Frågan är då, är du för eller emot att samhället bekostar anpassning av en ej anpassad bostad i efterhand?
 
  • Gilla
Lilak
  • Laddar…
Ska vi ha ett samhälle som hjälper en handikappad med anpassningen då behöver det ställas krav på nybyggen för att det inte ska bli orimmligt dyrt. Telefoner, bilar och kläder är lättare att byta ut i sin helhet.

Sedan kan jag hålla med om att byggreglerna i många avseenden är onödigt snäva.
 
Jag hävdar fortfarande att det är orimligt med handikappanpassningar av bostäderna i preventivt syfte såväl som när det väl är ett faktum att man behöver dem.

Det finns så många andra saker i samhället som kan tvinga dig att flytta, varför skall just detta vara en rättighet som vi har?

Exempelvis så har jag ingen rätt att bo där jag har ett jobb, det är bara att flytta till ett ställe där jag har råd att bo även om det innebär att jag måste söka ett nytt jobb. Jag har inte heller någon rättighet att behålla min bostad när jag blir av med jobbet och inte längre har råd att betala räkningarna. Jag har inte rätt att behålla bostaden vid expropriering. Jag har inte heller rätt att behålla bostaden om min respektive blir inskriven på sjukhem och jag då inte längre får tillgång till dennes pension (den går åt till att betala platsen på sjukhemmet). Osv. Varför skall just ett handikapp ge denna rättighet.

Jag ser mycket hellre att man får stöd av staten till att bygga om och bättre anpassa ett nytt boende än att detta skall belasta hela bostadsbyggandet i form av krångliga regler och kostnader för anpassningar av befintliga hus som är direkt olämpliga att bo i som handikappad.

Ställ krav på att en viss procentsats av bostäderna skall vara handikappanpassade när en byggare bygger ett nytt område (villor, hyresrätter eller bostadsrätter spelar ingen roll). Vi måste minska på kostnaderna för bostäderna så att även de utan höga inkomster kan få någonstans att bo.
 
  • Gilla
Plutus och 1 till
  • Laddar…
Fast vad pratar vi om för extrakostnader vid ett nybyggt hus egentligen? 1, 5, 10%?
Vid tidsbegränsade boenden som studentbostäder kan jag köpa att man tummar på reglerna, men i övrigt tycker jag inte de är speciellt betungande.

Sen handlar det som jag skrev innan inte bara om var handikappade bor, utan att de ska kunna ta sig runt i samhället och träffa släkt, vänner och partners.
 
  • Gilla
J Vos och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Fast vad pratar vi om för extrakostnader vid ett nybyggt hus egentligen? 1, 5, 10%?
Vid tidsbegränsade boenden som studentbostäder kan jag köpa att man tummar på reglerna, men i övrigt tycker jag inte de är speciellt betungande.

Sen handlar det som jag skrev innan inte bara om var handikappade bor, utan att de ska kunna ta sig runt i samhället och träffa släkt, vänner och partners.
Extra kostnaden är marginell, dessa extra utrymmen är ju ändå något som krävs för att det inte ska upplevas som trångt.
 
Nybygge är EN sak, då är det ofta lättare att ta höjd för handikappanpassning. Tillbyggnad är värre! Jag bor t.ex. i ett enplanshus med källare, på en sluttningstomt. Ingången till boningsplanet nås utifrån via en trappa med höjdskillnad på ca 3 meter (skulle behövas en ramp runt hela tomten för att anpassa den...). Finns även en smal källartrapp inne i huset.
Grejen är att om jag vill bygga ut huset (med garage och verkstad i källarplan, och ytterligare sovrum mm i bostadsplanet), så måste jag antingen göra övervåningen handikappanpassad (>30 m lång ramp eller trapphiss, bygga om badrummet etc), ELLER bygga kök och sovrum och badrum i källaren.
 
B b8q skrev:
Nybygge är EN sak, då är det ofta lättare att ta höjd för handikappanpassning. Tillbyggnad är värre! Jag bor t.ex. i ett enplanshus med källare, på en sluttningstomt. Ingången till boningsplanet nås utifrån via en trappa med höjdskillnad på ca 3 meter (skulle behövas en ramp runt hela tomten för att anpassa den...). Finns även en smal källartrapp inne i huset.
Grejen är att om jag vill bygga ut huset (med garage och verkstad i källarplan, och ytterligare sovrum mm i bostadsplanet), så måste jag antingen göra övervåningen handikappanpassad (>30 m lång ramp eller trapphiss, bygga om badrummet etc), ELLER bygga kök och sovrum och badrum i källaren.
Det är ju drygt. Enda vettiga skulle vara ifall man bygger ytterligare en bostad på samma fastighet
 
J Stormfrog skrev:
Nu blev det politiskt. Men med samma tankesätt borde ju även alla bilar vara handikappanpassade? De borde inte få säljas kläder som är svåra för handikappade att ta på sig. Mobiltelefoner med små knappar som gamla människor inte kan använda borde helt förbjudas ...
Trams. Bilar och kläder är förbrukningsvaror, men en bostad ska hålla för många. Anpassade kläder och bilar är dessutom svåra för dem som inte har samma specialbehov att utnyttja.

För att du ska förstå:
Har kört grannens anpassade bil, slår i joysticken och gas/bromsspaken hela tiden, sjukt störande. Den är dessutom väldigt trång i bagageutrymmet pga rullstolslyften. Och hennes skor ska vi inte prata om, de är ju gjutna efter hennes ortoser, vilket bland annat innebär att de inte är fodrade på normalt sätt, de har tex ingen innersula. Och de kostar minst 2000 kr/par utan subventionering. Högklackat funkar givetvis inte, så ingen borde få ha högklackade skor då. Och hur ska jag då göra, som har artros och måste ha specialskor, dem kan ju inte hon använda? Vi kanske ska förbjuda skor helt och hållet då? Eller tvingas alla skotillverkare att bara erbjudna specialgjutna skor? Bara för att du tycker att det är löjligt att hus ska kunna användas av personer med funktionsnedsättningar?
 
B b8q skrev:
Nybygge är EN sak, då är det ofta lättare att ta höjd för handikappanpassning. Tillbyggnad är värre! Jag bor t.ex. i ett enplanshus med källare, på en sluttningstomt. Ingången till boningsplanet nås utifrån via en trappa med höjdskillnad på ca 3 meter (skulle behövas en ramp runt hela tomten för att anpassa den...). Finns även en smal källartrapp inne i huset.
Grejen är att om jag vill bygga ut huset (med garage och verkstad i källarplan, och ytterligare sovrum mm i bostadsplanet), så måste jag antingen göra övervåningen handikappanpassad (>30 m lång ramp eller trapphiss, bygga om badrummet etc), ELLER bygga kök och sovrum och badrum i källaren.
Vad gäller badrum finns inget absolut krav på att bygga om badrummet så att det blir anpassat bara för att du bygger ett rum till. Däremot kan sådana krav ställas om du gör en bygglovspliktig om/utbyggnad som innefattar badrummet eller ett nytt badrum. Det stämmer inte heller att du måste bygga ramp eller sätta in trapphiss för att få bygga om. Jag förutsätter att du inte ens har frågat.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Vad gäller badrum finns inget absolut krav på att bygga om badrummet så att det blir anpassat bara för att du bygger ett rum till. Däremot kan sådana krav ställas om du gör en bygglovspliktig om/utbyggnad som innefattar badrummet eller ett nytt badrum. Det stämmer inte heller att du måste bygga ramp eller sätta in trapphiss för att få bygga om. Jag förutsätter att du inte ens har frågat.
Jo, om man bygger till med något rum som omfattas av tillgänglighetskraven (man ska ha tillgång till badrum, kök och plats för dygnsvila, dvs sovrum), så måste ALLA de sakerna uppfyllas. Det går alltså bra att bygga till t.ex. ett förråd eller ett kontor utan att behöva tillgänglighetsanpassa huset, men vill jag bygga till huset med ett till sovrum så är det "kört". Då ska såväl sovrum som badrum och kök kunna nås och användas med rullstol.

Så tolkar iaf bygglovsenheten i min kommun reglerna, men visa mig gärna vilka lagar jag kan stödja mig på för att få bygga ut med ett tredje sovrum utan att behöva lösa tillgängligheten, så är jag mycket tacksam!
 
Finns inga lagar att stödja sig på i det fallet, det är bygglovsenheten som avgör om det är en ombyggnad som är tillräckligt omfattande för att kraven ska gälla. Kutym är att anpassning av badrum inte krävs om du inte gör en ombyggnad som berör badrum. Och entrétrappan gäller de inte i vilket fall som helst! Dock är det ju vettigt, för din egen skull, att du OM du bygger om trappan, ser till att det går att ställa dit en trapphiss.
 
J
Anna_H Anna_H skrev:
Trams. Bilar och kläder är förbrukningsvaror, men en bostad ska hålla för många. Anpassade kläder och bilar är dessutom svåra för dem som inte har samma specialbehov att utnyttja.

För att du ska förstå:
Har kört grannens anpassade bil, slår i joysticken och gas/bromsspaken hela tiden, sjukt störande. Den är dessutom väldigt trång i bagageutrymmet pga rullstolslyften. Och hennes skor ska vi inte prata om, de är ju gjutna efter hennes ortoser, vilket bland annat innebär att de inte är fodrade på normalt sätt, de har tex ingen innersula. Och de kostar minst 2000 kr/par utan subventionering. Högklackat funkar givetvis inte, så ingen borde få ha högklackade skor då. Och hur ska jag då göra, som har artros och måste ha specialskor, dem kan ju inte hon använda? Vi kanske ska förbjuda skor helt och hållet då? Eller tvingas alla skotillverkare att bara erbjudna specialgjutna skor? Bara för att du tycker att det är löjligt att hus ska kunna användas av personer med funktionsnedsättningar?
Som sagt. I princip håller jag helt med om att det är vettigt att förbereda hus för att vara handikappanpassade. Men det måste gå att göra undantag för hus som helt uppenbart aldrig kommer att kunna bli handikappanpassade. Förbud och lagar skapar sällan innovation och nya sätt att tänka på.
 
J Stormfrog skrev:
Som sagt. I princip håller jag helt med om att det är vettigt att förbereda hus för att vara handikappanpassade. Men det måste gå att göra undantag för hus som helt uppenbart aldrig kommer att kunna bli handikappanpassade. Förbud och lagar skapar sällan innovation och nya sätt att tänka på.
Självklart.
 
A
pacman42 pacman42 skrev:
Jag hävdar fortfarande att det är orimligt med handikappanpassningar av bostäderna i preventivt syfte .....
Men eftersom kommunen har bestämt att bl.a. min gata ska vara ha permanent avstängd gatubelysning, för att spara pengar, finns det risk att någon snubblar (har redan hänt) och gör sig riktig illa. Då är det bra att alla hus på gatan redan är förberedda. För att spara lite el , på kvällen.
 
  • Haha
pacman42
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.