? Hur löser man anslutningen mellan garagetak och yttervägg? Kan vi förbereda på något sätt när vi bygger huset, för att underlätta garagebygget?

Är tacksam för all input.
3D-modell av ett oavslutat lösvirkeshus med angränsande garage struktur i ett byggplaneringsskede.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3D-skiss av ett lösvirkeshus med ihopbyggt garage i planeringsfasen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Även om jag har svårt att fatta hur denna situation kan uppkomma, är det ett intressant problem. Det bästa är självklart om ni kan förbereda den framtida anslutningen mellan hus och garage. Lite hänger på förutsättningarna för grundläggningen, bl.a. markens beskaffenhet. Om garaget ska vara uppvärmt eller inte har också betydelse. Om man bortser från garageplattans utformning, så tycker jag att det borde vara möjligt att förbereda den slits i fasaden som kommer att behövas för att åstadkomma en tät och vattenavledande anslutning av garagetaket till husväggarna.
 
Tack för svar.
Jag förstår att det inte är lätt att förstå. Det handlar om att vi fick avslag på vår strandskyddsdispensansökan eftersom garaget kommer nära tomtgränsen, trotts att vi har markägarens godkännande kräver stadsarkitekten 4 m vid alla gränser. Det visade sig dock att det finns ett generellt undantag från strandskyddet som gäller komplementsbyggnader placerade inom 15 meter från huvudbyggnaden och minst 25 meter från havet. Kruxet är bara att regeln inte går att tillämpa innan huvudbyggnaden är uppförd.
Där av denna löjliga situation.

Tomten är avtäckt och fylld med med 0-100 som packats ordentligt. Även hela ytan där garaget ska vara. Nu återstår bara makadam under grunden. Huset ska ha bergvärme och jag tänker förbereda för att ansluta även garaget. Garaget platta behöver antagligen byggas med 30 cm kantelement för att det ska gå att få till uppfarten och frånfall från huset, samtidigt som det går att komma in med bilen. Jag gissar att det går att gjuta en lägre platta mot villa plattan, med någon typ av rörelse fog mellan?

Vad det gäller anslutningen mellan garagetak och vägg gissar jag (som lekman) att underlagstaket borde vikas upp bakom fasadskivorna för att vatten som letar sig in bakom panelen inte ska kunna rinna in i väggen. Detta kanske går att lösa på något annat sätt?

För att slippa riva nyuppsatt panel funderar jag på att sätta en provisorisk fasad på den del av huset som påverkas av anslutningen av garage, t.ex. oljehärdad board. Känns dock väldigt trist att behöva hålla på med.
 
Plattan på mark borde ni väl få lov att göra samtidigt som huset? För att göra platta på mark behövs väl inget bygglov?

När det gäller takanslutningen mot huset hade ni ju kunnat delmontera takstolar som ansluter mot huset, även själva taket. Man kan ju hävda att det är ett ”skärmtak” vilket inte behöver bygglov. I nästa skede bygger ni ett garage, ihop med skärmtaket så att säga. Det som skulle kunna bli ett krux, det är att man egentligen måste ha en huvudbyggnad för att få bygga ett skärmtak. Så det beror nog lite på om kommunen tillåter er att göra så eller inte.

Vi fick INTE göra det. Så vi byggde bara takstolar och kallade detta för ”pergola” som satt ihop med huset. När vi sedan fick slutbeskedet byggde vi ett ”skärmtak” som egentligen är en förlängning av husets egna tak. Detta för att vi annars inte hade hållit oss inom dom antal kvm som man fick bygga på tomten.

Men, att föredra är ju att ni får in råspont, plåtar och iaf takpapp om det är möjligt. Så kan ni bygga vidare på det sen!
 
Ja, då klarnade det betydligt. Bygglov och strandskydd följer ju två helt olika lagar, så det kan bli knepigt ibland.

En rörelsefog mellan plattorna är lämplig. Kan enkelt göras med en tunn frigolitskiva, görna av lite högre kvalitet. Jag tycker inte att ni ska sätta upp en provisorisk fasad. Med det utförande av fasaden som ni tänker, kan den mycket väl fungera som vägg inne i garaget. Om ni placerar läkten bakom ytterpanelen så att det senare går att såga upp (med sänksåg eller cirkelsåg) de slitsar som behövs för anslutningen. Garagets tätskikt (underlagspapp eller motsvarande) måste kunna vikas upp bakom husets fasadbrädor. Dessutom måste det finnas utrymme för plåtar som täcker garagets takmaterial. Garaget bör ges ett underlagstak av råspont eller liknande så att anslutningen garage och hus kan göras tät på traditionellt vis. Bakom husets fasadpanel bör också finnas de reglar som behövs för att fästa garagets första takstol i huset.
 
J justusandersson skrev:
Ja, då klarnade det betydligt. Bygglov och strandskydd följer ju två helt olika lagar, så det kan bli knepigt ibland.

En rörelsefog mellan plattorna är lämplig. Kan enkelt göras med en tunn frigolitskiva, görna av lite högre kvalitet. Jag tycker inte att ni ska sätta upp en provisorisk fasad. Med det utförande av fasaden som ni tänker, kan den mycket väl fungera som vägg inne i garaget. Om ni placerar läkten bakom ytterpanelen så att det senare går att såga upp (med sänksåg eller cirkelsåg) de slitsar som behövs för anslutningen. Garagets tätskikt (underlagspapp eller motsvarande) måste kunna vikas upp bakom husets fasadbrädor. Dessutom måste det finnas utrymme för plåtar som täcker garagets takmaterial. Garaget bör ges ett underlagstak av råspont eller liknande så att anslutningen garage och hus kan göras tät på traditionellt vis. Bakom husets fasadpanel bör också finnas de reglar som behövs för att fästa garagets första takstol i huset.

Tack för svar.
Kan det verkligen att räcka med att vika upp takpappen bakom fasadpanelen? Jag får för mig att den borde vikas upp bakom vindstoppen, i vårat fall fasadskivan, för att inte eventuellt vatten som letat sig in bakom panelen ska kunna rinna in i väggen.
 
Tätningen av anslutningen av garagetaket till fasaden måste inte blandas ihop med luftningen av fasadpanelen. Jag tror det blir enklare om ni inte gör det.
 
Men om det letar sig in vatten bakom panelen, ovanför garagetaket? Tanken är väl att fasadskivan ska stoppa och att vattnet ska kunna rinna ut vid sockeln?
 
C crazytok skrev:
Plattan på mark borde ni väl få lov att göra samtidigt som huset? För att göra platta på mark behövs väl inget bygglov?

När det gäller takanslutningen mot huset hade ni ju kunnat delmontera takstolar som ansluter mot huset, även själva taket. Man kan ju hävda att det är ett ”skärmtak” vilket inte behöver bygglov. I nästa skede bygger ni ett garage, ihop med skärmtaket så att säga. Det som skulle kunna bli ett krux, det är att man egentligen måste ha en huvudbyggnad för att få bygga ett skärmtak. Så det beror nog lite på om kommunen tillåter er att göra så eller inte.

Vi fick INTE göra det. Så vi byggde bara takstolar och kallade detta för ”pergola” som satt ihop med huset. När vi sedan fick slutbeskedet byggde vi ett ”skärmtak” som egentligen är en förlängning av husets egna tak. Detta för att vi annars inte hade hållit oss inom dom antal kvm som man fick bygga på tomten.

Men, att föredra är ju att ni får in råspont, plåtar och iaf takpapp om det är möjligt. Så kan ni bygga vidare på det sen!
Tack för svar.
Jag vet inte riktigt hur det är med att gjuta plattor. Bygglovsplikt är en sak och strandskyddsdispens en annan. Oavsett känns det som att det kan bli problem att endast bygga huset på en platta som går ut under ett framtida garage, när huset ska stå över vintern utan garage.
 
Fasadskivan ersätter vindpapp samtidigt som den kapar köldbryggor in till de stående lättbalkarna. Utanför fasadskivan har du en 12 mm luftspalt vars huvuduppgift är att transportera bort vattenånga eller eventuell kondens. Hur viktig denna luftspalt är beror främst på vilken sorts ytbehandling som fasadpanelen får. Med en akrylatfärg är den nödvändig. En spontad och ytbehandlad träpanel bör vara vattentät. I ränndalen mellan garagetak och fasad bör det ligga en längsgående pappvåd som är uppdragen 200 mm på väggen. Ovanpå denna klistras sedan garagets underlagspapp. Dena skarv ska dessutom plåttäckas.
 
J justusandersson skrev:
Fasadskivan ersätter vindpapp samtidigt som den kapar köldbryggor in till de stående lättbalkarna. Utanför fasadskivan har du en 12 mm luftspalt vars huvuduppgift är att transportera bort vattenånga eller eventuell kondens. Hur viktig denna luftspalt är beror främst på vilken sorts ytbehandling som fasadpanelen får. Med en akrylatfärg är den nödvändig. En spontad och ytbehandlad träpanel bör vara vattentät. I ränndalen mellan garagetak och fasad bör det ligga en längsgående pappvåd som är uppdragen 200 mm på väggen. Ovanpå denna klistras sedan garagets underlagspapp. Dena skarv ska dessutom plåttäckas.
Tack för ytterligare svar. Låter som att du har koll på läget.

Det skulle förstås underlätta om uppviket av takpappen (eller duk) inte behöver in bakom fasadskivan. Panelen, som monteras stående, kommer att vara obehandlad (järnvitrol). Dessutom är det inte helt säkert att den blir med spont och not. Panelen ska bestå av brädor med rak kant och smal springa, i tre olika bredder. Har begärt offert från några hyvlerier och samtliga har föreslagit en Z-profil.

På uppsidan blir det inga fönster ovanför garaget. Men att det ska vara 100 % vattentätt i alla väder känns inte helt säkert. Där av den bubbla luftspalten bakom panelen.

oavsett antar jag att panelen måste bort där garagets väggar möter fasade på huset, för att inte luftspalten ska bli en köldbrygga.
 
Vi hade ungefär samma problem som er när vi byggde vårt hus. Hade vi byggt som vi ville hade vi överskridit tillåten byggarea med typ 10kvm. Men vi visste att när huvudbyggnaden väl var på plats med godkänt slutbesked skulle vi få lov att nyttja ”skärmtak” regeln som tillåter 15kvm i anslutning till hus.

Detta innebar att slutresultatet skulle ändå bli densamma med skillnaden att vi fick lämna delar utav huset ”halv färdigt” för att sedan slutföra efter slutbesked. Och en massa merjobb pga detta.

Så vi löste det som jag skrev ovan, att vi satte alla takstolar på plats som skulle vara där och monterade delvis takpapp och plåt o pannor så långt som var ok enligt bygglov. Dom delar som hamnar utanför bygglovet satte vi bara takstolar (som vi täckte) och kallade detta för en ”pergola”. Detta fanns med i bygglovsansökan och godkändes.

På så vis slapp vi iaf att bryta upp tak och panel för att montera dessa takstolar i efterhand!

Då kan du få till alla uppvik och plåtar med en gång under fasaden, sedan förlänger du taket när det är dags för garaget!
 
C crazytok skrev:
Vi hade ungefär samma problem som er när vi byggde vårt hus. Hade vi byggt som vi ville hade vi överskridit tillåten byggarea med typ 10kvm. Men vi visste att när huvudbyggnaden väl var på plats med godkänt slutbesked skulle vi få lov att nyttja ”skärmtak” regeln som tillåter 15kvm i anslutning till hus.

Detta innebar att slutresultatet skulle ändå bli densamma med skillnaden att vi fick lämna delar utav huset ”halv färdigt” för att sedan slutföra efter slutbesked. Och en massa merjobb pga detta.

Så vi löste det som jag skrev ovan, att vi satte alla takstolar på plats som skulle vara där och monterade delvis takpapp och plåt o pannor så långt som var ok enligt bygglov. Dom delar som hamnar utanför bygglovet satte vi bara takstolar (som vi täckte) och kallade detta för en ”pergola”. Detta fanns med i bygglovsansökan och godkändes.

På så vis slapp vi iaf att bryta upp tak och panel för att montera dessa takstolar i efterhand!

Då kan du få till alla uppvik och plåtar med en gång under fasaden, sedan förlänger du taket när det är dags för garaget!
Det låter ju onekligen som en liknande sits. Kul att set ordnade sig. I vårat fall är det tyvärr inte möjligt att montera några talarstolar på garaget. P.g.a strandskydd får vi inte bygga något så när tomtgränsen, innan huvudbyggnaden är färdig och det generella undantaget börjar gälla.

Riktigt irriterande men verkar tyvärr vara så det är.
 
Men om det bara sticker ut en 60-100cm från huset? Eller 120cm är väl mer optimalt om det går.... det behöver ju inte ens finnas någon anslutning till mark om det är ett problem, man kan ju nöja sig med snedsträvor mot fasad i värsta fall bara för att hålla emot lasten tillfälligt.
 
C crazytok skrev:
Men om det bara sticker ut en 60-100cm från huset? Eller 120cm är väl mer optimalt om det går.... det behöver ju inte ens finnas någon anslutning till mark om det är ett problem, man kan ju nöja sig med snedsträvor mot fasad i värsta fall bara för att hålla emot lasten tillfälligt.
På bilden nedan framgår tomtgränsen. Även första takstolen kommer nära gränsen.
 
  • 3D-modell av hus med synlig tomtgräns och närliggande takstol.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.