Hejsan
Jag har gjutit en betongsyll för en månad sen.
Häromdagen gjöt/murade jag fast kantsten på betongsyllen.
Blandningen var 1 cement och 2 sand.

Hur stor är frysrisken, att det fastgjutna fryser sönder?
Jag har täckt stenen med åldringsbeständig plast och ovanpå det markisväv.
Jag har täck det väl och jag gissar att det klarar en -5 en natt utan att det blir minusgrader under täckelsen.

Vad bör jag tänka på?

/W
 
  • Person som gjuter en betongsyll för att förbereda fastgjutning av kantsten, skyddad med presenning och väv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyguuten betongsyll med pågående arbete och kantsten, täckt med plast och markisväv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det beror nog rätt mycket på när häromdagen var och hur temperaturen har varit sen dess. Har betongen väl uppnått 5MPa tryckhållfasthet så tål den att frysa sen. Vid 20 grader tar detta mindre än ett dygn. Vid 5 grader tar det betydligt längre.
 
Precis som ovanstående skriver betyder ju vilket väder du har allt.
Jag bor i söder och gjuter ett bra tag till, sedan använder man varmvatten och värmetrådar osv för att skydda betongen.
 
V vectrex skrev:
Det beror nog rätt mycket på när häromdagen var och hur temperaturen har varit sen dess. Har betongen väl uppnått 5MPa tryckhållfasthet så tål den att frysa sen. Vid 20 grader tar detta mindre än ett dygn. Vid 5 grader tar det betydligt längre.
Vad är 5MPa? MegaPascal? Och hur kan jag översätta det praktiskt?
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Vad är 5MPa? MegaPascal? Och hur kan jag översätta det praktiskt?
Ja, megapascal. Men vad ska du översätta det för? Det har du ingen användning av i denna tillämpning. Det är bara ett mått då man empiriskt fastställt att betongen klarar det inre tryck som uppstår när vattnet i den fryser utan att skadas.

Såhär ser hållfasthetstillväxten ut för C28/35 betong. Under 5 grader så sker i princip ingen hållfasthetillväxt alls.

Diagram som visar hållfasthetstillväxten för C28/35 betong utan tillsatsmedel vid olika temperaturer över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Diagram som visar hållfasthetstillväxt för C28/35 betong vid olika temperaturer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
murak
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Ja, megapascal. Men vad ska du översätta det för? Det har du ingen användning av i denna tillämpning. Det är bara ett mått då man empiriskt fastställt att betongen klarar det inre tryck som uppstår när vattnet i den fryser utan att skadas.

Såhär ser hållfasthetstillväxten ut för C28/35 betong. Under 5 grader så sker i princip ingen hållfasthetillväxt alls.

[bild] [bild]
Det var det där jag menade med en praktisk översättning :)
-3 ute inatt, men under täckningen är det fortfarande plusgrader och kondens.
Närmaste veckan kommer det vara som minst -1 och som varmast 9 grader.
Så det borde klara sig så länge täckningen är på.
När ska jag sluta vara orolig?
 
Pa (pascal) är enheten för tryck och det är 1N/m2

MPa är megapascal (en miljon mer) dvs

5MPa = 5.000.000N/m2
1kg motsvarar 9,82N
-> 509.165kg/m2 eller ca51kg/cm2
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Pa (pascal) är enheten för tryck och det är 1N/m2

MPa är megapascal (en miljon mer) dvs

5MPa = 5.000.000N/m2
1kg motsvarar 9,82N
-> 509.165kg/m2 eller ca51kg/cm2
Nu krånglade du till det igen.

Jag vill veta om jag ska göra något mer för att minska frysrisken.
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Nu krånglade du till det igen.

Jag vill veta om jag ska göra något mer för att minska frysrisken.
Du har fortfarande inte svarat på hur temperaturen har varit sen du gjöt? Om du täckte gjutningen direkt efter du gjutit med både plast och markisväv och medeltemperaturen har varit över 5 grader under flera dagar så borde det medföra att betongtemperaturen varit minst 10 grader och det i sin tur gör att du kan andas ut.

Frysrisk lär det vara, men saken är att betong över 5Mpa tryckhållfasthet kan frysa utan att ta skada.

Det finns liksom inte så mycket mer att göra om du inte kan värma upp betongen under något dygn. Kan du det så kan du vara helt säker på att det är lugnt sen. Men räkna inte med full hållfasthet i betongen förrän framåt vårkanten.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Du har fortfarande inte svarat på hur temperaturen har varit sen du gjöt? Om du täckte gjutningen direkt efter du gjutit med både plast och markisväv och medeltemperaturen har varit över 5 grader under flera dagar så borde det medföra att betongtemperaturen varit minst 10 grader och det i sin tur gör att du kan andas ut.

Frysrisk lär det vara, men saken är att betong över 5Mpa tryckhållfasthet kan frysa utan att ta skada.

Det finns liksom inte så mycket mer att göra om du inte kan värma upp betongen under något dygn. Kan du det så kan du vara helt säker på att det är lugnt sen. Men räkna inte med full hållfasthet i betongen förrän framåt vårkanten.
Missade den frågan om temperaturen.
Jag gjöt tisdag lunch och då var det ca 5 grader.
Onsdag behövde jag skrapa rutan på bilen och nu i fredag på morgonen.
Jag lade rätt omgående på plast och markisväv.
Ovanpå markisväven var det inte frost i morse, men nu när jag kom hem var det frost på en filt jag lagt på.
Alla kollar har visat kondens på plasten, och nu kollade jag med termometer och det var +3 under plasten på flera ställen.
Vädret säger -1 på natten framöver, och på onsdag +11 grader, så då kan jag ta bort täckningen.

Jag tänkte börja lägga i 0-8 och lägga i gatsten innanför kantstenen, jag kanske ska vänta med det tills det varit varmt en längre tid.
 
Det beror på temperaturen som betongen höll första timmarna men eftersom det inte varit mycket under nollan skulle jag tro att det brunnit OK.
Det är ju inte någon konstruktionsgjutning vad det ser ut som så även om det inte blir 100% hållfasthet i den spelar det ingen roll...

Det finns frostskydd som tillsats på vanliga byggvaruhus och så blandar du det med varmt vatten så kan du gjuta ända ner till - 15!
 
anders07 anders07 skrev:
Det beror på temperaturen som betongen höll första timmarna men eftersom det inte varit mycket under nollan skulle jag tro att det brunnit OK.
Det är ju inte någon konstruktionsgjutning vad det ser ut som så även om det inte blir 100% hållfasthet i den spelar det ingen roll...

Det finns frostskydd som tillsats på vanliga byggvaruhus och så blandar du det med varmt vatten så kan du gjuta ända ner till - 15!
Det var brunnsvatten som stod i en hydrofor och gissningsvis mellen +5-+10 grader.
Det jag funderar på är när jag fyllt på med 0-8 och gatsten är om kylan kan pressa loss kantstenen sidledes och den inte uppnått tillräcklig hållfasthet.
Nu ska det bli varmt nästa vecka så jag tror det går bra inna vintern sätter sina klor i projektet.

Efterklokhet ska jag byta ut mot förberedelse nästa gång jag gjuter på hösten :)
 
Du känner ju på betongen om den hårdnat och då sitter det tillräckligt bra.
Skulle det avstannat helt kommer betongen ännu att vara mjuk/porös och dålig kan du dra bort stenarna för hand och göra om (med varmvatten och frostskydd).
 
anders07 anders07 skrev:
Du känner ju på betongen om den hårdnat och då sitter det tillräckligt bra.
Skulle det avstannat helt kommer betongen ännu att vara mjuk/porös och dålig kan du dra bort stenarna för hand och göra om (med varmvatten och frostskydd).
Frostskydd hjälper visserligen inget alls mot att det tar tid för betongen att härda vid kallare temperatur.
Jag antar att du med frostskydd menar luftporbildande medel vilket hjälper betongen att klara fryscykler utan att gå sönder över tid. Den hjälper dock inget alls mot att få betongen att brinna fortare.

Det som hjälper är att ha varma säckar med betong (förvara i uppvärmt utrymme) och använda varmt vatten, sen se till att täcka och gärna isolera gjutningen så fort man är klar. Accelerator kan man också tillsätta för att få betongen att brinna fortare och utveckla mer värme under kortare tid.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
A
Vid +5c tar det runt en vecka för att nå 5MPa vill jag minnas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.