Har i skrivande stund en firma hemma som monterar en ny motordriven Hörmann-port (2375 mm bred) i garaget. Tyvärr så lutar betonggolvet 34mm från portkant till portkant. Golvet är gjutet i början av sjuttiotalet tror jag. Porten har monterats horisontellt med vattenpass som den ska, så nu behöver jag tips på hur jag får tätt mellan port och golv genom att höja golvet en bit på ena sidan.

Flytspackel, någon typ av cement, avjämningsmassa eller annat? Vad rekommenderar ni? (I garaget står en bil som inte körs på vintern, om detta skulle påverka något. Tänker mest på att det inte körs dubbat mm.)

Övre bilden visar hur långt upp skenan hamnat från golvet för att porten skall vara horisontellt monterad. Nedre bilden visar hur andra sidans skena monterats.

Övre bilden visar gap mellan garageportskena och lutande betonggolv, nedre bilden visar skenan monterad intill golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Bild på port stängd. Inte riktigt tätt...

Nyinstallerad garageport som inte sluter tätt mot lutande betonggolv med synligt dagsljus under porten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag skulle nog provat att hyra en betongslip och tagit bort på den höga sidan om inte den den högt monterade sidan gör så att porten inte går längre ner.
 

Bästa svaret

Du borde kunna gjuta upp det där med vad som hellst egentligen finbetong fungerar antagligen bra. Gör klacken med fall åt båda sidorna så blir den lättare att köra över. Kan vara svårt att få betongen att fästa på ett vattentätt och bra sätt mot plattan. Någon typ av primer är antagligen på sin plats.
 
R
Enklast och billigast köp en kraftig gummi matta ca 5 mm tjock , stäng porten till ca 3 mm öppet där den ligger mot golvet och skruva fast den i portens nederdel med många skruv och brickor ( ca 10 cm mellan skruven ) så blir det tätt
Kanske inte så estetiskt men funktionellt och praktiskt
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Hör med nån industrigolvfirma dom kan fixa det
 
Går det att byta gummi listen i nederkant av porten till en som passar mot golvet eller som är högre och mjukare och där med formar sig efter golvet?
 
Solvskaftet Solvskaftet skrev:
Jag skulle nog provat att hyra en betongslip och tagit bort på den höga sidan om inte den den högt monterade sidan gör så att porten inte går längre ner.
Tack för svar. Kan fungera, men porten sitter där den sitter nu och 34mm är ju rätt så mycket att avverka ändå. Hoppas kunna addera lite material på andra sidan istället.
 
WALL-E WALL-E skrev:
Tack för svar. Kan fungera, men porten sitter där den sitter nu och 34mm är ju rätt så mycket att avverka ändå. Hoppas kunna addera lite material på andra sidan istället.
Sant, hade inte de som installerade porten någon ide/produkt för detta?
 
T toolman77 skrev:
Du borde kunna gjuta upp det där med vad som hellst egentligen finbetong fungerar antagligen bra. Gör klacken med fall åt båda sidorna så blir den lättare att köra över. Kan vara svårt att få betongen att fästa på ett vattentätt och bra sätt mot plattan. Någon typ av primer är antagligen på sin plats.
Det här svaret låter som en bra permanent lösning. Kan tänka mig att gjuta någon meter eller mer inåt i garaget om jag ändå gjuter. Frågan är om det går att gjuta med finbetong så tunt som det kommer bli som tunnast? Kommer ju bli från 0 mm tunt till 34mm tjockt. 30mm tror jag det stod på senaste säcken finbetong jag använde. Om finbetong inte fungerar, vad använder jag då?
 
richardtenggren
Man kan ju beställa porten med en sektion anpassad för detta också har jag för mig, läste om det när jag skulle beställa min, även om det känns som att gå över ån för vatten.

Men montören kanske inte riktigt gjort sitt arbete om detta inte uppdagades vid mätningen inför beställning?
 
R rävlyan skrev:
Enklast och billigast köp en kraftig gummi matta ca 5 mm tjock , stäng porten till ca 3 mm öppet där den ligger mot golvet och skruva fast den i portens nederdel med många skruv och brickor ( ca 10 cm mellan skruven ) så blir det tätt
Kanske inte så estetiskt men funktionellt och praktiskt
Jag har nästan gjort så för tillfället. Har tagit den gamla portens gummilist och klämt den emellan ny gummilist och golvet. Inte snyggt, nästan funktionellt men gratis.
 
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Hör med nån industrigolvfirma dom kan fixa det
Är troligen utanför min budget, men om inget annat fungerar så kan man alltid se vad de säger.
 
T toolman77 skrev:
Går det att byta gummi listen i nederkant av porten till en som passar mot golvet eller som är högre och mjukare och där med formar sig efter golvet?
Gummilisten är väl tilltagen i originalutförande då den verkar kunna svälja runt ett par centimeter. Frågade portmontören om annan list, men han hans förslag var att jämna ut golvet på något sätt. Tyvärr var han inte någon betonggolvexpert. Han kunde lika mycket om betonggolv som gemene man som han uttryckte sig.
 
Har gjort såna jobb innan det tar typ 2-3timmar kanske runt 3000 kr
Att fixa om dom har vägarna förbi
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.