Fem år bort så är ekonomin för att äga en elbil likvärdig med en fossilbil. Bara för att förtydliga vad rapporten säger. Detta förutsätter dock att kostnaderna för laddningen baseras på dagens priser.

Min oro är att politikerna redan är på väg att ändra förutsättningarna för detta genom att tvinga fram förändringar i hur vi använder elnätet i form av effekttariffer och påtvingad effektkontroll.

Detta riskerar att skjuta punkten för break-even med flera år framåt.
 
Man kan ju tänka sig att motsvarande prisökningar sker på fossila bränslen.
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
Mikael_L
En till sak man kan ha i åtanke är att ifall man frågar biltillverkarna om nya förbränningsmotorer och t.ex. EU7 (kommande euroklass 7) så är det faktiskt många som är tveksamma till att de alls kommer utveckla någon ny motor.
Vissa tillverkare har redan lagt motorutvecklingsplanerna ganska definitivt på hyllan, andra är lite försiktigt negativa men har inte bestämt sig än. Ja en del är ju försiktigt positiva också.

Det börjar ju helt klart bli alltmer osäkert ifall att en investering i ny motorutveckling kommer löna sig.


Men oavsett, jag tycker att vi kan se ett trendbrott nu. Biltillverkarna själva har börjat tvivla lite på konceptet att köra på dinosauriejuice.
Många är i tanken framme vid att förbränningsmotoreran nu lider mot sitt slut.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
…Vid den blå linjen (som här beräknas skäras 2023) blir elbilarna lika billiga som fossilbilar. I produktionskostnad.
Om produktionskostnaden är samma bör med tiden också priset på bilarna närma sig den för en fossilbil, och bränslet är redan billigare. Vi kommer 15* mil på 56** kr i el = 4*** kr milen. För en diesel som drar 0,5 l blir det ca 8 kr.

* Med vinterdäck i 130 km/h på motorväg.
*** Jag laddar vanligtvis på natten för ca 125 öre/kWh men låt säga 2 kr/kWh då.
*** Och så avrundar vi uppåt, så alla blir nöjda.

Om elpriserna: låter som det är en bra idé att installera en lastvakt som ser till att man aldrig överskrider en viss ström, om man har en sådan tariff. Vi har bara ”vanlig” tidstariff med timspotpris, så där är incitamentet att flytta förbrukning till billiga timmar. Jag lämnar ämnet om att störta elnätsbolagen till annan tråd …
 
Göteborgs energi har tidigare haft effekttaxa, men verkar till min glädje tagit bort den:D
De har en fast abonnemangsavgift upp till 63A och en rörlig avgift för elöverföring
på 27,5 öre/kWh.
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Göteborgs energi har tidigare haft effekttaxa, men verkar till min glädje tagit bort den:D
De har en fast abonnemangsavgift upp till 63A och en rörlig avgift för elöverföring
på 27,5 öre/kWh.
I Partille har de infört effekttaxa 2014.
 
pacman42 pacman42 skrev:
I Partille har de infört effekttaxa 2014.
Det gjorde de i Göteborg också, men jag vet inte när de tog bort den.
Men det känns bra, då vi tidvis har väldigt högt effektbehov.
 
D
Jag följer intresserat alla kostnadsberäkningar. Det brukar ju heta att 2025 bör det vara lönsamt för de flesta med elbil utifrån prognoserna för batteripriser. Sen kan det beroende på behov löna sig tidigare eller senare (eller aldrig).

Men om det är lönsamt eller inte är ju inte det enda som avgör om man köper bil eller inte. Hade det varit så hade många av bilarna i detta land aldrig blivit köpta. Tex. hushåll med två vuxna och tre eller fler bilar. Och vem som skulle köpa en Audi A7 istället för en Skoda Ocavia om det endast är kr/km man går på?

Vi är sugna på elbil för att det känns mossigt på fossila bränslen och det är kul med nya prylar. Just nu ser inte köpet att bli av eftersom vi kan välja att åka taxi för pengarna istället och ändå spendera mindre (bor i stad).
Jag tror en stor del i en omställning har att göra med en ändrad syn och beteende kring tankning/laddning och räckvidd. Visserligen är det sant att en bil inte är samma konsumentprodukt som en smartphone, men två veckors batteritid för en telefon är inte en USP som kan konkurrera med en ny iPhone.
 
  • Gilla
jocke31 och 2 till
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
Det gjorde de i Göteborg också, men jag vet inte när de tog bort den.
Men det känns bra, då vi tidvis har väldigt högt effektbehov.
Intressant diskussion om effekttaxa också. Jag förstår vad man försöker göra med den och har nog inget principiellt emot den om det är så att kostnaden för maxeffekt på 16 A är samma som för ett gammalt vanligt ”huvudsäkringsabonnemang” på 16 A, men det verkar vara fallet att allting blir dyrare istället vid införande av en sådan …
 
D Drömtroll skrev:
Jag följer intresserat alla kostnadsberäkningar. Det brukar ju heta att 2025 bör det vara lönsamt för de flesta med elbil utifrån prognoserna för batteripriser. Sen kan det beroende på behov löna sig tidigare eller senare (eller aldrig).

Men om det är lönsamt eller inte är ju inte det enda som avgör om man köper bil eller inte. Hade det varit så hade många av bilarna i detta land aldrig blivit köpta. Tex. hushåll med två vuxna och tre eller fler bilar. Och vem som skulle köpa en Audi A7 istället för en Skoda Ocavia om det endast är kr/km man går på?

Vi är sugna på elbil för att det känns mossigt på fossila bränslen och det är kul med nya prylar. Just nu ser inte köpet att bli av eftersom vi kan välja att åka taxi för pengarna istället och ändå spendera mindre (bor i stad).
Jag tror en stor del i en omställning har att göra med en ändrad syn och beteende kring tankning/laddning och räckvidd. Visserligen är det sant att en bil inte är samma konsumentprodukt som en smartphone, men två veckors batteritid för en telefon är inte en USP som kan konkurrera med en ny iPhone.
Vi betalade mer just för att det känns mindre mossigt att köra med el än bensin. På kalla dagar då man är lat och man tar bilen fem minuter till affären trots att man skulle kunna gå på 15 minuter (hoppas att det finns någon annan som av lathet har syndat så), så känns det i alla fall lite bättre. Visst, det finns kanske fortfarande något barn som får cancer av partiklarna från däckslitaget som inte skulle fått det om inte just jag kört förbi idag, osv. Det är ju ingen rädda-jorden-maskin på något sätt, men jag hoppas att framtida livscykelanalyser kommer att visa att påverkan i alla fall blir mindre.
 
  • Gilla
kardborren och 5 till
  • Laddar…
D Drömtroll skrev:
Och vem som skulle köpa en Audi A7 istället för en Skoda Ocavia om det endast är kr/km man går på?
Det är därför som jag köpte en Octavia. Och inte köper Apples mobiltelefoner eller datorer :)
 
  • Gilla
robhol och 1 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Det är därför som jag köpte en Octavia. Och inte köper Apples mobiltelefoner eller datorer :)
Och vad gör du med alla pengar du sparat?
De flesta köper något som i andras ögon verkar onödigt.:)
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Egentligen blir man väldigt sugen på en begnad tesla. Finns det någon vettig ekonomi?
 
Men det är ju det som är poängen? Jag sparar pengar så jag kan använda dem till annat.

Annars skulle man ju kunna strunta i att isolera huset (kostar ju bara lite extra pengar att värma), strunta i att serva bilen (bara att köpa en ny när den rasar ihop) osv.

Det mesta vi gör handlar ju om att få pengarna att räcka till så mycket som möjligt.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 3 till
  • Laddar…
trähandtag trähandtag skrev:
Egentligen blir man väldigt sugen på en begnad tesla. Finns det någon vettig ekonomi?
Det är tidigt att säga hur teslan åldras och vad som händer med andrahandsvärdet, men det finns ett par potentiella problem som kan komma. En del har redan fått problem med bromssystemen som krävt tämligen dyra reparationer. Ingen vet hur länge batteripacken räcker heller, det är ju samma celler som sitter i laptopbatterier och de räcker ju inte för evigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.