A
X xLnT skrev:
Min definition av att inspektera en leverans (av fönster/dörrar) inkluderar definitivt att kontrollera så måtten stämmer, att det går att öppna/stänga fönsterna/dörrarna normalt, att gångjärnen ser ok ut.
Överlag göra en grundlig funktionskontroll, men även kontrollera så att inga glas är spruckna mm.

Om du rannsakar dig själv, känner du dig inte lite irriterad över att ni inte gjorde detta? Det hade jag gjort iaf.
Jag önskar er lycka till med era fönster och bygget i övrigt.
en dörrfirma skulle skratta åt dig om du vill reklamera en dörr som är trög innan du monterat den.
 
  • Gilla
krill7 och 4 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Hur många fönster stod det på varje pall?
Hur stora pallar?
Vilka fönster stod intill varandra på pallarna?

Om det nu gick å se att alla glasrutor i fönsterna var hela, kunde man inte då se att spröjsen satt på olika höjd? Det var ju tre av sju fönster där spröjsen sitter över 10mm fel på ena sidan.
Så du menar att man ska kontroll mäta alla fönsterspröjs ner till mm när man tar imot dom?
 
  • Gilla
Stensson11
  • Laddar…
A
Så här skriver NF själva:
https://www.nordiskafonster.se/uplo...anvisning_PVC_fonster_fonsterdorr_pardorr.pdf

Det är en tydlig ytlig/visuell inspektion som förordas och ingen mätning.

NF försöker sig på en fuling men deras egna dokument motsäger deras krav.

Solklart fall av reklamation och mycket stor chans att vinna genom ARN.

Spara ner kopia på ovanstående dokument så är dina chanser större...
 
  • Gilla
AndersPS och 2 till
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Min definition av att inspektera en leverans (av fönster/dörrar) inkluderar definitivt att kontrollera så måtten stämmer, att det går att öppna/stänga fönsterna/dörrarna normalt, att gångjärnen ser ok ut.
Överlag göra en grundlig funktionskontroll, men även kontrollera så att inga glas är spruckna mm.

Om du rannsakar dig själv, känner du dig inte lite irriterad över att ni inte gjorde detta? Det hade jag gjort iaf.
Jag önskar er lycka till med era fönster och bygget i övrigt.
Det du beskriver i din kontroll går bara att göra efter ett korrekt montage.
Det är omöjligt att kontrollera en dörr/fönster innan det är monterat och rätt inställt.
Och självklart ska en kund inte behöva mäta upp spröjsen vid mottagande av fönster.
Vid leverans kontrollerar man för yttre skador samt att man fått rätt antal, samt i dom fallen det går rätt mått på fönster.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 4 till
  • Laddar…
Sen i detta fall så borde spröjsen kunna flyttas i efterhand och inte vara något problem.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
T twoody skrev:
Så du menar att man ska kontroll mäta alla fönsterspröjs ner till mm när man tar imot dom?
Nej men beroende på vilka fönster som stod ihop så går det se att något spröjs diffar ca 10mm jämfört med fönstret framför/bakom
 
Demmpa Demmpa skrev:
Nej men beroende på vilka fönster som stod ihop så går det se att något spröjs diffar ca 10mm jämfört med fönstret framför/bakom
Nej det är väldigt svårt att se så små avvikelser innan montering,oftast märks det när fönster sitter på plats i en högre höjd.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Tack för info, oavsett utgång så kommer jag aldrig välja Nordiska Fönster.

//R
 
  • Gilla
anton1987 och 2 till
  • Laddar…
TS, du skrev att du köpte fönstren på Internet. Betalade du med kort? Hur länge sedan är det beställningen (betalningen) gjordes? Är det mindre än 6 månader sedan bör du kunna reklamera köpet till kortutgivaren (dvs. förmodligen din bank).

Vänta i så fall inte på beslut från ARN utan reklamera omedelbart. Jag har inte förstått det som att företaget lovat att följa rekommendationen från ARN, och även om de lovat det finns ingen garanti för att de faktiskt kommer att göra det.
 
X xLnT skrev:
Min definition av att inspektera en leverans (av fönster/dörrar) inkluderar definitivt att kontrollera så måtten stämmer, att det går att öppna/stänga fönsterna/dörrarna normalt, att gångjärnen ser ok ut.
Överlag göra en grundlig funktionskontroll, men även kontrollera så att inga glas är spruckna mm.

Om du rannsakar dig själv, känner du dig inte lite irriterad över att ni inte gjorde detta? Det hade jag gjort iaf.
Jag önskar er lycka till med era fönster och bygget i övrigt.
Om man nu skulle vara tvungen att kontrollera att ett fönster går att öppna och stänga när man får leveransen, varför ska vi då ha en konsumentköplag till? Om jag köper ett fönster som är öppningsbart så är det väl självklart att det går att öppna och stänga igen när det levereras till mig? Det är väl ingenting ska ska behöva ifrågasätta?
Ditt resonemang är nog bland det märkligaste jag har läst.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Hoppsan, det är i alla fall ett tillverkningsfel! När vi köpte fönster i augusti hos ydre fönster
levererades dom efter 4 veckor. Vid leverans kontrollen fanns ingen skador samt att vi fick
rätt antal och rätt mått på fönster. Men efter två veckor öppnade vi pallen och så fanns skade
på altandörren. Vi reklamerade skade och nu får vi helt nya dörr i 4 veckor. Lite dumt med
väggöppning över 4 veckor men i alla fall ingen trubbel med reklamation.
 
Matzeball
Demmpa Demmpa skrev:
arkerade i l[/QUOTE
Till de som tycker att man borde lyfta av alla fönster och flytta dem till en annan pall efter inspektion, måttagning, vinkelmätning mm och dessutom genast efter mottagande; Det är faktiskt inte alla som är fysiskt lämpade att hantera tunga byggvaror. Dessutom är det ofta fördröjning från att man beställer och tar emot byggvaror av varierande skäl så det är nog inte ovanligt att de kan bli stående ett tag innan de monteras. Även vitvaror kan bli stående tills ombyggnaden är klar. Det man kan göra då är väl att kolla att emballagen är hela och att det inte skramlar av krossat glas när godset lyfts bort från transportbilen. Då är det osmart av Nordiska Fönster att bete sig så här när det gäller svårupptäckta rena tillverkningsfel. De har säkert fått ett antal personer här i tråden att avhålla sig från dem. Bara man kommer ihåg det den dag man ska handla fönster.
 
Men herregud, lägga ner allt detta arbete för några spröjs som är sneda.
Det är ju bara att hacka i sig och flytta clipsen. Syns ju inte ens att de är flyttade om det handlar om 10mm. Fick själv göra detta vid fönsterleverans. Är man husägare borde man klara av denna operation lätt. Skulle det synas so what, det är fönster ingen altartavla.
 
  • Gilla
Enterprise och 3 till
  • Laddar…
men är det löstagbara spröjs? Ser ut som glasdelande.
 
Om man tittar noggrant på bilderna ser man en skarv mellan spröjs och båge, borde inte vara om det vore delande spröjs. Tycker jag.
 
  • Gilla
vintage
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.