T
Jag är sjukt less på Zipato, deras attityd mot kunderna när skiten inte funkar är ju katastrofal! Man blir ju utskälld efter noter varje gång man rapporterar fel, dessutom så var ju de initiala löftena att man inte skulle behöva betala mer för att fler enheter etc helt värdelösa. Nu sitter man med en box som inte går att använda för nya typer av enheter utan att man ska betala årliga avgifter. Ångrar bittert att jag började med Zipato.
 
Trist att du är missnöjd! Jag har tidigare också varit riktigt less på dem. Idag tycker jag det är väldigt stabilt system! Tror du är felinformerad ang. årliga avgifter. Jag har betalat 1000kr tidigare för att få backup funktionen. Tycker det är en bra lösning där man kan bestämma när man vill göra en uppgradering av sitt system. Praxis är ju att man får betala för ytterligare funktioner annars kommer det nog inte utvecklas nya funktioner (vem vill jobba gratis?). Sen vet jag att det var mycket diskussioner i forumet kring deras betalningslösning och det kanske inte blev optimalt för alla... Att man ska betala för en banal funktion som backup är horribel.

T TreeView skrev:
Jag är sjukt less på Zipato, deras attityd mot kunderna när skiten inte funkar är ju katastrofal! Man blir ju utskälld efter noter varje gång man rapporterar fel, dessutom så var ju de initiala löftena att man inte skulle behöva betala mer för att fler enheter etc helt värdelösa. Nu sitter man med en box som inte går att använda för nya typer av enheter utan att man ska betala årliga avgifter. Ångrar bittert att jag började med Zipato.
 
T
De sålde lösningen med ett högt pris som motiverades av att all funktionalitet som fanns vid köp-tillfället skulle ingå, Detta tog de sedan bort, att lägga till flera märken av enheter än 3 kostar till exempel extra, dessutom så tog de bort delar av regel-skaparen och la det som ett Pro-paket för en massa pengar. Så jag är inte felinformerad, tyvärr.

Det värsta är dock deras attityd när boxen inte fungerade som förväntat och utlovat, då blev fel-anmälaren attackerad och idiotförklarad av deras VD. Så nej, jag kommer aldrig att investera mera pengar i det där jävla skitbolaget. Att de nu ska släppa en ny box är nog för att kunna lura in folk att betala för en produkt som inte fungerar men då få kapital för att slutföra den, och sen begära mer pengar för den fungerande lösningen.
 
Dyr vet jag ju inte! Fibaro är dyr och fungerade vid tillfället när Zipabox var skakig! Ang. felinformerad så menar jag att du skriver årlig avgift vilket alltså inte stämmer.
 
Ska iallafall bli intressant att se vad den har att erbjuda. Saknar den mycket av den integrationen jag är ute efter lutar det nog åt en Animus. Homey är ju ett alternativ, dock gillar jag inte att de ska ta bort desktop appen samt att enheten saknar ett ethernet jack.
 
T
T Texan skrev:
Dyr vet jag ju inte! Fibaro är dyr och fungerade vid tillfället när Zipabox var skakig! Ang. felinformerad så menar jag att du skriver årlig avgift vilket alltså inte stämmer.
Menar du att när det står "1 year" så menar de egentligen för alltid? Skärmdump av ett köpalternativ för backup-tjänst med 1 års varaktighet och pris i krediter.
 
T TreeView skrev:
Menar du att när det står "1 year" så menar de egentligen för alltid?[bild]
Just den bild du visar har inte jag, men för mer än ett år sedan så köpte jag en PRO Bundle för 99 CREDITS. Då fick jag backup funktionen och har fortfarande den. Det de förklarade var att när jag betalar för denna PRO Bundle så får jag alla vid det tillfället tillgängliga funktioner plus de som utvecklas/släpps under det år som man har PRO.
 
R
Hej
Jag håller på och tittar på ett hemautomationssystem + enklare typ av larm och har som många andra härinne inte helt lätt att välja system.......Zipato, Vera, Fibaro etc.

Jag har dock fastnat lite (för tillfället i varje fall) för Zipato Zipabox (verkar även vara en ny version (Zipabox 2) på gång i närtid) då de har möjlighet till batteribackup, 3G, utbyggnad av moduler och även en säkerhetsmodul för trådade sensor om man vill ha det.
Jag tycker även deras "programmeringsgränssnitt" känns lite tilltalande (för en person som inte är någon expert på programmering). Det verkar som att det går att göra ganska mycket även om det inte går att skriva ren kod.

När jag tittar på Zipato's hemsida så tycker jag dock det är väldigt oklart vad saker faktiskt kommer kosta.
Jag har kommit fram till att jag sannolikt behöver Rule Creator Pro för att kunna programmera en vettig larmlösning (tex. delay vid på/av larmning etc.) och att detta enligt deras hemsida kostar 99 Euro.
Vad jag inte förstår är om jag kommer ha denna licens för alltid eller bara ett år?

Det står något om att man får uppdateringar under 1 år efter att man köpt "Pro Upgrade".
Är det 99 Euro som gäller igen om jag vill få uppdateringar efter 1 år?

Är det någon som är insatt i Zipato's system och som kan förklara detta?

Är det något mer som man måste betala en engångs- eller årlig kostnad för (förutom hårdvaran) att få en vettig lösning?
Det står något om krediter för att tex. kunna få SMS, men jag kan inte se vad dessa krediter kostar.

Jag är inte så sugen på att köpa ett system om man dessutom måste betala (åtminstone om det är mycket pengar) för uppdateringar hela tiden.
Då kanske något annat system i så fall är en bättre lösning?
 
T
Hej,

Jag förstår att du tycker Zipato verkar bra och innehålla det mesta av den funktionalitet som behövs, dock är det ju en sak att säga att det finns där, en annan är ju att leverera det. Jag är, som tidigare nämnts i denna tråd, väldigt skeptisk till Zipato som leverantör. Jag har haft Zipato i ganska många år nu och det är ju i perioder bra, men allt som oftast är det nåt som strular.

Zipato kan på sin höjd vara ett system som tänder/släcker lampor efter lite banala regler baserat på solnedgång etc, där är det nog helt ok då detta regelverk är lätt att sätta upp samt fungerar även när nätverket slutar fungera då reglerna ligger sparade i boxen. Men att våga förlita sig på larm och övervakning skulle jag definitivt inte göra.

I tillägg så ändrar de ju sina abonnemang och villkor, vilket gör det osäkert kring vad som ingår eller ej.

Tyvärr vet jag inte vilket system jag skulle rekommendera istället, jag letar själv efter ett bra!
 
R RFD skrev:
Hej
Jag håller på och tittar på ett hemautomationssystem + enklare typ av larm och har som många andra härinne inte helt lätt att välja system.......Zipato, Vera, Fibaro etc.

Jag har dock fastnat lite (för tillfället i varje fall) för Zipato Zipabox (verkar även vara en ny version (Zipabox 2) på gång i närtid) då de har möjlighet till batteribackup, 3G, utbyggnad av moduler och även en säkerhetsmodul för trådade sensor om man vill ha det.
Jag tycker även deras "programmeringsgränssnitt" känns lite tilltalande (för en person som inte är någon expert på programmering). Det verkar som att det går att göra ganska mycket även om det inte går att skriva ren kod.

När jag tittar på Zipato's hemsida så tycker jag dock det är väldigt oklart vad saker faktiskt kommer kosta.
Jag har kommit fram till att jag sannolikt behöver Rule Creator Pro för att kunna programmera en vettig larmlösning (tex. delay vid på/av larmning etc.) och att detta enligt deras hemsida kostar 99 Euro.
Vad jag inte förstår är om jag kommer ha denna licens för alltid eller bara ett år?

Det står något om att man får uppdateringar under 1 år efter att man köpt "Pro Upgrade".
Är det 99 Euro som gäller igen om jag vill få uppdateringar efter 1 år?

Är det någon som är insatt i Zipato's system och som kan förklara detta?

Är det något mer som man måste betala en engångs- eller årlig kostnad för (förutom hårdvaran) att få en vettig lösning?
Det står något om krediter för att tex. kunna få SMS, men jag kan inte se vad dessa krediter kostar.

Jag är inte så sugen på att köpa ett system om man dessutom måste betala (åtminstone om det är mycket pengar) för uppdateringar hela tiden.
Då kanske något annat system i så fall är en bättre lösning?
R RFD skrev:
Hej
Jag håller på och tittar på ett hemautomationssystem + enklare typ av larm och har som många andra härinne inte helt lätt att välja system.......Zipato, Vera, Fibaro etc.

Jag har dock fastnat lite (för tillfället i varje fall) för Zipato Zipabox (verkar även vara en ny version (Zipabox 2) på gång i närtid) då de har möjlighet till batteribackup, 3G, utbyggnad av moduler och även en säkerhetsmodul för trådade sensor om man vill ha det.
Jag tycker även deras "programmeringsgränssnitt" känns lite tilltalande (för en person som inte är någon expert på programmering). Det verkar som att det går att göra ganska mycket även om det inte går att skriva ren kod.

När jag tittar på Zipato's hemsida så tycker jag dock det är väldigt oklart vad saker faktiskt kommer kosta.
Jag har kommit fram till att jag sannolikt behöver Rule Creator Pro för att kunna programmera en vettig larmlösning (tex. delay vid på/av larmning etc.) och att detta enligt deras hemsida kostar 99 Euro.
Vad jag inte förstår är om jag kommer ha denna licens för alltid eller bara ett år?

Det står något om att man får uppdateringar under 1 år efter att man köpt "Pro Upgrade".
Är det 99 Euro som gäller igen om jag vill få uppdateringar efter 1 år?

Är det någon som är insatt i Zipato's system och som kan förklara detta?

Är det något mer som man måste betala en engångs- eller årlig kostnad för (förutom hårdvaran) att få en vettig lösning?
Det står något om krediter för att tex. kunna få SMS, men jag kan inte se vad dessa krediter kostar.

Jag är inte så sugen på att köpa ett system om man dessutom måste betala (åtminstone om det är mycket pengar) för uppdateringar hela tiden.
Då kanske något annat system i så fall är en bättre lösning?
Vad jag vet så finns det inte många fler alternativ än Zipabox/Zipatile och Vera Security om man vill ha en larmlösning som är inbyggd från grunden. Jag har ingen erfarenhet av Vera boxar, använder Zipabox idag som larm och jag tycker det fungerar bra.
Det är klart att det varit väldigt struligt historiskt men idag är det stabilt. Jag väntar på Zipabox 2 idagsläget. Precis som du så föll jag för Zibabox p.g.a. utbyggnadsmöjligheterna som finns med detta system.
När du köper ProUpgrade för 99USD så får du alla vid tecknandet tillgängliga funktioner i systemet plus de som utvecklas 1 år framöver. Allt behåller du så länge du har boxen o.s.v. SMS har jag ingen erfarenhet av, har inget behov eftersom jag tycker det räcker med app notiser kompletterat med mejlutskick av det som jag tycker är extra viktigt.
 
R
T Texan skrev:
Vad jag vet så finns det inte många fler alternativ än Zipabox/Zipatile och Vera Security om man vill ha en larmlösning som är inbyggd från grunden. Jag har ingen erfarenhet av Vera boxar, använder Zipabox idag som larm och jag tycker det fungerar bra.
Det är klart att det varit väldigt struligt historiskt men idag är det stabilt. Jag väntar på Zipabox 2 idagsläget. Precis som du så föll jag för Zibabox p.g.a. utbyggnadsmöjligheterna som finns med detta system.
När du köper ProUpgrade för 99USD så får du alla vid tecknandet tillgängliga funktioner i systemet plus de som utvecklas 1 år framöver. Allt behåller du så länge du har boxen o.s.v. SMS har jag ingen erfarenhet av, har inget behov eftersom jag tycker det räcker med app notiser kompletterat med mejlutskick av det som jag tycker är extra viktigt.
T Texan skrev:
Vad jag vet så finns det inte många fler alternativ än Zipabox/Zipatile och Vera Security om man vill ha en larmlösning som är inbyggd från grunden. Jag har ingen erfarenhet av Vera boxar, använder Zipabox idag som larm och jag tycker det fungerar bra.
Det är klart att det varit väldigt struligt historiskt men idag är det stabilt. Jag väntar på Zipabox 2 idagsläget. Precis som du så föll jag för Zibabox p.g.a. utbyggnadsmöjligheterna som finns med detta system.
När du köper ProUpgrade för 99USD så får du alla vid tecknandet tillgängliga funktioner i systemet plus de som utvecklas 1 år framöver. Allt behåller du så länge du har boxen o.s.v. SMS har jag ingen erfarenhet av, har inget behov eftersom jag tycker det räcker med app notiser kompletterat med mejlutskick av det som jag tycker är extra viktigt.
Tack för svaret.

Det finns ju alltid en risk att strulet börjar igen med Zipabox 2.........man vet ju aldrig.
Läste någonstans att den skulle vara tillgänglig i december i år, men även någon annstans att skulle varit tillgänglig i maj i år.
Vet inte om de har stora problem eller om de faktiskt ville avvakta för att släppa något som var stabilt.......

Fungerar app notiser och mejl även via 3G USB stickan (om du har en sådan)?

Vad räknas som funktion?
Stöd (slippa ställa in själv) för ett visst märke på sensor tex.?
Eller en "färdig programmerad" funktion för att styra eller övervaka något?

Hur ofta släpps det nya funktioner av Zipato?
 
R
T Texan skrev:
Vad jag vet så finns det inte många fler alternativ än Zipabox/Zipatile och Vera Security om man vill ha en larmlösning som är inbyggd från grunden. Jag har ingen erfarenhet av Vera boxar, använder Zipabox idag som larm och jag tycker det fungerar bra.
Det är klart att det varit väldigt struligt historiskt men idag är det stabilt. Jag väntar på Zipabox 2 idagsläget. Precis som du så föll jag för Zibabox p.g.a. utbyggnadsmöjligheterna som finns med detta system.
När du köper ProUpgrade för 99USD så får du alla vid tecknandet tillgängliga funktioner i systemet plus de som utvecklas 1 år framöver. Allt behåller du så länge du har boxen o.s.v. SMS har jag ingen erfarenhet av, har inget behov eftersom jag tycker det räcker med app notiser kompletterat med mejlutskick av det som jag tycker är extra viktigt.



T TreeView skrev:
Hej,

Jag förstår att du tycker Zipato verkar bra och innehålla det mesta av den funktionalitet som behövs, dock är det ju en sak att säga att det finns där, en annan är ju att leverera det. Jag är, som tidigare nämnts i denna tråd, väldigt skeptisk till Zipato som leverantör. Jag har haft Zipato i ganska många år nu och det är ju i perioder bra, men allt som oftast är det nåt som strular.

Zipato kan på sin höjd vara ett system som tänder/släcker lampor efter lite banala regler baserat på solnedgång etc, där är det nog helt ok då detta regelverk är lätt att sätta upp samt fungerar även när nätverket slutar fungera då reglerna ligger sparade i boxen. Men att våga förlita sig på larm och övervakning skulle jag definitivt inte göra.

I tillägg så ändrar de ju sina abonnemang och villkor, vilket gör det osäkert kring vad som ingår eller ej.

Tyvärr vet jag inte vilket system jag skulle rekommendera istället, jag letar själv efter ett bra!
Tack för svaret.

Jag har som dig inte heller hittat det "perfekta" systemet (finns troligtvis inte....), men som det ser ut nu är det nog Zipato Zipabox eller Vera Secure som ligger närmast till hands.

Dock känns (ingen fakta bakom detta) Vera Secure ganska omständligt och "amerikanskt"...….de verkar tex. fortfarande inte ha aktiverat stödet för 3G i Europa trots att det gått över ett år. Fördelen med Vera verkar annars vara att det är mer frihet med programmeringen (kanske innebär mer problem också?) och att inga extra kostnader tillkommer som för Zipato.

Fibaro HC2 faller bort då de bara har stöd för Z-Wave (inte fullt stöd för Z-Wave Plus ens) och är väldigt dyr i förhållande till det.
Dock känns deras användargränssnitt och app väldigt tilltalande.

Raspberry Pi och Home Assistant känns för komplicerat för mig, och jag är tyvärr ingen anhängare av Apple lösningar....

Jag har även tittat lite på Animus Heart (lockande med ett svenskt företag), men detta system känns inte färdigt utvecklat. De har en väldigt "flashig" hemsida, men det finns ingen substans alls med riktiga fakta om systemet......jag har inte ens hittat ett datablad för deras controller.
Det känns även lite riskabelt att välja ett så ungt företag som gick nästan 800 000 kr minus 2017 samt nästan obefintlig omsättning (kan ju dock se helt annorlunda ut för 2018 och detta kan ju så klart gälla även Zipato och Vera utan man vet något om det)...….frågan är om företaget (och därmed support mm.) finns kvar om några år...
 
R RFD skrev:
Tack för svaret.

Det finns ju alltid en risk att strulet börjar igen med Zipabox 2.........man vet ju aldrig.
Läste någonstans att den skulle vara tillgänglig i december i år, men även någon annstans att skulle varit tillgänglig i maj i år.
Vet inte om de har stora problem eller om de faktiskt ville avvakta för att släppa något som var stabilt.......

Fungerar app notiser och mejl även via 3G USB stickan (om du har en sådan)?

Vad räknas som funktion?
Stöd (slippa ställa in själv) för ett visst märke på sensor tex.?
Eller en "färdig programmerad" funktion för att styra eller övervaka något?

Hur ofta släpps det nya funktioner av Zipato?
Jag har ingen 3G USB sticka, har funderat på det men inte blivit av. Dock kommer jag köra UPS på routern och 4G sticka i densamma. Vill komma åt allt som inte kräver nätspänning vid strömavbrott. Jag ser ingen anledning att notiser inte skulle funka eftersom det är koppling till Internet som behövs, vilket ju 3G/4G stickan fixar.

Bra fråga, som jag tolkat Zipato vill de ta betalt för utvecklingsarbetet och då har det hittills varit ny funktionalitet som tidigare inte funnits stöd för. M.a.o. gäller det inte nya Z-wave enheter eftersom funktionen Z-wave redan finns. Google Home, Alexa, Apple homekit, backupfunktion, Nest m.m. tror jag de räknar som nya funktioner.
Håller med om att detta är lite svårt att förstå, jag har hittills bara behövt Pro paketet en gång på c:a 4år.
 
Även om inte Homey är helt felfri heller så tycker jag att det är bästa lösningen just nu. Enkelt att programmera och bra grupper på Facebook om man behöver hjälp.
 
iSnobben iSnobben skrev:
Även om inte Homey är helt felfri heller så tycker jag att det är bästa lösningen just nu. Enkelt att programmera och bra grupper på Facebook om man behöver hjälp.
Dock saknar Homey en säkerhetslösning!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.