Hej
Jag har fått brev från en exploateringsingenjör på Göteborgs kommun om att en del av min häck ligger på kommunens mark så de behöver skära av de då dem ska göra om en cykelväg till en bilväg. De har även noterat att dem behöver skära av en bit av min tomt i anspråk från min fastighet.

Kan jag säga nej?

Jag har en ganska så fin häck som insynsskyddar våran uteplats och utespa. Jag har även småbarn som leker där ute utan att jag oroar mig för bilar å att dem kommer iväg eller gå lost då det e instängt tack vare häcken.

Om jag inte kan säga nej, vad har jag då för rättigheter / ersättnings möjligheter?

Notera att den vägen som skall byggas om går längst hela södra sidan av min fastighet, de e 40-50m det handlar om.

Jag har inte lust att gå med eller göra ändringar om jag inte får någon rejäl summa då den ombyggnationen har jag ingen nytta av. Det e tvärtom då vi har våra sovrum på denna sidan å biltrafik å massa ungdomar med gamla 740 kommer säkerligen häga å drifta där då det e inga villor där förutom våran.

Villan ligger strax utanför Göteborgs kommun. Villa priserna här ligger mellan 4-6 mkr

Mvh
Walle
 
Redigerat:
  • Gilla
Rolle314
  • Laddar…
Visst kan du säga nej. Men det hjälper inte. Häcken kan du inte hindra dem från att massakrera om du släppt ut den på kommunal mark. Tomtmark kan de tvinga dig att sälja även mot din vilja om de kan visa att det är motiverat. Vilket de sannolikt kan. Så du kan bråka och överklaga, men det kommer bara att resultera i bråk och att det tar lite längre tid.

Om du inte mot flrmidan har riktigt bra argument mot kommunens planer. Men det funkar sannolikt inte.

För övrigt kan det vara vettigt att använda rätt pronomen om du ska överklaga.
”msk” brukar utläsas matsked. Jag gissar att du skulle skriva Mkr.
 
  • Gilla
Albinp3 och 4 till
  • Laddar…
Det du kan försöka med är väl att få dem att fixa en ny häck åt dig i den nya tomtgränsen. Om det inte är ett hörn, då gäller ju regler om sikttriangel....
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Den står ju utanför den befintliga gränsen.
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Den står ju utanför den befintliga gränsen.
Det har väl inte med saken att göra? Dessutom är det ju inte hela häcken som står utanför tomten.
 
  • Gilla
Erik Salhammar
  • Laddar…
Läste du inte första meningen i tråden?

”Hej
Jag har fått brev från en exploateringsingenjör på Göteborgs kommun om att en del av min häck ligger på kommunens mark...”

Häcken står på kommunens mark, kommunen har ingen anledning till att ersätta den.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
C
Om tomten gränsar till kommunens mark kanske du kan få till stånd ett markbyte? Kan ju vara en lösning där båda parter blir nöjda.
 
Den del som du inkräktat på kommunal mark kommer du förstås inte få någon ersättning för och där har du heller inget att bråka om. Det är du (och eventuellt tidigare fastighetsägare) som gjort fel där. Vad gäller expropriationsdelen i det hela har du nog inte heller så mycket att sätta emot heller, men där ska du få fullt marknadsvärde för marken. Se till att bevaka dina intressen i den delen!

Att det inte finns några grannar nu är nog något du därtill ska ställa in dig på kommer att ändras. Det troliga när kommunen vill anlägga en ny gata är att de också tänkt exploatera marken runt omkring.
 
  • Gilla
David-O och 1 till
  • Laddar…
Ja, om ni inte är väldigt fästa i området så är det kanske bra tid att sälja, innan hela omgivningen blir byggarbetsplats i fem års tid...
 
Tack för svaren!
De planerar bygga 150st radhus här omkring men det lär ju ta en stund ändå.

Jag är med på det med häcken som står på kommunens mark. Det e inget jag tänker bråka om. Men en större del av häcken är på min mark med och då tänker jag att den ska dom plantera om/flytta till de nya gränsen samt ersätta mig för marken.

Någon som varit med om liknande och vet vad ersättningen är per kvm?

Kan man dra på det så dom tröttnar? Eller är det inte till min fördel?

Jag betalar skatt och vill inte att skattepengarna går till onödigt bråk. Men då jag även betalat för den marken jag äger nu och vill helst inte få mindre tomt å en låg ersättning för min mark då jag förlorar mer än vad jag tjänar på det. så tänker jag inte ge mig i första taget.
Vill veta vad som kommer hända, hur går processen till?


Jag har även robot gräsklippare å det e ledningar överallt (på min mark) antar att de ska justeras/flyttas dem med. Och nu hoppas jag att jag inte behöver stå för något.

Mvh
Walle
 
B b8q skrev:
Ja, om ni inte är väldigt fästa i området så är det kanske bra tid att sälja, innan hela omgivningen blir byggarbetsplats i fem års tid...
Vi trivs bra vårt hus, har trevliga granar, vårdcentral, matbutik och tågstation ca 100m från huset. Nej men sälja och flytta finns inte ens med på min lista :)
Det e ca 800m bort husen ska byggas. Det kanske beror oss lite ändå men är inte så nära kan jag tycka.
 
Tycker svaren är lite för kategoriska att du inte har en chans. Att kommunen vill röja bort din häck som står på kommunens mark kan man ju som nämnt inte göra så mycket åt. Men inge kan tvingas att sälja sin egendom utom genom expropriation, se https://lagen.nu/1974:152#K2P15S1.

Sen kan kommunen begära att en samfällighet ska bildas (hos Lantmäteriet), men det verkar inte vara tema här?

Så, med det sagt så är det inte så att kommunen inte kan vinna det här, det kanske tom är mest sannolikt. Men definitivt inte i alla fall, och expropriation styrs av strikta lagar, så som att det är den sista utvägen. Dessutom ska det ju inte komma som en överraskning utan bör ha föregåtts av långa diskussioner mellan dig och kommunen innan det går så långt som till expropriation.
 
  • Gilla
big mike och 1 till
  • Laddar…
Räkna med att småsaker som omdragning av begränsningskabel till gräsklipparen är sånt du får lösa själv.

Häcken finns det tydliga regler kring i jordabalken. Kommunen får inte röra den på din mark, men ta bort både gren och rot på sin egen. Kanske kan du deala till dig någon form av ersättning genom att låta dem ta bort hela höcken, för det är förstås lättare att bara dra upp hela plantor än att försöka kapa i gränsen.
 
Och du har största möjligheten att få ut max om du gör upp i godo, ska dom dra det hela via expropriation (som dom i slutändan vinner) torde dom knappast betala ett öre mer än vad dom måste.
 
  • Gilla
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
En sak som är viktig att tänka på, fast som kanske inte gäller i ditt fall.

I vissa områden finns det minsta yta som får styckas av till en ny egen tomt.

Om du t.ex. har en tomt på 1000 m2, och minsta tomt för avstyckning är 500m2, så är det en betydligt större skada för dig om kommunen vill sno 50m2 från dina 1000m2 än om minsta tillåtna tomt för avstyckning är 600m2..

I vissa områden i Stockholm kan en gammal tomt styckas av för miljoner och om någon har en tomt (samma exempel igen) på 970m2, så kan de få betala dyra pengar till grannen för att köpa de extra 30 m2 för att sedan kunna dela tomten i två 500m2 stora tomter för att sälja.. så kolla vad som gäller i ditt område.. ett par m2 kan göra en skillnad på flera miljoner..
 
  • Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.