Köpte min första Automower 230 ACX till villatomten (1400 m2 gräsmatta) år 2009 och min andra till sommarstugan (1900 m2 gräsmatta) år 2010. Har gått om inte helt perfek så näst intill sedan dess. Det är 16 mil emellan så den vid somnarstugan var fjärrstyrd enlig 2010 års metod. Den rullar än och fungerar bra. I år bytte vi vid villan till 430 X med Connect. Nu är allt fjärrstyrt och allt bara rullar och går. Helt nöjd.
//Henry
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
it-snubben it-snubben skrev:
Dessa problem är ju inget som roboten har skapat utan de har funnits där hela tiden.
I mitt fall stämmer inte det; roboten har skapat problemen på egen hand, mycket tack vare att den saknar ögon och tankeförmåga.
 
  • Haha
  • Gilla
SWAG YOLO och 1 till
  • Laddar…
M mhunter skrev:
Om din ”bökar runt” och river upp jord etc, så lär den vara felinställd.
På vilket sätt skulle den vara felinställd?
 
M Mad_Man skrev:
På vilket sätt skulle den vara felinställd?
Se mitt inlägg ovan om vanliga orsaker till problem. Till det kommer även trädgårdsform och klipptider (låt gräset torka på morgonen innan den börjar klippa).

Robotarna är inte smarta, de gör som de blivit tillsagda att göra. De robotar som skall försöka vara smarta har visat sig inte vara så smarta, så de har fått många klagomål på sig. Rent allmänt så är det få som klagar på just Automower, trots att de med svårare trädgårdar oftast köper dessa.

Jag har som sagt en mycket svår trädgård, men jag lägger mycket mindre tid på roboten än vad jag gjorde innan.
 
  • Gilla
triumph650
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Se mitt inlägg ovan om vanliga orsaker till problem. Till det kommer även trädgårdsform och klipptider (låt gräset torka på morgonen innan den börjar klippa).

Robotarna är inte smarta, de gör som de blivit tillsagda att göra. De robotar som skall försöka vara smarta har visat sig inte vara så smarta, så de har fått många klagomål på sig. Rent allmänt så är det få som klagar på just Automower, trots att de med svårare trädgårdar oftast köper dessa.

Jag har som sagt en mycket svår trädgård, men jag lägger mycket mindre tid på roboten än vad jag gjorde innan.
Baserat på egen erfarenhet och vad du skrev i tidigare inlägg, så kan jag inte se att det skulle finnas någon felaktig inställning någonstans.

Det är nog så att min tomt och gräsmatta, till dags dato, inte har varit mogen för en robotgräsklippare. Huruvida den kan bli det får framtiden utvisa. Men som läget är just nu så klassar det som ett felaktigt inköp.
 
  • Gilla
CCPusher
  • Laddar…
Jag har haft min min Worx i 3 säsonger nu, 1a säsongen va det en hel del pill med mjuvara för att få zonklippning att fungera men när jag väl fick det att fungera har den bara tuffat på. Nu på hösten har den dock stannat pga nedfallna äpplen men den är inget jag skyller roboten på utan min oförmåga att gå ut och ta bort denna fallfrukt......
 
M Mad_Man skrev:
Så får jag göra också. Men jag som hade väntat mig MINDRE arbete med gräsmattan efter robotens intåg, inte MER.
Den här tråden borde klistras, bra att du säger som det är.
Tyvärr är det precis som du skriver, robotklippare innebär ofantligt mycket mera arbete med gräsmattan. De flesta som köper robotklippare gör det i tron att det ska bli mindre arbete.
Läs på det här underforumet och alla problemtrådar. Det här är byggahus mest befolkade underforum och innehåller flera av de längsta trådarna. Alla har problem med sina klippare. Det är besvärligt när människor inte fungerar så att de kan erkänna att de gjort en dålig affär, speciellt när det handlar om lite dyrare grejer.

Massor av människor blir lurade på denna skitprodukt av tidigare ägare, för ingen vill erkänna att man köpt grisen i säcken.
 
  • Gilla
Bangars
  • Laddar…
Kategoriska och tvärsäkra påstående ska man ta med en stor nypa salt.
 
  • Gilla
Nageek och 7 till
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
...Det är besvärligt när människor inte fungerar så att de kan erkänna att de gjort en dålig affär...
Fast varför ska JAG erkänna till något som jag definitivt inte tycker bara för att du anser att DU gjort en dålig affär.
 
  • Gilla
Snål-Jocke och 3 till
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
Den här tråden borde klistras, bra att du säger som det är.
Tyvärr är det precis som du skriver, robotklippare innebär ofantligt mycket mera arbete med gräsmattan. De flesta som köper robotklippare gör det i tron att det ska bli mindre arbete.
Läs på det här underforumet och alla problemtrådar. Det här är byggahus mest befolkade underforum och innehåller flera av de längsta trådarna. Alla har problem med sina klippare. Det är besvärligt när människor inte fungerar så att de kan erkänna att de gjort en dålig affär, speciellt när det handlar om lite dyrare grejer.

Massor av människor blir lurade på denna skitprodukt av tidigare ägare, för ingen vill erkänna att man köpt grisen i säcken.
Snacka om brist på verklighetsuppfattning! Nästan alla jag känner har robotklippare och jag har aldrig hört om någon som skulle vara missnöjd.
 
  • Gilla
nezze och 5 till
  • Laddar…
Jag fick iaf betydligt mindre att göra med min gräsmatta efter inköpet av robot. Installation (en halv dag) och säkrat studsmattan (en halv dag) sen lite fix med mjukvara. Där är mitt "jobb" med min robot, nu som sagt tuffar den bara på och man har nästan glömt att den finns.
 
  • Gilla
nezze och 1 till
  • Laddar…
R
F Finndjävel skrev:
Den här tråden borde klistras, bra att du säger som det är.
Tyvärr är det precis som du skriver, robotklippare innebär ofantligt mycket mera arbete med gräsmattan. De flesta som köper robotklippare gör det i tron att det ska bli mindre arbete.
Läs på det här underforumet och alla problemtrådar. Det här är byggahus mest befolkade underforum och innehåller flera av de längsta trådarna. Alla har problem med sina klippare. Det är besvärligt när människor inte fungerar så att de kan erkänna att de gjort en dålig affär, speciellt när det handlar om lite dyrare grejer.

Massor av människor blir lurade på denna skitprodukt av tidigare ägare, för ingen vill erkänna att man köpt grisen i säcken.
Köpte min Automower 420 för tre år sedan. Den har gått problemfritt sedan dess och jag har sluppit spendera 2-4 timmar i veckan på att handklippa. Den har fastnat någon gång per säsong men sammanlagt har jag garanterat inte spenderat över en halvtimme på att lyfta loss den.

Jag har ett tiotal bekanta med robotklippare och de har samma upplevelse. Dock är samtliga husqvarna eller gardena så det kanske är garantin för lågt underhåll och få problem.

Vilka klippare har du erfarenhet av som har varit så dåliga som du vill påstå?
 
  • Gilla
nezze
  • Laddar…
Jag undrar om det inte kan vara så att robotgräsklipparen inte är gjord för de som har störst behov av den.

Varför skaffar man sig en robotgräsklippare? Det flesta skulle nog säga: För att slippa klippa själv. Varför vill man slippa klippa själv? För det är så förbaskat tråkigt och jobbigt. Om man nu har det förhållandet till sin gräsmassa, så har gräsmattan troligtvis blivit dåligt underhållen genom åren, vilket i sin tur har skapat en skör gräsmatta. En gräsmatta som är för skör för roboten, helt enkelt.
 
  • Gilla
Idala21
  • Laddar…
R
Vår gräsmatta var allt annat än väl underhållen när vi flyttade in. Jag klippte den första året med handgräsklippare upp till två gånger i veckan utan någon synlig förbättring. Köpte roboten år två och redan i slutet av den säsongen såg det mycket bättre ut. Mindre ogräs och mindre mossa.

Jag har aldrig hört att en gräsmatta skulle vara "för skör" för en robotgräsklippare, tvärtom.
 
  • Gilla
nezze och 2 till
  • Laddar…
Hej!

Har själv HQ 310 som sedan start 2015 aldrig har stannat och klipper helt perfekt. Byter knivar tre gånger om året och regelbunden rengöring efter behov. Bästa investering jag gjort i trädgården! Har dock sett flera av grannarnas robotklippare av andra märken men även HQ som konstant stannar ute. Om man tror att en robot ska klara samma klippning som en vanlig maskin med löv, kvistar, ojämnheter, backa m.m. då får man nog tänka om kraftigt! Dom har begränsningar och kräver anpassning av gräsytorna vid behov. Olika märken och modeller är olika känsliga så det gäller köpa rätt maskin efter sina behov.

//Calle
 
  • Gilla
nezze
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.