Hej, har aldrig gjort detta förr. På de youtube-videor jag sätt har det antingen varit trä som man kan skruva i eller funnits spår. Kan man snickra en ram av lister och limma fast den mot pvc:n???

Tack på förhand??
 
  • Ofärdigt fönstermontage med oskyddad isolering och fönstermärkning som visar utsikt över snötäckt landskap.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det kan man iofs, men jag hade nog börjat med smyglisterna, så hade jag lite mer att fästa i sen.
 
Eller menar du smyglisterna förresten? (morgontrött på blanka förmiddan...)
 
Nu har jag iofs putsade väggar, men jag limmade smyg lister direkt på fönstret med något lim från hornbach. Sen la jag mjukfog mot smygen och även mot fönstret och målade ihop alltsammans.

Är ett års sen nu och det har fortfarande inte spruckit :)

Men då du har trä så hade jag nog lagt distanser bakom smygen och sedan satt smyg brädorna så de gått dikt an mot fönstret och sedan lagt en smygfog. Skulle tro att det blir klart snyggast!
 
Även jag hade satt några distanser som går fram till ytterkant på karmen och sedan salat så yttre salningen följer ytterkanten av karmen samt använt mjukfog, fäst sedan salningen genom distanserna.
Du kan bygga en ram av salningen först om du vill som du monterar men om du ska ha en fönsterbräda som går mot fönstret så bör du montera den samtidigt.
Jag anser att det är smidigare att följa fönsterkarmens ytterkant än att göra fria mått och passa in våg och lod.
 
ricebridge ricebridge skrev:
Eller menar du smyglisterna förresten? (morgontrött på blanka förmiddan...)
Jo precis, har dock inte riktigt förstått skillnaden mellan "smyglist" och "salningslist".
 
J Jarlsgård skrev:
Nu har jag iofs putsade väggar, men jag limmade smyg lister direkt på fönstret med något lim från hornbach. Sen la jag mjukfog mot smygen och även mot fönstret och målade ihop alltsammans.

Är ett års sen nu och det har fortfarande inte spruckit :)

Men då du har trä så hade jag nog lagt distanser bakom smygen och sedan satt smyg brädorna så de gått dikt an mot fönstret och sedan lagt en smygfog. Skulle tro att det blir klart snyggast!
Inte trä i mitt fall. Det är pvc-fönster. Vad är det för sorts distans du menar? - Bara något för att få plats med fog emellan?
 
1 123abc skrev:
Även jag hade satt några distanser som går fram till ytterkant på karmen och sedan salat så yttre salningen följer ytterkanten av karmen samt använt mjukfog, fäst sedan salningen genom distanserna.
Du kan bygga en ram av salningen först om du vill som du monterar men om du ska ha en fönsterbräda som går mot fönstret så bör du montera den samtidigt.
Jag anser att det är smidigare att följa fönsterkarmens ytterkant än att göra fria mått och passa in våg och lod.
Är det ni menar något i stil med att sätta dolda träbitar som fästs i träet runt fönstret och sedan skruva fast smygen i dem? Lite svårt med fästen i min vägg då jag tilläggsisolerat med skumskivor. Dock skulle man kunna skruva snett in mot träet för att fästa någon sort av "distans" (om jag alls förstått rätt)
 
  • Gilla
leguek
  • Laddar…
Jag har sågat bitar som har rätt mått från fönster ut till insida yttervägg, på alla sidor, skruvat ihop dom, dragit lite sättlim på kanten som möter fönstret, tryckt på plats och satt en eller två regelbitar tvärs över fönstret och skruvat i väggen samt skummat mellan salningar och vägg.
Tar man moteringsskum så sväller det inte lika mycket.
Låter sitta över natten och plockar bort tvär regeln och skär bort ev överflödigt skum och monterar foder.

På nåt ställe har jag monterat underdelen först, när den får agera fönsterbänken, sen gjort lika ovan fast då även skråskruvat de stående salningarna ner i fönsterbänken.

Knackar man på fönsterbänken så låter det massivt nästan, tycker det här funkat utmärkt på PVC fönster
 
nino nino skrev:
Jag har sågat bitar som har rätt mått från fönster ut till insida yttervägg, på alla sidor, skruvat ihop dom, dragit lite sättlim på kanten som möter fönstret, tryckt på plats och satt en eller två regelbitar tvärs över fönstret och skruvat i väggen samt skummat mellan salningar och vägg.
Tar man moteringsskum så sväller det inte lika mycket.
Låter sitta över natten och plockar bort tvär regeln och skär bort ev överflödigt skum och monterar foder.

På nåt ställe har jag monterat underdelen först, när den får agera fönsterbänken, sen gjort lika ovan fast då även skråskruvat de stående salningarna ner i fönsterbänken.

Knackar man på fönsterbänken så låter det massivt nästan, tycker det här funkat utmärkt på PVC fönster
Hmm. Har lite svårt att få en fullständig bild i huvudet, men låter det då kanske klokt att snickra ett par salningslistramar, limma fast dem mot pvc-fönstren, men först förbereda med några träbitar snett skruvade mot träet som också fönstret sitter fast i, vilka jag sedan utöver limmet också kan skruva fast salningslistramen i?

Är det förresten viktigt att det är salningslister, gjorda för ändamålet? Har annars gott om överblivna golvbrädor-furu (15mm) som jag funderar på om man bara kunde kapa fram några salningslister med som man målar själv med snickerifärg!?
 
Jag brukar använda limfog

Är det obehandlat golv så borde det funka

Har du nåt att skruva i så är det väl bara att köra på
 
OK vad bra, golvbrädorna är obehandlade, så jag provar och ser om jag kan få till något där.

Tack för hjälpen!
 
K Kojfabriken skrev:
Hej, har aldrig gjort detta förr. På de youtube-videor jag sätt har det antingen varit trä som man kan skruva i eller funnits spår. Kan man snickra en ram av lister och limma fast den mot pvc:n???

Tack på förhand??
Kör du Fogskum runt fönstren?
Vi har kronfönster hemma hos oss, jättenöjda.
I deras beskrivning står det att man ska använda Fogskum. Gjorde det på 1 fönster, sen skrek en byggherre rakt ut.
Resten av fönstren är isolerade med just isolering.
Stommen i huset(trä) rör på sig och när det rör på sig så spricker fogskumet och det kommer dra kallt.
Nu är det ca 7 år sedan vi satte in våra fönster och det drar kallt.... från 1 fönster.

Ha varit på kronfönster om detta men de vill inte ta åt sig av detta
 
Nja... tycker då fogskummet är ganska så segt / elastiskt att det skulle spricka köper jag inte...
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
nino nino skrev:
Nja... tycker då fogskummet är ganska så segt / elastiskt att det skulle spricka köper jag inte...
Ok. För här hemma drar det vid detta fönster där vi använt just Fogskum.
Men visst, det kan ju bero på något annat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.