optimum
Dagens elbilar är en bluff. För dålig kapacitet och för dyra. Dessutom, vem behöver en elbil i Sverige?
Vi har inte problem med luften som storstäder i andra länder. Låt dem få ha elbilarna så löser de en del av sina problem. Dock skit om de laddar med elström skapad av kolkraft.

Lägg till all skit för miljön med produktion av litium och kobolt så skulle få välja sådan skit.
Elbil av dagens produktion är ingen miljöbil.
 
Fast det är ju inte elbilsförarnas fel att tyskarna avvecklar kärnkraften och eldar brunkol istället. Snarare är det rimligt att presumera att saker långsiktigt produceras på ett så bra och effektivt sätt som möjligt.

Fast för egen del är jag egentligen mer brydd om att inte stödja petroleumdiktaturernas förtryck av sin egen befolkning än jag är om att göra rätt val för miljön (jag tror helt enkelt att dessa usla, fascistoida stater dödar fler människor än vad växthuseffekten kommer göra), så mitt ointresse av elbilarnas koldioxidavtryck är kanske skadat av det.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
Att klimatet har blivit varmare kan ingen förneka seriöst.
Att ökad koldioxidhalt i atmosfären höjer temperaturen är vetenskapligt klarlagt om och om igen av många oberoende forskarlag även om oljebolagen och kolgruvebolagen påstår att de har forskning som skulle kunna bevisa motsatsen.

Den enda osäkerhetsfaktorn i sammanhanget är hur stor del av uppvärmningen som beror på ökad koldioxidhalt och hur stor del som är naturlig variation.

Hur som helst så tror jag inte att elbilar är någon lösning på problemet om vi fortsätter att bygga samhället på ständigt ökande privatbilism och allt längre transporter då tillverkningen flyttas allt längre från användaren.
Den enda lösningen på problemet är att börja reformera samhället i sådan riktning att vi behöver köra färre kilometrar med våra privatbilar och så att varutransporterna blir kortare.
Ta alla nedlagda järnvägar och stationer i bruk och subventionera busstrafiken på landsbygden. Satsa på sjötransport och järnväg i ställer för långtradare. Sluta bygga jättestora bostadsområden där alla skall pendla med bil till ett jättestort industriområde....... och framför allt: Avskaffa de onödiga flygresorna och flygtransporterna. Man kan leva gott utan att någonsin flyga till södern.
 
  • Gilla
PNO och 2 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Oj, vad många inlägg!
Vet inte om detta har berörts.
[länk]
Vi köpte vår dieselbil första mars i år, dagen innan all diesel beslutades att förbjudas i Tyskland.
Bra timing :p
Fast jag kan egentligen inget om sådant här, men är mycket skeptisk till den pågående klimatbluffen.

Rubrik från artikeln
Elbil kan vara större miljöbov än dieselbil
Enligt den undersökningen tar det i absoluta värsta fall 15.000 mil för elbilen att vara bätre än en diesel så det framgår med stor säkerhet att elbil är bättre. Tesla taxibilarna ligger ju på runt 7% kapacitet tappad efter 40.000 mil
 
Regionförstoring är ju ett mantra bland politiker och ekonomer! Så länge de ekonomiska drivkrafterna styr mot detta finns det ingen återvändo. Dessutom ökar transportsträckan för allt vi behöver hela tiden. Läste någonstans att ta en stor platt-tv från Sydostasien till Europa kostar en tia, när man tar in stora volymer. Vi som bor i ett västland dränerar ju miljön lokalt i de länder där mycket av allt vi behöver produceras, som därigenom påverkar oss globalt. Antar att vi kör så länge det håller tills problem blir så stora att krig startar.
 
  • Gilla
robhol och 1 till
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
Det jag inte förstår är att om det skulle bli ännu billigare än idag att köra bil skulle kunna motivera fler att samåka.
Det kanske blir mer begripligt om du tänker dig bort ifrån vindpinade busshållplatser och sillburkar till tunnelbanor i rusningstrafik. En självkörande bil som 2-4 personer delar på, kan plocka upp folk hemma hos enligt ett smart schema och köra er till respektive destination.

Fördelen är:
mycket billigare än egen bil,
inget krångel med service, besiktningar, underhåll, tvätt, garage, motorvärmare, bla.bla.
mycket bekvämare än dagens kollektivtrafik

Nackdelen är:
Som med allt delat blir man mindre flexibel med tiden.

För övrigt håller jag med @heimlaga fullt ut.

H heimlaga skrev:
Den enda lösningen på problemet är att börja reformera samhället i sådan riktning att vi behöver köra färre kilometrar med våra privatbilar och så att varutransporterna blir kortare.
Att vi frivilligt transporterar runt oss i plåtlådor som kallas "bil" , "buss" och "tåg" i 2-3 timmar om dagen är faktiskt, om man tittar på det ifrån lite distans, totalt vansinne. Är det vad vi vill att våra liv ska gå ut på? Det måste finnas något bättre.
 
  • Gilla
crappyusrname och 3 till
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
En självkörande bil som 2-4 personer delar på, kan plocka upp folk hemma hos enligt ett smart schema och köra er till respektive destination.
Och så är någon sen, eller glömmer något, eller kommer på något halvvägs. Ju färre man är desto lägre social kostnad för att vara problematisk. Tror att de flesta av oss skulle bli galna på andra människor med ett sånt här upplägg. För att inte prata om att vardagar i verkligheten inte går ut på att ta sig från punkt a till punkt b för en stor del av oss. Det ska lämnas barn, handlas osv. Verkligheten har sina komplicerande faktorer.

T tompaah7503 skrev:
Att vi frivilligt transporterar runt oss i plåtlådor som kallas "bil" , "buss" och "tåg" i 2-3 timmar om dagen är faktiskt, om man tittar på det ifrån lite distans, totalt vansinne. Är det vad vi vill att våra liv ska gå ut på? Det måste finnas något bättre.
Fast det gör vi ju inte. Och inte ens den pendlingstid vi faktiskt har (runt en timme i snitt, inklusive promenerad och cyklad tid) har vi för att möjliggöra de liv vi vill ha, den är inte ett egenvärde i sig.
 
Fast glömmer man nåt får man ju ta nästa precis som med bussen....
 
Lätt att säga, men det påverkar beläggningen i en bil på ett helt annat sätt än i en buss. Utopier måste testas mot verkligheten, och ofta visar de sig inte alls vara så rosenskimrande som de framställs, medan andra, skenbart mer vardagliga fenomen kan revolutionera världen över tid.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Och så är någon sen, eller glömmer något, eller kommer på något halvvägs.
B b8q skrev:
Hur säkerställer man att en självkörande bil man kallat på är hel och ren, och inte nerspydd av föregående passagerare?
Om man samåker med okända, hur är man säker på att den man råkar få dela bil med inte är en påtänd knarkare, våldtäktsman eller rånare?
"Låt inte det bästa bli det godas fiende" som det heter.

Allt kan problematiseras tills det blir oanvändbart.

Även en privatbil kan vara så pass problematisk ur ett teoretiskt perspektiv att den är "omöjlig".
Den kan vara trasig, man kan ha glömt att tanka, man kan råka ut för en olycka, man kan hamna i en kö, man kan ha svårt att hitta parkeringsplats.

Även den som vill fortsätta att köra själv, så länge det nu är tillåtet, borde uppmuntra bildelning och självkörande fordon. Det minskar belastningen på vägarna, minskar skatterna, minskar efterfrågan på bränsle vilket säkert gör sitt med bränslepriset, ökar tillgängligheten på parkeringsplatser och en massa annat positivt.
Så om det inte fungerar för dig, så borde du åtminstone vara oerhört positiv till att de som kan absolut bör göra det. Du kan ju bara vinna på det.

Redigerat: infogade citatet ifrån @b8q också eftersom det i praktiken handlar om samma invändningar.
 
  • Gilla
crappyusrname och 1 till
  • Laddar…
Hur säkerställer man att en självkörande bil man kallat på är hel och ren, och inte nerspydd av föregående passagerare?
Om man samåker med okända, hur är man säker på att den man råkar få dela bil med inte är en påtänd knarkare, våldtäktsman eller rånare?

Nej, jag tror att de flesta vill ha eget fordon även i framtiden.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
@tompaah7503, jag är inte emot att folk testar olika lösningar, tvärt om. Jag tror bara inte att de tekniska framsteg som kommer att leda till att allt fler elbilar och självkörande bilar kommer att leda till radikala förändringar i ägandemönster.
 
Det finns massor av möjligheter med självkörande. Man skulle tillexempel kunna ha en egen kapsel som samåker på en självkörande plattform. System som sunfleet blir dessutom mer populära men det har ju inte så mycket med elbilar att göra.
 
nino nino skrev:
Fast glömmer man nåt får man ju ta nästa precis som med bussen....
Precis. Man bestämmer ju i förväg när och var man ska bli hämtad och avsläppt, det går inte att ändra sig hur som helst mitt under pågående tur. Det är inte så att nån som sitter i bilen plötsligt kan bestämma att den ska vända och köra tillbaka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.