sträss sträss skrev:
Okey!


Det blir Kungsbacka serien, Antracit färgat.
Med svarta stommar, snyggt!!
 
Mazen Mazen skrev:
Med svarta stommar, snyggt!!

Exakt! Jag fastna direkt för den rackaren, lite annorlunda men ändå stilren. Gäller att ha bra belysning så inte köket blir "för mörkt" såhär års också. ;)
 
sträss sträss skrev:
Exakt! Jag fastna direkt för den rackaren, lite annorlunda men ändå stilren. Gäller att ha bra belysning så inte köket blir "för mörkt" såhär års också. ;)
Den är onekligen snygg och stilren, tänkte du även ta dom handtag som IKEA har på sin idé bild? Gillar skarp den helheten och att dom smälter in i luckan. Bänkskivan däremot, nja. Men du tänkte kanske även köra på den...
Stilrent svart köksskåp med integrerade handtag och marmormönstrad bänkskiva
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Absolut bra ljus är AoO, men med ett ljusare golv och stänkskydd (vägg) så blir det inte mörk, snarare tvärtom du får ett väldigt intressant djup i rummet...
 
Mazen Mazen skrev:
Den är onekligen snygg och stilren, tänkte du även ta dom handtag som IKEA har på sin idé bild? Gillar skarp den helheten och att dom smälter in i luckan. Bänkskivan däremot, nja. Men du tänkte kanske även köra på den...
[bild]

Absolut bra ljus är AoO, men med ett ljusare golv och stänkskydd (vägg) så blir det inte mörk, snarare tvärtom du får ett väldigt intressant djup i rummet...

Japp deras handtag blir det. Dock håller jag fortfarande på velar om man ska ha 2 eller 3 "lådfronter".. Men de lutar åt 2 som på bild.


Jag har inte bestämt bänkskiva till fullo men de lutar åt en vit iallafall, vilket material man vill ha är frågan..

Jag har ingen lust att sänka taket för att fälla in spottar även fast takhöjden är 250cm, jag kommer köra hide a lite skenasystem i svart som kommer punkt belysa köket.

Kakel kommer de bli runt hela fläkten och sedan i liv med högskåp ut mot vänstra kanten. (vitt).
 
  • 3D-rendering av ett modernt kök med mörka skåp, två lådfronter och integrerade vitvaror.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle rek 3 lådor ist för 2, du vinner mycket förvaring på så sätt även om alt är att sätta en låda bakom fronten, men det tror jag du kommer att irritera dig på i längden att behöva öppna en låda för att komma åt en till.

Själv har jag 3 lådor förutom närmast spisen där det är 4 låga överst i vilka vi har kryddor och redskap. Riktigt smidigt.
Bara du inte blandar 2 och 3 för då blir det vajj med linjeringen.

Du har inte funderat på att ha en vitrinlucka på hörnskåpet med belysning i för att bryta upp och ljusa upp hörnet? Annars snyggt tänkt med svart spotskena, då är du inte låst till fasta ljuspunkter utan kan få ljuset där du vill ha det.

Angående bänkskiva så är det oftast det knepiga, men IKEA har även snygga svart/gråa med stenmönster även en i betonglook.
Vit mot vitt kakel är snyggt förutsatt att det inte blir blåvitt mot gulvitt.

Du får gärna posta mer framöver, ska bli intressant att följa hur det går :D

Edit: du har väldigt lite berednings yta mellan vask o spis, säker på att du rönt alla ev möjligheter, men kan du inte placera den på kortsidan?
 
Redigerat:
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Mazen Mazen skrev:
Jag skulle rek 3 lådor ist för 2, du vinner mycket förvaring på så sätt även om alt är att sätta en låda bakom fronten, men det tror jag du kommer att irritera dig på i längden att behöva öppna en låda för att komma åt en till.

Själv har jag 3 lådor förutom närmast spisen där det är 4 låga överst i vilka vi har kryddor och redskap. Riktigt smidigt.
Bara du inte blandar 2 och 3 för då blir det vajj med linjeringen.

Du har inte funderat på att ha en vitrinlucka på hörnskåpet med belysning i för att bryta upp och ljusa upp hörnet? Annars snyggt tänkt med svart spotskena, då är du inte låst till fasta ljuspunkter utan kan få ljuset där du vill ha det.

Angående bänkskiva så är det oftast det knepiga, men IKEA har även snygga svart/gråa med stenmönster även en i betonglook.
Vit mot vitt kakel är snyggt förutsatt att det inte blir blåvitt mot gulvitt.

Du får gärna posta mer framöver, ska bli intressant att följa hur det går :D

Edit: du har väldigt lite berednings yta mellan vask o spis, säker på att du rönt alla ev möjligheter, men kan du inte placera den på kortsidan?
Jag är personligen lite allergisk mot vintrinluckor, så nej på den. Jag är inne på trekvartslaminat, kanske kviks vita. Jag har egentligen inte så mycket att ta hänsyn till i köket, avloppet kommer ifrån hörnet så de går ju enkelt att vinkla om. Elen är inga problem, den långa väggen är ren betong och den andra är gips+plyfa. Men jag tror ändå de här är den bästa lösningen.
 
sträss sträss skrev:
Jag är personligen lite allergisk mot vintrinluckor, så nej på den. Jag är inne på trekvartslaminat, kanske kviks vita. Jag har egentligen inte så mycket att ta hänsyn till i köket, avloppet kommer ifrån hörnet så de går ju enkelt att vinkla om. Elen är inga problem, den långa väggen är ren betong och den andra är gips+plyfa. Men jag tror ändå de här är den bästa lösningen.
Är själv heller inget fan av vitrin i kök, var bara en tanke, likaså med att flytta vasken.
Din valda placering kommer funka bra då det är skönt att ha nära till vatten och vask från spisen.

Hittar du rätt vit skiva till kaklet kommer det bli ruggigt snyggt mot antraciten och det svarta .
 
  • Gilla
sträss
  • Laddar…
Mazen Mazen skrev:
Är själv heller inget fan av vitrin i kök, var bara en tanke, likaså med att flytta vasken.
Din valda placering kommer funka bra då det är skönt att ha nära till vatten och vask från spisen.

Hittar du rätt vit skiva till kaklet kommer det bli ruggigt snyggt mot antraciten och det svarta .
Svårt att formulera med text hehe ;)

Skål.
 
sträss sträss skrev:
Vad har du för shysta spottar där ? :)
Dom kommer från Hide-a-light, 2700k. Har en bild på förpackningen.
Hand håller förpackning av Hide-a-light LED-belysning, teknisk data visar 2700k och energiklassning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mazen Mazen skrev:
Själv har jag 3 lådor förutom närmast spisen där det är 4 låga överst i vilka vi har kryddor och redskap. Riktigt smidigt.
Bara du inte blandar 2 och 3 för då blir det vajj med linjeringen.
Min erfarenhet är att linjeringen inte är något som man absolut måste hålla. Tvärtom blir det mer liv i köket med olika lådhöjder. Men smaken är olika. Tycker också att linjeringen framträder mycket tydligare på ritningar än i verkligheten och att eventuella avvikelser från det ”snyggaste” därför inte stör lika mycket i verkligheten som på ritning.
 
  • Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
Mazen Mazen skrev:
Gjort en snabb kapskiss hur jag skulle göra med täcksidan i hörnet.
Den främre linjen är om du väljer 39 sida och den bakre om du ist kör på 62 sida.

[bild]

Anledningen till att sluta med dom intilliggande skåpen skiva mot hörmskåpet är att sidorna på skåpen brukar sticka ner ngn kvarts mm mot botten och det är i min bok enklast att få till en snygg skarv om båda möts på samma nivå. Och att du kan använda skåpet som mall givetvis och inte behöver mäta och krångla :D
Ska beställa köket nu snart, du menar alltså 3st 62x80 täcksidor där? Jag kommer ju även ha täcksidor på sidan om dessa 60 skåp om hörnskåpet, jag har för mig de sticker ned under själva köksskåpen något också. Man vill ju ha ett det ser ut som "ett" stycke.
 
sträss sträss skrev:
Ska beställa köket nu snart, du menar alltså 3st 62x80 täcksidor där? Jag kommer ju även ha täcksidor på sidan om dessa 60 skåp om hörnskåpet, jag har för mig de sticker ned under själva köksskåpen något också. Man vill ju ha ett det ser ut som "ett" stycke.
Till hörnskåpet tar du en 62 sida + en bit av det du får kapa bort för att täcka tårtbiten längst in (du går på den inre linjen på min ritning).
Om jag inte minns helt fel är diagonalmåttet mer än 90 cm som längst på hörmskåpet så du behöver en täcksida som är minst 100 cm.
(Vet inte på rak arm vilka dim IKEA har)
Till 60 skåpen använder du 39 sida likaså på sidan av skåpet.
 
Mazen Mazen skrev:
Till hörnskåpet tar du en 62 sida + en bit av det du får kapa bort för att täcka tårtbiten längst in (du går på den inre linjen på min ritning).
Om jag inte minns helt fel är diagonalmåttet mer än 90 cm som längst på hörmskåpet så du behöver en täcksida som är minst 100 cm.
(Vet inte på rak arm vilka dim IKEA har)
Till 60 skåpen använder du 39 sida likaså på sidan av skåpet.
 
  • 20181112_200358.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad har du för höjd på högskåpet från bänkskiva till tak, den täcksida som ska sitt mot hällen?
Om du får ut den sidan + det du behöver till hörnskåpet från en 62x240 skiva så du slipper för mycket spill tänker jag.
 
Mazen Mazen skrev:
62x220 får du ut en sida till bänkskåp och det du behöver till hörnskåpet. Blir en del spill, tyvärr.
Okey men högskåpen är ju 40cm i djup.
 
  • Gilla
martinlindbergprivat
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.