Har du nån ventilations ritning samt luftflödesprotokoll du kan ladda upp möjligen?
 
  • Gilla
appelappe
  • Laddar…
Det är snarare mer regel än undantag att "friskluftsventiler" som sitter ovanför fönster på övervåningen i ett hus inte fungerar som de ska och de få som verkligen fungerar åt "rätt" håll släpper in långt ifrån den mängd luft som behövs.
 
  • Gilla
appelappe
  • Laddar…
OXYD
S surfarn skrev:
Kan vara värt att köpa en mätare för co2 värdet? Vi bor i två år gammalt hus och har en Netatmo väderstation i vardagsrum-kök (öppen planlösning). Där kan man se hur co2 halten försämras från kanske 500ppm (just nu) till upp emot 1000 ppm på kvällarna är alla är på plats. Man brukar säga att co2 halten brukar ligga mellan 600-800 ppm i välventilerade bostäder, över 1000 anses luften smutsig. Vi har också flvp och kan märka att om man sover med dörren stängd och kanske ett barn "på besök" så kan luften upplevas som kvav. Skall nog köpa en extra innegivare till Netatmon och mäta upp co2 halten även där.
Mycket bra förslag med netatmo. även om hållbarheten är lite sådär.
Själv halverade jag koldioxidhalten i minna sovrum med hjälp av netatmo. från en bra bit över 2000 till runt 1000 om nätterna. Detta genom att få in en just friskluftsventil, springa under dörr, badrumsfläktar som går konstant.


Rekommendationer för maximal tillåten koldioxid och det minimalt tillåtna luftflödet
5 000 ppm Maximal koncentration under ett åttatimmars arbetsdag.
2 000 ppm Tröttheten ökar liksom chansen för huvudvärk enligt många studier.
1 000 ppm Rekommenderade maxnivån i Sverige och många andra länder.
800 ppm Flera företag (exempelvis Ericsson) rekommenderar denna maxnivå för att personalen ska prestera på topp.
400-600 ppm Risk för överventilation.
350-450 ppm Utomhusluftens koncentration.

http://blogg.intab.se/2015/03/koldioxid-som-matt-pa-ventilationens-kapacitet.html
 
  • Gilla
appelappe och 1 till
  • Laddar…
OXYD
E exerg skrev:
Det är snarare mer regel än undantag att "friskluftsventiler" som sitter ovanför fönster på övervåningen i ett hus inte fungerar som de ska och de få som verkligen fungerar åt "rätt" håll släpper in långt ifrån den mängd luft som behövs.
Bättre än att inte ha ventiler alls. Har hellre luftombyte, om än från andra delar av bostaden där koldioxidhalten vanligtvis är lägre, än stillastående luft.
 
  • Gilla
appelappe
  • Laddar…
  • Gilla
appelappe
  • Laddar…
Hej

Bor oxå i ett nybyggt hus(2016) med bara mekanisk frånluft. Det har funkat bra.
Vi har dock aldrig dörren stängd till sovrummet när vi sover(små barn som kommer tassande). Visst funkar ventilationen med dörren stängd men det blir så klart inte lika bra. Dörren blir ett hinder för luften att övervinna. Vi har ett vred på från luften 1-6. När OVK gjordes så sattes den på 3 för att uppfylla kravet. Om ni har liknande vred och står ut med det ökade ljudet kan man öka luftomsättningen.
 
  • Gilla
appelappe
  • Laddar…
En annan lurig grej är att vi efter 2.5 år hade getingbon i fyra av ventilerna, något jag upptäckte när jag gjorde rent dom för nån månad sen. Några bon var så stora att de måste halverat flödet.. har filter på insidan men utifrån var det bara att flyga in
 
  • Gilla
appelappe och 1 till
  • Laddar…
Hej, vi har ett Älvsbyhus och vi mådde dåligt. Jag nös ofta när jag var hemma, mådde allmänt dåligt, som om det inte fanns luft nog. Vi tog kontakt med ett företag som mätte tilluften samt frånluften i huset. Vi har fjärrvärme samt ett FTX system. Vi hade bytt ut ventilerna till Fresh 90 och efter mätningen så gav de ca 5L in vilket är alldeles för lite för ett sovrum där två sover. Krävs minst 8L och därför installerades en extra ventil bredvid den andra samt en extra till vardagsrummet, dvs två nya. Efter det är allt bra. Du kan aldrig ha för många ventiler, däremot kan du ha för få vilket skulle orsaka att luften kan dras in i huset genom golv eller väggar.

Man får heller inte ha fönster öppet där utblåsen finns, dvs toaletter, kök o tvättstuga. Luften ska dras genom hela huset, om det finns möjlighet att få in luft närmare kommer den att dra därifrån och då slutar systemet att fungera som den har tänkt.
 
  • Gilla
appelappe
  • Laddar…
För de som har enplanshus brukar det gå att få hyfsat luftombyte med frånluftsventilation men på en övervåning behöver luftintagen sitta lågt om det ska ha nån chans att fungera.
:worried:Hoppas nån ids läsa nu
 
Redigerat:
  • Gilla
appelappe
  • Laddar…
Vad har du för FLVP?

Är det en Nibe F750 så kan du prova att justera fläkthastigheten i en servicemeny och se om det hjälper. Mitt enplanshus är byggt 2011 med F750 och spaltventiler i samtliga rum. Upplever inte alls dålig luft eller behov av att vädra.

Iofs så har jag ingång till badrummet från sovrummet, så luften har kort väg.

Hur var det med OVK:n som nån tidigare frågade om?

Tillägg; stekte precis köttfärs och startade fläkten u samma sekund som färsen åkte i pannan. Inga problem för köksfläkten.
 
Redigerat:
  • Gilla
appelappe
  • Laddar…
A appelappe skrev:
Vi bor i ett nybyggt tvåplanshus med frånluftsvärmepump.

Det är inte ett passivhus, men vi hade förstått innan att moderna hus "i praktiken är för täta", så vi är väl inte totalt överraskade av att vi ofta behöver öppna fönstren och vädra. Men ändå...

I sovrummen har vi fullt öppna vädringsspjäll, ändå känner man att man inte kan sova med stängd dörr för det blir för kvavt.

Lagar man mat som osar lite mer än vanligt är det till att öppna fönster och ytterdörren och vädra.

Verkar detta normalt? Hur har ni som bor i nybyggda hus det? Någon som har några tips?


Exempel på tips: Nyss kom vi på att om vi stänger spjällen i rummet mellan sovrummen blir det lite bättre luft på natten i sovrummen, men fortfarande vill man helst ha en dörr öppen.
Det verkar som att du har för få uteluftsdon, eller så är det inte rätt injusterat
 
  • Gilla
appelappe
  • Laddar…
E exerg skrev:
Hade du läst inlägget före dig hade du sett orsaken

Tack för påminnelsen. Tror att jag började skriva på inlägget innan du skrev, sen kom det nåt i vägen. Nu har det ju inte framgått att sovrummen är på övervåningen, men jag antar, precis som du, att dom gör det.

Men är det fortfarande så att man verkligen sätter tilluft så lågt om det är ett känt fenomen? Vet ett par 70-tals hus som är precis som du beskriver.
 
Har bara ögnat igenom tråden. Men först måste vi väl få veta om en ovk är gjord, och att inte TS mekat själv med ventilationen. Känns ju fel med alla dessa råd till ett nybygge.
 
  • Gilla
appelappe
  • Laddar…
Det är nog bara känt för de som intresserat sig hur resultatet blev. Snickaren som satt in ventilen tycker i de flesta fall att det inte skulle behöva vara nån ventilation överhuvudtaget och de som bor i husen tror att de som byggt det har gjort på rätt sätt. Jag förstår inte varför berörda inte tar och provar sanningshalten i påståendet genom att själva undersöka om luften går ut, eller in genom deras väggventiler på övervåningen istället för att ödsla tid på onödiga argument och undanflykter för att slippa. Vid en ovk på en frånluftsanläggning mäts som regel endast frånluftsflödet och fördelningen av luft från friskluftsintagen struntas i då det är så många andra orsaker till att få fel i mätningen. Skulle ett fönster tex stå på glänt nånstans i huset blir övriga rum helt utan friskluft mm och därför blir ovk:n godkänd trots felaktigheter. Många är nöjda när värmeradiatorerna på överplan i stort sett inte behövt vara varma under hela vintern men tänker inte på att det beror på att kall friskluft .som behövt värmas från utetemp till rumstemperatur, överhuvudtaget inte har kommit in. Och allt beror på de termiska drivkrafterna utom tankevurpan hos byggarna.
 
  • Gilla
kruset
  • Laddar…
H HeadQuaker skrev:
Hej, vi har ett Älvsbyhus och vi mådde dåligt. Jag nös ofta när jag var hemma, mådde allmänt dåligt, som om det inte fanns luft nog. Vi tog kontakt med ett företag som mätte tilluften samt frånluften i huset. Vi har fjärrvärme samt ett FTX system. Vi hade bytt ut ventilerna till Fresh 90 och efter mätningen så gav de ca 5L in vilket är alldeles för lite för ett sovrum där två sover. Krävs minst 8L och därför installerades en extra ventil bredvid den andra samt en extra till vardagsrummet, dvs två nya. Efter det är allt bra. Du kan aldrig ha för många ventiler, däremot kan du ha för få vilket skulle orsaka att luften kan dras in i huset genom golv eller väggar.

Man får heller inte ha fönster öppet där utblåsen finns, dvs toaletter, kök o tvättstuga. Luften ska dras genom hela huset, om det finns möjlighet att få in luft närmare kommer den att dra därifrån och då slutar systemet att fungera som den har tänkt.

Har ni ett FTX system ska du inte ha några friskluftsventiler öppna. Tilluften kommer via tilluftdonen och inte ventilerna i väggen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.