M Mad_Man skrev:
Jag undrar om det inte kan vara så att robotgräsklipparen inte är gjord för de som har störst behov av den.

Varför skaffar man sig en robotgräsklippare? Det flesta skulle nog säga: För att slippa klippa själv. Varför vill man slippa klippa själv? För det är så förbaskat tråkigt och jobbigt. Om man nu har det förhållandet till sin gräsmassa, så har gräsmattan troligtvis blivit dåligt underhållen genom åren, vilket i sin tur har skapat en skör gräsmatta. En gräsmatta som är för skör för roboten, helt enkelt.
Eller så har man så lite gräsmatta, och bara på ett ställe, så att man inte behöver någon robotgräsklippare. Men det diskvalificerar inte robotgräsklipparen. Bara ett felaktigt val!

Men har man flera fastigheter, t.ex. villa och sommarstuga med 15 - 20 mil emellan eller mer och tillbringar lång sammanhängande tid på båda platserna är robotgräsklippare en gåva från ovan. Har haft 2 st. i 10 resp. 9 år och de sparar stora pengar, miljö och tid. Dessutom skapar de fina gräsmattor där det många gånger var stubbåkrar tidigare därför att det var orimligt att åka och klippa tillräckligt ofta.
 
Hej, det är sant att (för branta?) lutningar i kombination med en svag gräsmatta kan resultera i upprivet och sargat gräs. Det låter också som att du eventuellt kör den mer än nödvändigt? I vissa lite mer komplicerade trädgårdar fungerar inte funktionen vädertimer så bra, och då blir det viktigt att själv anpassa körtider efter tillväxt. Har du haft en matta med extremt mycket mossa kan man behöva pausa robotklippningen då mossan börjat backa undan (det brukar ske ganska fort när man installerat sin robot) och stärka gräset med gödning och gräsfrön och helt enkelt låta mattan återhämta sig. Jag rekommenderar också att du göder mattan på våren, oavsett skick.
I trånga hörn där det inte finns så mycket plats att komma vidare brukar problemen vara värst, min erfarenhet är att det annars inte är några som helst problem runt kanter. Kolla också i dina inställningar att inte korridorbredder är nerställda, det brukar sällan behövs justering från fabriksinställningen.
Ett tips om du har platser, (särskilt i lutningar) där den vill riva upp, lägger ner ett grovmaskigt nät (20-40mm hål) i botten av gräsmattan. Det finns bra i plast som håller, fäst det med plastmärlorna som finns som tillbehör till din robot. Roboten får då ett bättre tag och river inte upp gräset.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
Den här tråden borde klistras, bra att du säger som det är.
Tyvärr är det precis som du skriver, robotklippare innebär ofantligt mycket mera arbete med gräsmattan. De flesta som köper robotklippare gör det i tron att det ska bli mindre arbete.
Läs på det här underforumet och alla problemtrådar. Det här är byggahus mest befolkade underforum och innehåller flera av de längsta trådarna. Alla har problem med sina klippare. Det är besvärligt när människor inte fungerar så att de kan erkänna att de gjort en dålig affär, speciellt när det handlar om lite dyrare grejer.

Massor av människor blir lurade på denna skitprodukt av tidigare ägare, för ingen vill erkänna att man köpt grisen i säcken.
Nej, det stämmer inte. Mycket beror på vilken klippare du har. Jag har en Gardena i villaträdgården i stan och en Husqvarna i stugan och har haft dem ett par år nu. Båda går hur pålitligt som helst. Gardenan jobbar helt självständigt utan tillsyn en hel vecka i sträck (vi tittar till huset i stan ungefär en gång per vecka. Ofta står den i laddstationen när jag kommer hem, och det enda jag ser att den gjort något, är att gräsmattan är klippt. Samma den ute i stugan som sköter sig själv utan inblandning. Jag rengör dem ungefär en gång per vecka med tryckluft.
Men jag gick på en praktmina för några år sedan och köpte skrot från Outl1. Där var det ena problemet efter det andra. Man får vad man betalar och priset var för bra för att vara sant.
Man får dock tänka till lite när man lägger linan och guidekabel, så första året brukar gå åt till att rätta till småfel. Vad gäller mossa, så har gräsmattorna aldrig varit så fria från mossa sedan jag började använda robotar. Jag har bara positiva erfarenheter av åtminstone dessa märken.
 
  • Gilla
thomas33 och 2 till
  • Laddar…
Korvgubbe
Inte heller jag känner mig lurad av robotinförskaffandet. Så här fin gräsmatta har jag aldrig haft, och jag lägger heller inte i närheten av lika mycket tid på den som med bensinklipparen.
Efter en fullt genomförd installationssäsong, med ifyllnad av diverse ojämnheter jag inte visste fanns, och ett antal finjusteringar av slingan, så sköter sig den helt själv från dess att jag ställer ut den på våren tills att jag plockar in den på hösten. I princip, ska jag säga. För jag är en sådan som gillar att ta hand om mina grejor så det blir rengöring och knivbyte med täta mellanrum. Men inte heller det tar "mer tid" då jag alltid rengjorde bensinklipparen efter varje pass med, och slipade kniven minst två gånger per säsong.
Den största skillnaden, som jag ser det, är att gräsmattan har gått ifrån att vara något man måste sköta till något som blivit kul att sköta. Jag lägger betydligt mera tid på att plocka maskrosor, gödsla och trimma kanter nu än vad jag gjorde när jag klippte för egen kraft. Med en batteridriven trimmer och en sådan här är det inget större motstånd att ta en runda efter jobbet flera gånger i veckan.
Kort sagt, jag är frälst och kommer aldrig att gå tillbaka igen!
 
  • Gilla
Edvuld och 5 till
  • Laddar…
C
Efter en säsong med Automower 450X ställer jag mig någonstans mittimellan. Den har sparat en j-kla massa arbete, men jag är inte heller särskilt imponerad över driftsäkerheten. I snitt har den väl gått 3-4 dagar mellan varje stopp. Under fallfrukts-säsongen 1-2 dagar. Å andra sidan tar det ju inte många sekunder att starta om den eller i värsta fall bära den till laddstationen. Men lite irriterande eftersom vi oftast inte är på plats i veckorna och det därmed inte blir klippt som förväntat.
 
  • Gilla
Skärkarln
  • Laddar…
M Mad_Man skrev:
Idag påtalade frugan att jag återigen var ute och fixade något med gräsmattan och samtidigt konstaterade hon att jag i år, efter installation av robotgräsklippare, lagt ned mer tid på gräsmattan än jag gjorde innan vi skaffade roboten. Och så var det ju inte tänkt.

Så här är mina personliga erfarenheter efter 1 år med robotgräsklippare.

1) Se till att gräsmattan är robust nog för att hantera en robot, INNAN du installerar den. Roboten tenderar att riva och slita och böka runt, och är gräset inte robust nog så river roboten bort det, speciellt längs kantlinjen. Och det gäller ju också på delar som man har mossa på. Och sår man nytt så hinner det aldrig växa upp igen innan roboten är där och bökar igen. Och då får man skärma av den delen tills gräsmattan är robust nog, något som hade varit lättare att hantera innan installation.

2) Upp och nedförsbackar. Jag tvivlar inte ett dugg på att roboten faktiskt tar sig upp i de backar som den är specad för, men det innebär inte att den gör det problemfritt. Och dessutom skall den nedför samma backar. I uppförsbackar tenderar roboten att slira och i bland rotera lite lätt för att kunna ta backen "på skrå", vilket resulterar i mer rotationer och slitage. Och i nedförsbackar tenderar roboten att rutscha ned, tack vare sämre viktfördelning för nedförsbackar. Dessa rörelsemönster river upp gräsmattan och precis om i punkt 1 så får inte gräsmattan tid på sig att återhämta sig innan roboten är igen.

3). Höstlöv. Robotgräsklipparens förmåga att hantera löv har ju diskuterats i andra trådar och ja, den klipper de delar av löven som passerar framför kniven, men eftersom den saknar den traditionella gräsklipparens sugfunktion, så är den inte speciellt bra på att strimla löv och som lövsamlare funkar den ju inte alls. Så har man en tomt med mycket lövträd runtomkring och har, som jag, använt bensinklipparen som lövsamlare under höstarna, så man nog gott i att behålla den gamla klipparen.

Så för min del så kommer jag behöva ägna en stor del av våren till att plantera om stora delar av min gräsmatta och hoppas att den på lång sikt blir tillräckligt robust för att kunna hantera min robot. Men det lär ta några år och kommer att kräva mycket arbete.

Så är roboten mitt livs sämsta köp? Kanske. Speciellt om man tar priset för roboten med i beräkningen.
Ja det verkar som detta var ett FÖR DIG otroligt dåligt köp! Fö4r mig var min Husky Automater 430X den bästa investering jag nånsin
M Mad_Man skrev:
Idag påtalade frugan att jag återigen var ute och fixade något med gräsmattan och samtidigt konstaterade hon att jag i år, efter installation av robotgräsklippare, lagt ned mer tid på gräsmattan än jag gjorde innan vi skaffade roboten. Och så var det ju inte tänkt.

Så här är mina personliga erfarenheter efter 1 år med robotgräsklippare.

1) Se till att gräsmattan är robust nog för att hantera en robot, INNAN du installerar den. Roboten tenderar att riva och slita och böka runt, och är gräset inte robust nog så river roboten bort det, speciellt längs kantlinjen. Och det gäller ju också på delar som man har mossa på. Och sår man nytt så hinner det aldrig växa upp igen innan roboten är där och bökar igen. Och då får man skärma av den delen tills gräsmattan är robust nog, något som hade varit lättare att hantera innan installation.

2) Upp och nedförsbackar. Jag tvivlar inte ett dugg på att roboten faktiskt tar sig upp i de backar som den är specad för, men det innebär inte att den gör det problemfritt. Och dessutom skall den nedför samma backar. I uppförsbackar tenderar roboten att slira och i bland rotera lite lätt för att kunna ta backen "på skrå", vilket resulterar i mer rotationer och slitage. Och i nedförsbackar tenderar roboten att rutscha ned, tack vare sämre viktfördelning för nedförsbackar. Dessa rörelsemönster river upp gräsmattan och precis om i punkt 1 så får inte gräsmattan tid på sig att återhämta sig innan roboten är igen.

3). Höstlöv. Robotgräsklipparens förmåga att hantera löv har ju diskuterats i andra trådar och ja, den klipper de delar av löven som passerar framför kniven, men eftersom den saknar den traditionella gräsklipparens sugfunktion, så är den inte speciellt bra på att strimla löv och som lövsamlare funkar den ju inte alls. Så har man en tomt med mycket lövträd runtomkring och har, som jag, använt bensinklipparen som lövsamlare under höstarna, så man nog gott i att behålla den gamla klipparen.

Så för min del så kommer jag behöva ägna en stor del av våren till att plantera om stora delar av min gräsmatta och hoppas att den på lång sikt blir tillräckligt robust för att kunna hantera min robot. Men det lär ta några år och kommer att kräva mycket arbete.

Så är roboten mitt livs sämsta köp? Kanske. Speciellt om man tar priset för roboten med i beräkningen.

Det verkar helt klart att FÖR DIG var detta ingen lyckad investering. För MIG har det varit den bästa jag gjort! Jag har en mycket knepig tomt att klippa med hinder och backar i mängd så även med handgräsklippare var det "meckigt". Efter första installationen hade jag några felhändelser som jag lätt fixade med att byta till grövre hjul och flytta in begränsningen där jag varit väl tuff mot klipparen vad gäller lutning. Det var förra året I är har den gått helt utan stöd från tidig vår och gör så än. Min handgräsklippare står för andra året i rad längst in i förrådet och kommer säkert att göra det fortsättningsvis. Jag njuter av att aldrig ödsla tid på att släpa runt en bensinklippare utan kan göra mer produktivt arbete och dessutom har jag alltid en perfekt klippt matta, varken för kort eller för lång. Visst kan det bli nåt märke om det är riktigt blött och klipparen råkar slira till i nån riktigt brant slänt men det läker ju rätt snabbt. Jag kan bara rekommendera den typ jag köpte. Sen finns det säkert både bättre och sämre/billigare klippare,.
 
  • Gilla
Gråabilen och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Efter en säsong med Automower 450X ställer jag mig någonstans mittimellan. Den har sparat en j-kla massa arbete, men jag är inte heller särskilt imponerad över driftsäkerheten. I snitt har den väl gått 3-4 dagar mellan varje stopp. Under fallfrukts-säsongen 1-2 dagar. Å andra sidan tar det ju inte många sekunder att starta om den eller i värsta fall bära den till laddstationen. Men lite irriterande eftersom vi oftast inte är på plats i veckorna och det därmed inte blir klippt som förväntat.
Hmm ja fallfrukt lär den aldrig klara av, då får du nog ha nåt "tröskverk" En lösning om du vill få resten klippt är kanske att ha en slinga runt äppelträden som du bara kopplar in under säsong? I övrigt tycker jag 3-4 dar låter illa, min har gått sen i april utan stopp trots backar i mängd.
 
C
S Skärkarln skrev:
Hmm ja fallfrukt lär den aldrig klara av, då får du nog ha nåt "tröskverk" En lösning om du vill få resten klippt är kanske att ha en slinga runt äppelträden som du bara kopplar in under säsong?
Ja, problemet är att det är fruktträd i hela trädgården, så det blir i princip inget kvar att klippa om man avgränsar runt alla träd.
Förväntar mig förvisso inte att den skall "ta hand" om fallfrukten på något sätt, vi krattar bort all fallfrukt så fort vi är på plats. Det som irriterar mig är att den får driftstopp. Tycker den borde kunna vända, putta bort eller köra över fallfrukten, men vad som händer är oftast att den kör upp på ett äpple och antingen rapporterar "klippare lyft" eller att den inte lyckas backa loss från äpplet. Alternativt att den börjar slira på något ruttet äpple.

I övrigt tycker jag 3-4 dar låter illa, min har gått sen i april utan stopp trots backar i mängd.
Ja, backar har den inga problem med. Det som händer oftast är att den kör lite för långt utanför begränsningskabeln och då kör på något sly eller liknande som den börjar klättra upp på. Ibland har den bara stannat helt oförklarligt mitt på gräsmattan.

Men vanligaste problemet är att den klättrar upp på olika hinder. Känns som att krocksensorn är för okänslig, klipparen för baktung, och markfrigången framtill är för hög. Funderar på om man kan sänka markfrigången genom att montera på någon sorts "plog" på fronten som antingen puttar bort hindret eller får den att vända. Slirandet kanske kan avhjälpas med hjulborstarna som kommer med terrängkitet(?) "Däckmönstret" blir nämligen ganska omgående igensatt med mög.
 
C cpalm skrev:
Ja, backar har den inga problem med. Det som händer oftast är att den kör lite för långt utanför begränsningskabeln och då kör på något sly eller liknande som den börjar klättra upp på. Ibland har den bara stannat helt oförklarligt mitt på gräsmattan.

Men vanligaste problemet är att den klättrar upp på olika hinder. Känns som att krocksensorn är för okänslig, klipparen för baktung, och markfrigången framtill är för hög. Funderar på om man kan sänka markfrigången genom att montera på någon sorts "plog" på fronten som antingen puttar bort hindret eller får den att vända. Slirandet kanske kan avhjälpas med hjulborstarna som kommer med terrängkitet(?) "Däckmönstret" blir nämligen ganska omgående igensatt med mög.
Förutsatt att klipparen inte har något fel och att installationen är rätt utförd kör den aldrig för långt över slingan, det måste vara fritt från hinder i klipparens arbetsområde. Fasta hinder som den kan klättra på ska ovillkorligen avgränsas, själv har jag avgränsat allt utom studsmattan för att få en störningsfri installation.
Min erfarenhet efter 6 år med en HQ är som andra skriver att den ska kunna ska kunna gå från vår till höst utan stopp, men det kräver att installationen är gjord exakt efter spec och att klipparen är rätt inställd samt att man som ägare håller undan lösa föremål som den kan krocka med eller fastna på.
Att sänka markfrigången på den kan eventuellt göra att den puttar undan äpplen men då kan den istället fastna när den går in mot en backe, eller ner för den delen.
 
Redigerat:
C
legion legion skrev:
Förutsatt att klipparen inte har något fel och att installationen är rätt utförd kör den aldrig för långt över slingan, det måste vara fritt från hinder i klipparens arbetsområde.
Problemet är att den kör en bit längre ut än den klipper. Huruvida den faktiskt är utanför slingan eller inte har jag inte funderat på. Visst kan man klippa/kanttrimma manuellt runt om begränsningslinjen, men jag tycker inte det borde behövas.
 
Knivarna får nog inte gå ända till kanten på karossen, det gör det inte på en manuell klippare heller, finns säkert något EU direktiv om detta.
Vad gäller AM så ska slingan ligga 35 cm från fasta hinder och den vänder ca 1 cm före hindret och då klipper den en bit förbi kabeln.

Kanttrimning får man nog stå ut med om ingen gör en trimmer robot.

Protte
 
Det är för att den inte ska klippa fingrarna när man lyfter den eller kör på t.ex. en fot.
 
Helena S Helena S skrev:
Nej, det stämmer inte. Mycket beror på vilken klippare du har. Jag har en Gardena i villaträdgården i stan och en Husqvarna i stugan och har haft dem ett par år nu. Båda går hur pålitligt som helst. Gardenan jobbar helt självständigt utan tillsyn en hel vecka i sträck (vi tittar till huset i stan ungefär en gång per vecka. Ofta står den i laddstationen när jag kommer hem, och det enda jag ser att den gjort något, är att gräsmattan är klippt. Samma den ute i stugan som sköter sig själv utan inblandning. Jag rengör dem ungefär en gång per vecka med tryckluft.
Men jag gick på en praktmina för några år sedan och köpte skrot från Outl1. Där var det ena problemet efter det andra. Man får vad man betalar och priset var för bra för att vara sant.
Man får dock tänka till lite när man lägger linan och guidekabel, så första året brukar gå åt till att rätta till småfel. Vad gäller mossa, så har gräsmattorna aldrig varit så fria från mossa sedan jag började använda robotar. Jag har bara positiva erfarenheter av åtminstone dessa märken.
C cpalm skrev:
Problemet är att den kör en bit längre ut än den klipper. Huruvida den faktiskt är utanför slingan eller inte har jag inte funderat på. Visst kan man klippa/kanttrimma manuellt runt om begränsningslinjen, men jag tycker inte det borde behövas.
Ja eftersom knivarna sitter under så sticker ju klipparen ut längre än vad den klipper, det måste man givetvis ta hänsyn till när man placerar slingan, men det framgår ju tydligt av manualen. Jag tycker det låter som du har en idealiserad bild av vad en HQ Automower klarar. Den har inget sjätte sinne, ingen AI, den gör bara det det står i manualen att den skall göra förutsatt att man installerat, driftar och underhåller den enligt manualen. Och det kostar inte många timmar på ett år. Mitt rättframma råd (om jag får bli lite "blunt") är att du tar dig en funderare på om du inte skall sälja den och övergå till manuell klippning, i nuläget verkar du ha helt fel förväntningar och kommer att fortsätta bli irriterad och missnöjd. Själv är jag fortsatt helnöjd. Tog en borste igår och befriad hjulen från lite lera, tog typ 3 minuter och det var enda underhållet sen renblåsning av torrt gräs under nån gån i somras, några minuter med tryckluft, sen klart.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Jag skaffade mig robot men insåg ganska snabbt hur den började strula. Lämnade tillbaka och köpte istället en batteridriven handgräsklippare. Detta har varit helt kanon, inga avgaser, inget hemsläpande och bensinspill, startar direkt osv. Dessutom har man inga löpande kostnader i form av bränsle. Jag rekommenderar bra batteridrivna gräsklippare, de är starka och enkla att ha att göra med!

När jag ser min granne springa fram och tillbaka med deras robotklippare som trilskas med att fastna och inte gå tillbaka till laddstation inser jag att jag valde helt rätt =)
 
R Rolle85 skrev:
Jag skaffade mig robot men insåg ganska snabbt hur den började strula. Lämnade tillbaka och köpte istället en batteridriven handgräsklippare. Detta har varit helt kanon, inga avgaser, inget hemsläpande och bensinspill, startar direkt osv. Dessutom har man inga löpande kostnader i form av bränsle. Jag rekommenderar bra batteridrivna gräsklippare, de är starka och enkla att ha att göra med!

När jag ser min granne springa fram och tillbaka med deras robotklippare som trilskas med att fastna och inte gå tillbaka till laddstation inser jag att jag valde helt rätt =)
Intressant vore att veta vilket fabrikat/modell du köpte så att andra kan undvika samma strul.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.