Oj, vilken respons! Tack alla som svarat!

Nu vet jag att nya hus inte är för täta, och att vi skulle lagt till för FTX. :)


U uhmfufu skrev:
Har du nån ventilations ritning samt luftflödesprotokoll du kan ladda upp möjligen?
Lägger upp OVKn. Den säger ju inte så mycket kanske?

E exerg skrev:
Kolla om friskluftsventilerna i rummen på övervåningen verkligen suger i n luft. Håll ett stearinljus 5 cm innanför ventilen och se om det orkar blåsa ut lågan eller om lågan istället sugs in mot ventilen
Detta blir en övning för helgen. (y) Kände lite med handen vid ventilen, och är rätt säker på att ett stearinljus skulle klara sig rätt bra där.

J JEE skrev:
Är ventilationen injusterad så att Du har tillräcklig frånluft
Det skall finnas ett injusteringsprotokoll om anläggningen är ny
Som det står i ett tidigare inlägg så skall det suga ut 0,35 l/m2/sek dvs 70 lit/sek om huset är 200 m2
Bäst fungerar ju en ventilation om dörrarna står öppna, men vid stängd dörr skall det finnas en ventilationsspringa vid tröskeln som är tillräckligt stor - ca 7-8 mm.
Spaltventilerna på fönstren skall vara rätt monterade, är de fabriksmonterade så stämmer värdena man kan läsa sig till men det är viktigt så att det inte har satts någon smygbräda på utsidan som täcker ventilationsöppningen.
Jag kollade springan i dörrarna. Den känns faktiskt mindre till stora sovrummet än i de andra två sovrummen på ovanvåningen. Jag ska mäta noggrannare i morgon. Ventilen är helt ok ut. Vi har inte springa i det rummet utan mer som ett rör.

Jag lägger upp OVKn.

Såg något lustigt när jag tittade på ventilationsritningen. Huset har en "bruksarea" på 185 m2 och "boarea" på 199 m2, men jag ser i OVK och ventilationsritningen att 185 m2 anges som "golvyta". Golvytan måste väl vara större än Bruksarean? (1 3/4-plan). Kanske en relativt liten avvikelse ändå?
 
  • Besiktningsutlåtande OVK med sammanställning av ventilationssystem i en byggnad, visar tabeller och poängsättning för olika rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J JEE skrev:
Är ventilationen injusterad så att Du har tillräcklig frånluft
Det skall finnas ett injusteringsprotokoll om anläggningen är ny
Som det står i ett tidigare inlägg så skall det suga ut 0,35 l/m2/sek dvs 70 lit/sek om huset är 200 m2
Bäst fungerar ju en ventilation om dörrarna står öppna, men vid stängd dörr skall det finnas en ventilationsspringa vid tröskeln som är tillräckligt stor - ca 7-8 mm.
Spaltventilerna på fönstren skall vara rätt monterade, är de fabriksmonterade så stämmer värdena man kan läsa sig till men det är viktigt så att det inte har satts någon smygbräda på utsidan som täcker ventilationsöppningen.
Kommunen har injusteringsprotokoll (ovk)
 
H HeadQuaker skrev:
Hej, vi har ett Älvsbyhus och vi mådde dåligt. Jag nös ofta när jag var hemma, mådde allmänt dåligt, som om det inte fanns luft nog. Vi tog kontakt med ett företag som mätte tilluften samt frånluften i huset. Vi har fjärrvärme samt ett FTX system. Vi hade bytt ut ventilerna till Fresh 90 och efter mätningen så gav de ca 5L in vilket är alldeles för lite för ett sovrum där två sover. Krävs minst 8L och därför installerades en extra ventil bredvid den andra samt en extra till vardagsrummet, dvs två nya. Efter det är allt bra. Du kan aldrig ha för många ventiler, däremot kan du ha för få vilket skulle orsaka att luften kan dras in i huset genom golv eller väggar.

Man får heller inte ha fönster öppet där utblåsen finns, dvs toaletter, kök o tvättstuga. Luften ska dras genom hela huset, om det finns möjlighet att få in luft närmare kommer den att dra därifrån och då slutar systemet att fungera som den har tänkt.
FTX är ju ett system med både från- och tilluft. Tar du upp extra uteluftventiler så kommer systemet att fungera sämre.
Det låter snarare som att FTX- systemet skulle behöva en översyn.
 
useless useless skrev:
FTX är ju ett system med både från- och tilluft. Tar du upp extra uteluftventiler så kommer systemet att fungera sämre.
Det låter snarare som att FTX- systemet skulle behöva en översyn.
Dom har inte FTX utan vanlig sopig frånluftsvärmepump, därav problemet
 
Ja TS har FLVP, men HeadQuaker som jag citerade skrev: "Vi har fjärrvärme samt ett FTX system."
 
  • Gilla
lopec och 1 till
  • Laddar…
Vi bor i ett hus som visserligen inte är nybyggt men från 2003.
Kör med enklast tänkbara ventilationslösning. Ingen FTX utan ren frånluftsfläkt
och termostatstyrda tilluftsdon.(Liljensgrens)
Justerar upp fläkthastighet sommartid (läge 3 till 4) och sänker från normalläge kalla vinterdagar(3 till 2)
Oerhört låg förbrukning(fjärrvärme) och bra inomhusklimat.
Vi hade dock samma problem som du har med dålig luft i "masterbedroom"
När man stängde dörren så blev det instängt.
Åtgärden blev en extra ventil ovanför sovrumsdörren ut till hall.
Tog sedan upp ett 125 mm tilluftsdon från 100 mm. Det gör mer än det låter!
Inte så teknikimponerande men funkar för oss.;)
 
Om huset är rätt byggt och anläggningen fungerar, så tar man in uteluft i sov-, och vardagsrum etc. Utsug sker i våtutrymmen samt kök. Alltså luften kommer in tex i ett sovrum och går igenom huset för att sugas ut i tex köket. För att detta skall fungera måste det finnas uteluftsdon i tex sovrummen. Kan vara separata som sitter i väggen eller spaltventiler i fönstren. Dessa måste vara öppna. Sedan skall luften kunna passera dörrar utan större motstånd. Anläggningens utsug skall ställas in efter gällande norm och ett injusteringsprotokoll skall upprättas. Dock vanligt med tillfixade protokoll om man inte når upp till projekterade värden. OVK skall utföras för att kontrollera om anläggningen uppfyller kraven.

Utsuget i köket skall fungera normmässigt med stängda fönster, men att öppna ett fönster ökar utsuget. Dock skall det inte öppnas i köket utan i ett annat rum som sovrummet.

Om ventiler i sovrummen är öppna och om utsugen verkar fungera (kolla med en bit toapapper som skall fastna), bör ni ta hjälp med att snabbt mäta upp luftflödena.
 
H HeadQuaker skrev:
Hej, vi har ett Älvsbyhus och vi mådde dåligt. Jag nös ofta när jag var hemma, mådde allmänt dåligt, som om det inte fanns luft nog. Vi tog kontakt med ett företag som mätte tilluften samt frånluften i huset. Vi har fjärrvärme samt ett FTX system. Vi hade bytt ut ventilerna till Fresh 90 och efter mätningen så gav de ca 5L in vilket är alldeles för lite för ett sovrum där två sover. Krävs minst 8L och därför installerades en extra ventil bredvid den andra samt en extra till vardagsrummet, dvs två nya. Efter det är allt bra. Du kan aldrig ha för många ventiler, däremot kan du ha för få vilket skulle orsaka att luften kan dras in i huset genom golv eller väggar.

Man får heller inte ha fönster öppet där utblåsen finns, dvs toaletter, kök o tvättstuga. Luften ska dras genom hela huset, om det finns möjlighet att få in luft närmare kommer den att dra därifrån och då slutar systemet att fungera som den har tänkt.

Hej undrar verkligen hur det gått för er med luften efter att ni satte in fler tilluftsventiler ? Vi har samma problem att våra inte drar in någon luft i princip. Väldigt tacksam för svar :)
MVh Gabriella
 
H HeadQuaker skrev:
Luften blev betydligt bättre. Har skrivit mycket på detta inlägg, där får du fram allt:

[länk]

Vad snällt att du tog dig tid att svara. Ja jag har läst det inlägget. Jag tyckte bara att det är så himla konstigt att luften inte vill ”trycka” på mer i de ventilerna som finns och är helt öppna men hjälper det att sätta dit fler så är det verkligen kanon :)

Mvh Gabriella

Hämta Outlook för iOS
 
Problemet kan ha varit från början även att jag fått fjärrvärme installerat. Dess rör gick igenom väggen och det var inte tätat ordentligt. Detta betyder att det var helt öppet nära utblåsen. Dessa tar luften där den är närmast och då fungerar inte luftflödet som det är tänkt.
 
H HeadQuaker skrev:
Problemet kan ha varit från början även att jag fått fjärrvärme installerat. Dess rör gick igenom väggen och det var inte tätat ordentligt. Detta betyder att det var helt öppet nära utblåsen. Dessa tar luften där den är närmast och då fungerar inte luftflödet som det är tänkt.

Okej, ska ha hem en kille som ska kolla med värmekamera och se om vi har några luftläckage. Men det problemet ni har kan man inte ha med en vänlig frånluftspump väll? Utan ditt problem var att utsuget satt för
Nära tilluften?? Eller vad var det som tog luften för dig? :)
 
  • Gilla
Mr.Hammer
  • Laddar…
Tvättstugans utsug sitter i samma rum där genomföringen av fjärrvärmerören sitter, dvs utsuget drar ut luft och då från det hål som sitter närmast. Man hade helt enkelt glömt att isolera det ordentligt.

Man får ju egentligen inte ha öppet fönster när man byggt en sådan ventilation, då blir det helt fel.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
H HeadQuaker skrev:
Tvättstugans utsug sitter i samma rum där genomföringen av fjärrvärmerören sitter, dvs utsuget drar ut luft och då från det hål som sitter närmast. Man hade helt enkelt glömt att isolera det ordentligt.

Man får ju egentligen inte ha öppet fönster när man byggt en sådan ventilation, då blir det helt fel.

Okej. Men då hade det alltså dragit in luft i otätheterna då? Blev hela väggen fuktskadad ? Den enda otätheten jag kan komma på att vi har haft är vid antennsladden som vi var genom fasaden som gamla ägaren hade dragit, vilket var vldigt dåligt. Inte ens tätat så där drog det in luft. Kan det påverka den väggen något ? // Gabriella
 
G gabriellafridsall skrev:
Okej. Men då hade det alltså dragit in luft i otätheterna då? Blev hela väggen fuktskadad ? Den enda otätheten jag kan komma på att vi har haft är vid antennsladden som vi var genom fasaden som gamla ägaren hade dragit, vilket var vldigt dåligt. Inte ens tätat så där drog det in luft. Kan det påverka den väggen något ? // Gabriella
Nej, inte hela väggen, men det blev att öppna och byta ut blött material som läkt mer från fjärrvärmeanläggningen.

Absolut kan ett litet hål påverka hela ventilationen. Utsuget söker efter luft och drar det från där det hittar det. Om man har ett helt öppet hål bredvid så tar den luften därifrån och inte från t.ex sovrummen. Detta betyder att luften i huset står still och systemet fungerar inte som det tänkt.

Allt bygger ju på att utsugen som sitter längst bort i ena delen av huset drar luften genom den andra delen, dvs sovrummen och vardagsrum. Med detta får man luften att röra på sig i huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.