Det är ju så att det KAN vara fastighetsägaren till gagn, men räcker detta verkligen för att påtvinga andra kostnader?

Men det har vi ju sett många andra exempel på, fastighetsägare som blir påtvingade VA som de inte behöver, fastighetsägare som blir påtvingade att betala för en ny väg som de inte har bett om osv.
 
  • Gilla
Cancerman_777
  • Laddar…
Samtidigt som jag förstår det rimliga i att alla som gagnas av gränsmarkeringen är med och betalar för den, så känns det jäkligt olustigt att det bara kan dyka upp en faktura sådär en dag. I detta fallet så tycker jag att det är solklart fel när inblandade inte ens blivit informerade om kostnaden, men jag ser även risker med att man på detta sätt kan beställa dyra tjänster åt andra personer utan att de har en chans att motsätta sig beställningen från första början. Dessutom kan ju en riktigt besvärlig och envis granne lyckas höja kostnaden till skyarna om han/hon börjar tjafsa och krångla så att lantmäteriet behöver mer tid för att slutföra ärendet.
 
  • Gilla
fia_mstd
  • Laddar…
Pytt Pytt skrev:
Samtidigt som jag förstår det rimliga i att alla som gagnas av gränsmarkeringen är med och betalar för den, så känns det jäkligt olustigt att det bara kan dyka upp en faktura sådär en dag. I detta fallet så tycker jag att det är solklart fel när inblandade inte ens blivit informerade om kostnaden, men jag ser även risker med att man på detta sätt kan beställa dyra tjänster åt andra personer utan att de har en chans att motsätta sig beställningen från första början. Dessutom kan ju en riktigt besvärlig och envis granne lyckas höja kostnaden till skyarna om han/hon börjar tjafsa och krångla så att lantmäteriet behöver mer tid för att slutföra ärendet.
Just det sistnämnda är riktigt otrevligt. Vet en i grannskapet som drabbades av detta...
 
Givetvis är det galet att man kan bli tvungen att betala för något man inte beställt. Tanken att det är ok eftersom man anses ha dragit nytta av det är ju skrattretande.
 
  • Gilla
Ganescha
  • Laddar…
Hur många timmar kan det tänkas behövas för att ta ut några koordinat? 40 000 kronor går ju att utläsa ur artikeln, men jag antar att byggföretaget också fick betala något.
Dyraste timkostnaden jag hittar på Lantmäteriet är "Senior förrättningslantmätare" som ligger på 1700:-/tim. Det blir 24 timmar arbete för dessa grannars räkning.

Givetvis förstår jag att det finns tveksamheter i gamla mätningar samt att allt gammalt finns enbart på papper, men dessa problem löser man kanske inte med den högst betalde på företaget. Se till att digitalisera skiten så att det inte ska behöva ta flera arbetsdagar att leta papper medan själva mätningen tar 2 timmar.
 
Nästa gång jag målar huset tänker jag skicka fakturan lika delad mellan mina närmsta grannar. Jag menar; Det är ju dom som får lägga blicken på ett nymålat hus varje gång de kliver ut från ytterdörren.
 
  • Gilla
  • Haha
Sammy_j och 5 till
  • Laddar…
referatet här utelämnar ju en väldigt viktig del:

Den långa arbetstiden och den höga kostnaden beror enligt Johan Benjaminsson främst på två saker. Det ena är att området saknar lagligt bestämda gränser, utan fick sina gränser genom en privat jorddelning. Något som man kunde göra fram till 1940-talet, men som inte är giltigt i dag. Fastighetsägarna har också varit varit oense om var gränserna borde gå, vilket betyder att Lantmäterimyndigheten måste göra en arkivutredning för att fastställa gränserna.

Tar man med det då framstår ju kostnaderna som mycket mer rimliga. Och det faller sig uppenbart för alla att alla grannar HAR tjänat på att få tomten uppmärkt korrekt

Så referatet var lite snabbt och haffsigt.
 
  • Gilla
fia_mstd och 10 till
  • Laddar…
C
Appendix Appendix skrev:
Så referatet var lite snabbt och haffsigt.
Eller så är det helt enkelt så att det inte hade fått samma sensationsvärde om man hade tagit med den "detaljen". :whistle:
 
Appendix Appendix skrev:
referatet här utelämnar ju en väldigt viktig del:

Den långa arbetstiden och den höga kostnaden beror enligt Johan Benjaminsson främst på två saker. Det ena är att området saknar lagligt bestämda gränser, utan fick sina gränser genom en privat jorddelning. Något som man kunde göra fram till 1940-talet, men som inte är giltigt i dag. Fastighetsägarna har också varit varit oense om var gränserna borde gå, vilket betyder att Lantmäterimyndigheten måste göra en arkivutredning för att fastställa gränserna.

Tar man med det då framstår ju kostnaderna som mycket mer rimliga. Och det faller sig uppenbart för alla att alla grannar HAR tjänat på att få tomten uppmärkt korrekt

Så referatet var lite snabbt och haffsigt.
Och? Vad fan spelar det för roll om man inte har beställt tjänsten? Nu va han visserligen okej med ett par procent.
Även om det gagnar mig när en granne beställer en tjänst så ska jag naturligtvis inte betala den. Det får ju grannen göra, även min del. Är det så att min granne beställer en tjänst från lantmäteriet, måste jag godkänna detta eller kan dom göra det och sen bara skicka ut faktura till mig, ovetande om att den skall komma?
 
G Ganescha skrev:
Och? Vad fan spelar det för roll om man inte har beställt tjänsten? Nu va han visserligen okej med ett par procent.
Även om det gagnar mig när en granne beställer en tjänst så ska jag naturligtvis inte betala den. Det får ju grannen göra, även min del. Är det så att min granne beställer en tjänst från lantmäteriet, måste jag godkänna detta eller kan dom göra det och sen bara skicka ut faktura till mig, ovetande om att den skall komma?
Till att börja så underlättar det ju om du inte svär :) Nu blev jag mer fokuserad på hur ohyffsad och konfliktinriktad du verkar istället för innehållet i ditt inlägg.

Det handlar väl om att i ett område som inte har uppmätta tomter så gynnas alla av att de blir uppmätta och utsatta på ett konkret sätt. Skulle du köpa en fastighet med oklar tomtdragning med alla problem som detta kan innebär?

Det räcker att läsa ett par trädar här i forumet för att inse att det kan ge både mycket arbete och merkostnader.
 
C
Sen är ju inte en fastighetsbestämning en tjänst som man beställer i egentlig mening.
Det är ju en prövning som Lantmäteriet utför efter ansökan från sakägare eller på eget initiativ.

Annars kan man väl hålla med om att det är udda att man som passiv part kan bli betalningsskyldig för något man inte är intresserad av.
 
Ja, det är ju faktiskt sant att en fastighet med bestämda gränser bör vara mer värd vid försäljning än en med oklar gränsdragning.
 
Man betalar inte för en värdeförbättring utan för nedlagt arbete.
 
C
D Daniel 109 skrev:
Man betalar inte för en värdeförbättring utan för nedlagt arbete.
Det är förvisso sant, men nu var det ju fördelningen av den kostnaden det handlade om, och där används ju begreppet nytta, vilket för många uppenbarligen är synonymt med värdeförbättring. Men det torde vara uppenbart att man med nytta i detta sammanhang menar något annat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.