Finns det nåt trix för att få överbleck med uppvikta gavlar på plats när det är bef panel?
 
Alltså överbleck/ plåt ovanför ett fönster eller dörr
 
R
Finns det plats att stoppa upp blecket under panelen ? , så om du tar en multimaskin kan du göra ett spår som gavelvecket kan gå in i panelen och sätta lite tätningssmack mellan bleck och panel i spåret så blir det bra
 
Ja det finns plats.
Det är 195mm panel på båda sidor om fönstret och blecket går in ca 10cm på varje sida.
Förstår inte hur jag ska kunna vika in blecket under panelen
 
R
Knepigt men ta ett foto så det syns vad i problemet är
 
Har ingen möjlighet att fota på någon dag..
Men blecket är 240cm långt och har ett bakre uppvik (det som ska bakom panelen) på 7cm.
Fönstret är ca 205cm och panelen är kapad så det är en öppning på ca 225cm
Har kapat upp panelen på sidorna vågrätt resterande längd men det är ju omöjligt att föra in en plåt i spåret och vika den 90grader så det kommer på plats
 
R
Begriper problemet :( nu , finns nog ingen patentlösning på det , utan att dela blecket i två och knuffa in från två håll .
Kanske inte det man vill . annars lätta på panelen och sätta dit allt på en gång
 
Det går att vika in det men man får fuska lite. På ena sidan av blecket får du klippa ner uppviket till runt 50 mm beroende på hur mycket mellanrum du har mellan brädorna och blecket.
Knäck till uppviket lite grann sen får du försiktigt slå in det och vika med dig uppviket.


Se till att lägga på lite fog på baksidan innan. Sen kan du även tejpa blecket mot vindskyddet och trycka dit glesen så ska det bli tätt.

Har varit tvungen att göra så här på en del hus när man sågar upp för fönster i befintlig vägg och det inte är ett alternativ att plocka ner brädorna på sidan om fönstret, t.ex högt upp på en gavel.
 
  • Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
Delvis sågat spår i vägg ovanför fönster för installation av gaveldel i byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här ska det alltså in...
Måste såga ett spår uppåt också för gaveln
Ska jag såga spåret så det blir bredare annars lär det ju inte gå att få in hur jag än gör....
 
R
Du kanske kan såga med en multi snett upp bakom panelen , då kan det bli plats att vicka i blecket , samt ett spår för uppviket på ändarna , fundera på om det går , se skiss enkel och ditt foto
 
  • Vägg med uppsågad panel och markerad linje för föreslagen bearbetning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Enkel skiss som visar förslag på snitt genom panel med plats för bleck och uppvikt ände.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har sågat med sticksåg med lutning på ca 15 grader
Får ta multin och såga uppåt

Är man 2 så kanske det går...

Kan bredda spåret lite neråt där det iaf döljs av fodret

Hade väl blivit lika svårt även om panelen hade varit lös?
Ja blecket hade ju kommit enkelt på plats med själva sågningen och inpassningen av panel hade ju varit lika illa?
 
Ska du inte ha plåtlister runt fönstret så är det lugnt att göra så.
Ska du klä in det så måste du se till att regeln ovanför, ligger innanför fönstret. Ovanblecket skall sedan gå in under panel och ligga precis ovanför fönstret, med lite lutning så att vattnet rinner av.
Rekommendation är att du tar dit en plåtslagare istället.
 
nino nino skrev:
Har sågat med sticksåg med lutning på ca 15 grader
Får ta multin och såga uppåt

Är man 2 så kanske det går...

Kan bredda spåret lite neråt där det iaf döljs av fodret

Hade väl blivit lika svårt även om panelen hade varit lös?
Ja blecket hade ju kommit enkelt på plats med själva sågningen och inpassningen av panel hade ju varit lika illa?

Droppblecket sätts oftast mot panelen och inte in\bakom.

Det blir inte lika snyggt att klämma blecket mellan lockläkt och panelen, men så görs det ofta idag, med fogmassa mellan bleck och panel, blecket måste då ligga helt tätt emot panelen.

Mvh P-A
 
P Pagno skrev:
Droppblecket sätts oftast mot panelen och inte in\bakom.

Det blir inte lika snyggt att klämma blecket mellan lockläkt och panelen, men så görs det ofta idag, med fogmassa mellan bleck och panel, blecket måste då ligga helt tätt emot panelen.

Mvh P-A
Du får inte det tätt då. Fogmassa håller hur länge? Klart man ska in bakom panelen. Men bilden är skrämmande. panelen är kapad för högt upp och regeln är utsatt för kondens... Ta dit någon som gör det rätt istället.
 
T tskillss skrev:
Ska du inte ha plåtlister runt fönstret så är det lugnt att göra så.
Ska du klä in det så måste du se till att regeln ovanför, ligger innanför fönstret. Ovanblecket skall sedan gå in under panel och ligga precis ovanför fönstret, med lite lutning så att vattnet rinner av.
Rekommendation är att du tar dit en plåtslagare istället.
Nej inga plåtlister, vanliga träfoder med träsalning mot fönstret.

få hit en plåtslagare för att sätta dit ett överbleck... haha ja lyckas man med det innan jul så...

Sen har jag flera fönster som ska bytas längre fram så jag vill lära mig hur man gör...

Panelen är kapad 12cm från fönstrets överkant, fodret är 12cm, sen drar jag ner fodret ca 15mm över fönstret då får jag blecket 15mm från panelen, är det fel alltså?

Regeln kan jag lätt ta bort om den är fel?
jag måste väl "fylla" med panel under blecket för att få fodret rätt?
Annars har jag missuppfattat plåtslagaren helt, det var iof 2år sen så det är ju inte omöjligt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.