Hej!

Jag har en byggritning och ska gjuta en sula för en stödmur. (Det gröna nederst i bilden.) Muren ska kompensera att marken lutar där jag ska bygga ere garage. På stödmuren ska sedan plattans sula vila. Sulan till muren är 20 cm hög och 40 cm djup (och 12 m lång) och är armeras med 3 parallella armeringsjärn.

När jag skulle hämta grus till betongen fanns det dock flera sorter att välja på! Så jag tog först dräneringsgrus och hoppas på att få svar här innan måndag. :)

Det lokala grustaget i byn hade:
8-11
11-16
8-22 (tvättad)
16-22
16-32

Måste grusen till betong vara tvättad för att cementen ska få fäste, eller funkar otvättad? Kan man i så fall tvätta den själv?

Byggritning med mått för en stödmur och betongsula markerad i grönt, inklusive dränering och armeringsdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du ska blanda betongen själv alltså?

Det enklaste är att ta 0-18 eller 0-32 och eventuellt blanda in lite 0-8 om blandningen inte är nog "fet"
 
  • Gilla
Andreas Lundgren
  • Laddar…
Eftersom det aldrig finns tvättat osv så har jag använt rörgravsgrus (0-8) och makadam 8-16. Det har alltid fungerst bra till enkla gjutningar som du ska göra nu.
 
  • Gilla
Andreas Lundgren
  • Laddar…
Jag skulle ta 8-22 eller 11-16 av de du hr där.
 
  • Gilla
Andreas Lundgren
  • Laddar…
P Per_Eriksson skrev:
Du ska blanda betongen själv alltså?

Det enklaste är att ta 0-18 eller 0-32 och eventuellt blanda in lite 0-8 om blandningen inte är nog "fet"
Ja, jag tänkte blanda själv. Det är drygt en kubik, så för lite för en betongbil och för mycket (dyrt och jobbig frakt) för att köpa färdiga betong-säckar.

Det jag lyckats läsa mig till är väl att man hehel inte ska ha i 0-fragmenten utan ha makadam för att 0-fragmenten inte riktigt bidrar till hållfastheten utan mycket cement går åt för att limmr ihop dessa 0-fragment. Fast jag är ju alla ingen expert...
 
  • Gilla
Kustvägen
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Jag skulle ta 8-22 eller 11-16 av de du hr där.
Jag kommer köra på både och, blir ändå två vändor med mitt obromsade släp så jag kan lika bra ta två olika. Sen blir det lika mängd sand som makadam.

Av alla ställen jag läser på så står det bara hur många delar sand/cement och makadam man ska ha, aldrig något om storleken på makadamen.

De flesta har 1 del cement och 3 delar ballast, lite mer cement för hårdare betong.

Sen är det alla möjliga varianter på balasten. Byggmax har 3 delar sand och 1 del makadam (ospecificerad storlek )
Cementeras webbplats förespråkar hälften "grus 0-8"och hälften "sten 8-16.
Tenico har recept på 1:3:9 på cement: sand: makadam, alltså mer makadam än sand, tvärt om mot byggamax.
 
Andreas Lundgren Andreas Lundgren skrev:
Ja, jag tänkte blanda själv. Det är drygt en kubik, så för lite för en betongbil och för mycket (dyrt och jobbig frakt) för att köpa färdiga betong-säckar.

Det jag lyckats läsa mig till är väl att man hehel inte ska ha i 0-fragmenten utan ha makadam för att 0-fragmenten inte riktigt bidrar till hållfastheten utan mycket cement går åt för att limmr ihop dessa 0-fragment. Fast jag är ju alla ingen expert...
Ska du blanda med cement så behöver du 0-fraktion. T ex Gjutgrus, 0-4, 0-8 eller vad som finns att tillgå. Plus någon ballast, t ex 11-16
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ska du blanda med cement så behöver du 0-fraktion. T ex Gjutgrus, 0-4, 0-8 eller vad som finns att tillgå. Plus någon ballast, t ex 11-16
Räknas natur-sand som 0-fraktion? Många recept är ju bara sand och makadam.

Ok jag förstått rätt så är makadam kross utan 0-fraktion? Skulle jag kanske egentligen haft det som de på grustaget här kallar kross, 0-något, typ 0- 22 tex?
 
  • Gilla
Kurtanagger och 1 till
  • Laddar…
Nej man brukar inte göra så.

Oavsett hur du gör är fördelningen av fraktionerna fel om du frågar en cementgubbe, men det är ”standard” att använfs rörgravsgrus 0-8 istället för gjutsand som sällan finns och till detta brukar man ha 8-16 mak.
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Fulkemisten
Jag har blandat en del betong själv mest för att jag haft stenmjöl 0-8 och makadam 8-16 över hemma. Kört en halv rulle cement och en rulle vardera av de två ballastfraktionerna. Det har funkat utmärkt utomhus till plintar kantsten osv precis som @MathiasS säger.
 
  • Gilla
Andreas Lundgren
  • Laddar…
Jag tror att rörgravsgrus har en bättre siktkurva än stenmjöl (som har för mycket fint material), å andra sidan är det ju bara att kompensera med mer cement.

Det största felet med vanligt grus är att det kan innehålla humus, kanske slipper man det med stenmjöl.
 
  • Gilla
Hamkla
  • Laddar…
Fulkemisten
Ja. Kanske. Betonggubbarna garvar förmodligen åt oss men jag har säkert blandat en knapp halv kubik betong till kostnaden av fem säckar cement á en dryg femtiolapp styck. Skrattar bäst som skrattar sist...
 
  • Gilla
hasse johansen och 1 till
  • Laddar…
Vi blandade 15kbm betong till vår husgrund (i omgångar då ;)) detta gjordes med 0-8 grus (gjutegrus) och 8-16 makadam (tvättat känns ju onödigt dyrt).
Du behöver blanda olika delar material för att få fram rätt styrka på betongen, så kolla upp det.
 
X xLnT skrev:
Du behöver blanda olika delar material för att få fram rätt styrka på betongen, så kolla upp det.
Det är exakt det jag försöker kolla upp, men jag får helt olika information på olika ställen! :p

Vad jag har klurat är väll att:
  • Mer sand än makadam ger svagare betong men mer lättarbetad.
  • Man ska försöka ha med alla fraktioner så att det inte blir för stora "hopp". Detta för att man ska få en bra fyllnad och inte hål i betongen.
  • Inte för mycket stenmjöl, helst inte alls(?)
  • För grov makadam är svår att forma och få jämn, annars är det bara bra.
  • Ju mindre vatten ju starkare betong, men också mer svårarbetad.
 
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Det har funkat utmärkt utomhus till plintar kantsten osv precis som @MathiasS säger.
Detta är ju till en sula som ska hålla upp hela garaget och jordmassorna under, så därför försöker jag ta reda på så mycket jag kan. För plintar odyl är jag helt med på att man tager vad man haver ! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.