hsd hsd skrev:
[länk]
Lidköping och Karlskrona stänger butikerna
Enl. personalen i Karlskrona, berodde stängningen på att hyresvärden chockhöjde hyran.
 
K Kallebo skrev:
De flesta butiker vill att man ringer och kollar att det finns någon kvar vid "fåtal kvar" eftersom det uppdateras automatiskt efter hur många som köps in och säljs. De kan ha försvunnit från butiken på många olika sätt som systemet inte noterat.

Ringer du kan de kanske dessutom lägga undan varan till dig.
De flesta butiker har inte ens ett nummer att ringa nå mer. Man kommer bara till en generell växel som aldrig kan ge raka svar och ibland är det enbart mejl som gäller.

Det är billig men inte kundvänligt.
 
hsd
E etompau skrev:
Ja när en jätte som Ikea nu börjar dra ner på sin expansion och utbyggnad av nya varuhus så ser man var vi är på väg.
Betydligt bekvämare att shoppa i sin mobil och få grejorna efter 1-3 dagar, utan att köra runt, leta parkering, stå i kö etc.

Skulle kunna tänka mig virtuella varuhus i datorn, kanske med VR-glas på huvudet. En måttscanner läser av din exakt kroppsstorlek så du alltid får korrekt storlek på kläder etc.

Möbler placeras virtuellt i din bostad osv.
Visst men får man inte känna på varan, på bild kan en vara se helt ok ut men sen kommer china skräpet till utlämningsstället- hur kul är det
 
  • Gilla
ArneTW
  • Laddar…
Vissa saker är nog lättare att beställa på nätet än andra. Själv kan jag inte beställa kläder och skor... det krävs "hands on"-upplevelse för sånt. Reservdelar till åktraktor och bil däremot, det går som en dans! :cool:
 
  • Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
Jag ser hellre få större butiker med gigantiskt sortiment så man slipper ränna runt i massa småbutiker där alla har samma tunna sortiment (kan vara jag som har höga krav)
 
  • Gilla
  • Älska
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Tallguy196 Tallguy196 skrev:
Vissa saker är nog lättare att beställa på nätet än andra. Själv kan jag inte beställa kläder och skor... det krävs "hands on"-upplevelse för sånt. Reservdelar till åktraktor och bil däremot, det går som en dans! :cool:
Beställ 3 par skor, skicka tillbaka 2 osv. Funkar utmärkt.
 
N Noseone skrev:
Beställ 3 par skor, skicka tillbaka 2 osv. Funkar utmärkt.
Nope… inte för mig, mer pyssel med returer och paket än att fysiskt prova och bestämma sig i butik.... tycker jag alltså.
 
  • Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
R ramafred skrev:
När jag var på Jula i helgen hade de fler artiklar än vad hemsidan sa. Ibland är det åt det positiva hållet. :rofl:
Jag har frågat Jula om detta fenomen. Enligt säljare på golvet har de alltid fler produkter på hyllan än vad hemsidan säger. Just för att undvika problemet som beskrivs ovan. En kund som får tag i det den var ute efter är en nöjd kund.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 6 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Skulle kunna tänka mig virtuella varuhus i datorn, kanske med VR-glas på huvudet. En måttscanner läser av din exakt kroppsstorlek så du alltid får korrekt storlek på kläder etc.

Möbler placeras virtuellt i din bostad osv.
Och om du behåller VR-glasen på så behöver du ju aldrig få möblerna levererade fysiskt. De virtuella böckerna behöver ju ingen fysisk bokhylla o.s.v. ;)
 
  • Gilla
Patrik440 och 5 till
  • Laddar…
K
BjörnBoll BjörnBoll skrev:
Var på Bauhaus i ett ärende och hade även en vara som det enbart fanns en av i varuhuset. Och mycket riktigt där låg den på hyllan.
Jag hade motsatta upplevelsen på bauhaus senast. De hade bara en specialtakpanna i rätt form och färg i lager så jag ringde och fick beskedet att det skulle finnas en i lager. Körde 3 mil och när jag kom dit fanns det ingen, så efter en del surande krävde jag att få deras demopanna. Det gick inte för sig alls, men efter att ha fått prata med chefen fick jag skruva ner den själv från visningsstället.
 
Har hört att Bolist köpt upp dom i Sverige. Tydligen bara ett fåtal av butikerna som gått runt. Samtliga butiker stänger efter julhandeln om det jag hört stämmer.
 
E etompau skrev:
Att ha någon telefonisttjänst som skulle svara på samtal och sedan springa runt på lagret och markera varor för inringande personer är inte möjligt. Kostnaden är helt enkelt för stor.
Det är knappt att där finns folk i kassorna.
Det handlar inte om att det inte är möjligt.
Clas Ohlson gör det.
Det handlar om att billighetsvaruhus inte vill.
 
  • Gilla
Patrik440 och 2 till
  • Laddar…
Jag har bokat en vara på ett Julavaruhus då den var slut i alla butiker utom en 20 mil bort, den stod på lagret med en lapp med mina uppgifter på när jag kom dit.
 
  • Gilla
EvertL och 3 till
  • Laddar…
Många vettiga poänger i denna tråd och en del missuppfattningar. Ursäktar mig på förhand för ett långt inlägg, jag ska försöka bättra mig, men det är så svårt...:worried:

Jag jobbar i branschen och har ganska diger erfarenhet av vad som kan gå fel. Felsaldon kan både röra sig om leveranser som inte kom, svinn, dålig koll, inventeringsdiffar osv. Allt detta anser jag butikspersonalen ska ansvara över, dock finns det ett problem; det är oftast kunden som upptäcker det först. Men då ska man rimligtvis agera, inte vänta till en (kanske) årlig inventering, utan informera ansvarig så att felet kan rättas till. Någon form av chef bör jobba alla vardagar i veckan, så felet kan rättas till inom någon dag eller två. Här kan jag tänka mig att man kommit olika långt i olika företag och att HN och Jula ligger lite efter. Men jag tror inte någon butik vill inte ha felsaldon, både för missnöjda kunders skull, eller för revisorers skull. Det är ingen strategi från företaget med andra ord.

Det stämmer att lagerstatusindikatorn oftast sätts i paritet till försäljningen. För en stor artikel som en kompressor kan det lysa grönt fastän man bara har en i saldo, är denna på något vis försvunnen eller osäljbar så luras ju kunden. När en vara reklameras och byts ut mot en ny så ska denne nya skrivas av enligt rutin, även här fallerar medarbetarna ofta.

Det är även riktigt att många medarbetare i lågprisvaruhusen är ganska oengagerade och ofta har dålig koll. Personalomsättningen är hög och de som är bra får man bara låna ett kort tag, kanske 6-12 mån. Därför byggs ingen erfarenhet upp, ej heller någon vidare kundservice. Jag förundras att butiksmedarbetare sällan nämns när man i media talar om lågstatusjobb med högt slitage på kroppen.

Jag håller också med om att det kan vara svårt att nå olika varuhus per telefon och att det är beklagligt. Jag har, under mina år som medarbetare på golvet, länge undrat hur man ska hinna allt med vad leveranser, hyllvård, kassapass och kundbemötande heter, samtidigt som man ska vara telefonist! Man kan med lätthet komma upp i flera hundra samtal per dag under högsäsong och då har man flera tusen kunder i butiken. Det går helt enkelt inte ihop med lågprisvaruhusens idé om personalprocent.

Plusdiffar är inte fult lika vanligt som minusdiffar och detta är främst på grund av svinnet i butik. Vid leverans kan det nog röra sig om ungefär lika mycket åt båda hållen, framförallt har jag förstått att cateringfirmor är värdelösa på att packa rätt, både sett till datummärkning och sortiment. Plusdiffarna kan ibland ätas upp helt eller delvis på grund av svinnet i butik och upptäcks inte lika lätt.

Mitt ledord är att alltid försöka göra kunden nöjd, är kunden resonerande och samlad, kan man oftast komma på en lösning om man för en stund sätter sig in i kundens situation. Man kanske har en annan vara på lager som passar behovet? Man kanske kan kolla vilket grannvaruhus som har prylen hemma? Ja rentav tipsa om en konkurrents sortiment. Kanske kan man sänka priset på ett något bedagat visningsexemplar? Här fallerar många medarbetare som inte tar det sista steget och tänker sig in i hur de själva skulle vilja bli behandlade. Kunder som är otrevliga och bara gapar undviker man helst, även om det ibland går att räta ut de situationerna också.

Jag är själv en stor nätköpare, då jag ofta har lite udda behov och vill köpa till bra pris. Vanliga artiklar som kläder och mat köper jag gärna i butik. Och jag får känslan av att näthandeln i mångt och mycket är en generationsfråga, precis som med papperspengar. Dock har många, även unga, ett uppdämt behov av att förströ tiden genom att gå i affärer. Precis som bagarns barn inte äter bröd, så står jag knappt ut att bara gå och flanera i ett varuhus och att göra det på helgen är rent tidsslöseri! Jag kan för allt i världen inte förstå att man vill slösa bort en halv dag i en affär när solen skiner!

Sen kan jag avrunda med att detta problem med saldofel förekommer i hela branschen, jag har till och med varit med om det på systembolaget. En platta bärs som är försvunnen, häpp det blev en annan öl då istället...:rolleyes:
 
  • Gilla
Mazen och 11 till
  • Laddar…
Ha ha ha!

Många år sedan jag handlade på Harald Nyborg och detta skulle jag säga är ett utpräglat sätt i deras strategi. Det är ingen slump att du har råkat ut för detta.

/ Johan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.