Bilmarknaden tjänar inga stora pengar på bilförsäljningen, vad som skrivs i biltidningar, utan det är eftermarknaden, dvs reparation och underhåll som bilfirmorna och biltillverkare tjänar sina pengar. Vad händer med elfordon som inte har så stor reprationsbehov? Det är ju inte orimligt att utgångspriset borde vara högre!

Även om många har sina dubier kring elfordonen, så som elproduktion, tillverkning av batterier, var metallerna i batterin är producerade, räckvidd mm, är jag övertygad att detta går att lösa. I grunden är elfordonen effektivare, tystare, släpper inte ut några hälsofarliga utsläpp, där människor vistas (utom partikelbildningen från däck, slitage från asfalt mm). Det finns fortfarande problem med bilen, den tar plats och skapar trängsel, till någon del olyckor (även jag tycker att det läggs för mycket fokus på detta, då man i andra sammanhang skiter i att folk skadas eller dör, ex psykiska problem) ....

Det som är och har varit elfordonens problem är att elbilarna är antingen extrema sportbilar eller på tok för enkla fordon, med tveksam räckvidd. Väntar med spänning när en helt vanlig Svensson Volvo är ett elfordon, där man likt tesla byggt fordonet för el, men inte lägger så mycket fokus på prestanda.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
trähandtag trähandtag skrev:
Det som är och har varit elfordonens problem är att elbilarna är antingen extrema sportbilar eller på tok för enkla fordon, med tveksam räckvidd. Väntar med spänning när en helt vanlig Svensson Volvo är ett elfordon, där man likt tesla byggt fordonet för el, men inte lägger så mycket fokus på prestanda.
Det har börjat dyka upp en del sådana bilar.

Nissan har haft sin Leaf ett tag nu, det är väl en bil av det enklare slaget.
Kia har några modeller, Soul och Niro. Hyundai har sina Ioniq (svenne-banan mellanstor bil) och Kona (samma klass som Niro, mindre crossover-SUV-nånting).
Volkswagen har sina E-Golf och E-Up som ser ut som vanliga modeller.

Tror både Kia och Hyundais modeller har stor potential att slå igenom stort närmaste året.

Sen är det tyvärr inte så många andra som ser diskreta och svenniga ut, de flesta andra hamnar lätt i kategorierna:
- Utflippat useende á la "kolla vi har gjort en ELBIL" (BMW i3 t.ex.)
- Snordyrt prestandamonster som ingen behöver (se Tesla S, Audi E-Tron, Mercedes EQC, Jaguar i-Pace)
- Nyttomaximerad Tjorven-låda, kommer inte på någon nu men finns
 
För egen del går praktisk räckviddsgräns för elbil från 40 mil och då inga fantasisiffror. Har släkten 40 mil bort och anser att jag inte måste ladda mer än hemma i båda ändar. Vi har segelbåten 50 mil bort och där känns det naturligt att göra ett 30 min stopp för att ladda batterierna både för bilen och oss. Ännu är det bara tesla som har dessa krav uppfyllda, även om kias nya skulle fungera. Tyvärr litare jag ej på komforten i asiatbilarna, då jag är van vid europeiska motorvägs bilar, som är tysta o bekväma.

Räknade för skoj skull ut de samlade kostnaderna för våra bilinnehav de senaste 20 åren. Kostnad per mil varierar mellan knappt 20 kr per mil (VW passat 45000 mil, utan reparationer, service själv), till stor suv med nästan 60 kr milen ( allt krånglade). 40 % var värdeminskning o kapitalkostnader, 27% var drivmedel, 8 procent var skatt o försäkring, 25 % repration o underhåll.

Ionicen har provats, ganska ok, men räckvidden!!! Nissan leaf, är en småbil. Tesla är bara att drömma om. Nya Kia Kona skall provas, men misstänker att komforten är för klen.

Kanske lite för mycket off topic,
 
trähandtag trähandtag skrev:
För egen del går praktisk räckviddsgräns för elbil från 40 mil och då inga fantasisiffror. Har släkten 40 mil bort och anser att jag inte måste ladda mer än hemma i båda ändar. Vi har segelbåten 50 mil bort och där känns det naturligt att göra ett 30 min stopp för att ladda batterierna både för bilen och oss. Ännu är det bara tesla som har dessa krav uppfyllda, även om kias nya skulle fungera. Tyvärr litare jag ej på komforten i asiatbilarna, då jag är van vid europeiska motorvägs bilar, som är tysta o bekväma.

Räknade för skoj skull ut de samlade kostnaderna för våra bilinnehav de senaste 20 åren. Kostnad per mil varierar mellan knappt 20 kr per mil (VW passat 45000 mil, utan reparationer, service själv), till stor suv med nästan 60 kr milen ( allt krånglade). 40 % var värdeminskning o kapitalkostnader, 27% var drivmedel, 8 procent var skatt o försäkring, 25 % repration o underhåll.

Ionicen har provats, ganska ok, men räckvidden!!! Nissan leaf, är en småbil. Tesla är bara att drömma om. Nya Kia Kona skall provas, men misstänker att komforten är för klen.

Kanske lite för mycket off topic,
Svårt att påstå att det är off-topic i en tråd som handlar just om räckvidden :) Vad gäller just bilar och räckvidd så är det väl lite vad man vänjer sig vid och/eller tycker man måste stå ut med. För oss som har småbarn så har vi ju ett utmärkt svepskäl att behöva stanna minst var tjugonde mil om vi någon gång gör en långresa.

Annars tycker jag det bara är en sådan där sak man vänjer sig vid: hyrde en bil i somras (innan vi fick vår IONIQ) och det visade sig vara en diesel-bil som visade typ 983 km beräknad räckvidd när jag steg in. Jag körde och körde och en vacker dag så tankade jag den. Otroligt smidigt och skönt att kunna köra vart som helst utan att behöva tänka på att tanka! Nu är det tvärtom: att ta en titt på räckvidden är ett måste, men oftast pluggar jag bara in den när jag kommer hem så då är den i alla fall laddad på morgonen.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Skälet till att ingen annan än Tesla gör elbilar med så lång räckvidd är nog delvis att efterfrågan är rätt liten; det är inte så många som är villiga att betala för den typen av räckvidd med dagens batteripriser. Förmodligen är vi också rätt få, vi som regelmässigt kör längre än 20–25 mil.

Men med ytterligare en halvering eller två av pris per kWh kommer nog 40–50 milsbilarna att bli vanliga. I alla fall om vi pratar sommarräckvidd.
 
  • Gilla
trähandtag
  • Laddar…
optimum
Men sedan ska de fungera med lång räckvidd även på vintern då värme behövs samt i mörker med bra strålkastare mm.
Oftast halveras räckvidden på vintern.
 
Ja, så är det ju, i alla fall om vi pratar vinter norr om mälardalen. Men även söder härom minskar förstås räckvidden rejält vintertid.
 
J
Om en elbil ska bli aktuell för mig, så måste den ju ha en räckvidd på ~130 mil, eller kunna snabbladdas på ca 1 timme, det blir ju annars rätt ohållbart att åka på semester, om inte själva resan ska ta flera dagar.
(Hyrbil är uteslutet)

Vi brukar lite då och då göra resor till en annan kommun, 30 mil bort, bara för att handla o dyl, då ska ju bilen klara en resa på minst 60 mil, eller kunna snabbladdas medans vi hämtar grejer på affärerna.
(Denna resa ska även klaras av vintertid, med -30 grader, med värme i bilen)
 
J jnse skrev:
Om en elbil ska bli aktuell för mig, så måste den ju ha en räckvidd på ~130 mil, eller kunna snabbladdas på ca 1 timme, det blir ju annars rätt ohållbart att åka på semester, om inte själva resan ska ta flera dagar.
(Hyrbil är uteslutet)
Vi brukar lite då och då göra resor till en annan kommun, 30 mil bort, bara för att handla o dyl, då ska ju bilen klara en resa på minst 60 mil, eller kunna snabbladdas medans vi hämtar grejer på affärerna.
(Denna resa ska även klaras av vintertid, med -30 grader, med värme i bilen)
Jag är genuint nyfiken på vad det är som gör att man inte kan använda en hyrbil till de turer som inte går att räckviddsmässigt göra med en elbil.

Och genuint nyfiken på vilken sorts handel det idkas om resan dit fram och tillbaks till affären kostar 2000 kr?
 
  • Gilla
Limpan4all och 4 till
  • Laddar…
J
Nu kostar inte 60 mils resa 2000:-

Varför ska jag hyra en bil, om jag äger en bil?
Dessutom är det 5 mil till närmaste biluthyrare, vilket innebär att jag ska åka dit med egen bil, betala dyr parkering (några veckors parkeringsavgift på långtidsparkeringen på flygplatsen), för att åka hem igen, packa bilen och åka på semester med hyrbil, det låter inte helt rätt?
Dessutom ska man betala försäkringen på hyrbilen, ifall det händer något, annars blir det dyrt (försäkringen är inte billig den heller).

Så nä, den dan det kommer en elbil som antingen klarar av en resa på ~130 mil, eller kan snabbladdas på runt 1 timme, då kan jag börja titta på en sådan, om den inte kostar för mycket.
Kravet är även att den ska ha dragkrok, nu blev det ju ännu svårare att hitta en elbil...
 
J jnse skrev:
Om en elbil ska bli aktuell för mig, så måste den ju ha en räckvidd på ~130 mil, eller kunna snabbladdas på ca 1 timme
Tesla laddas till 80% på 40 min.
Så ditt krav uppfylls redan.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
J jnse skrev:
Nu kostar inte 60 mils resa 2000:-
35 kr milen är en normal kostnad för en normal mellanklassbil. Så visst kostar det 2 lakan att köra 60 mil. För 2000 kr får man rätt mycket postorderfrakt.

J jnse skrev:
Varför ska jag hyra en bil, om jag äger en bil?
För att totalekonomin är bättre i att äga en bil som är lämplig för det mesta dagliga man gör, men att man till de udda tillfällena som kräver "mer" hyr en bil för ändamålet.

J jnse skrev:
Kravet är även att den ska ha dragkrok, nu blev det ju ännu svårare att hitta en elbil...
Ja, det är lite roande att varje gång man drar fram elbilen så dyker de här kraven upp. Den måste gå flera hundra mil, måste lasta väldigt tunga stenar, dra byggbaracker, båtar och husvagnar helst varje dag. O.s.v. :rofl::rofl::crysmile:
 
  • Gilla
RolfH och 7 till
  • Laddar…
Kia E-Niro och Hyundai E-Kona har också bra snabbladdning på 100kW. Räknade ut att priset för dessa kommer hamna på ca400'
Tesla model 3 är också en intressant kandidat med stora batteriet. Om dom släpper den med dragkrok dvs.

Tror i dagsläget det är bäst att köra begagnad bensin/diesel med dragkrok som last/långfärdare och en elbil typ Zoe till pendling
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Själv måste jag äga kombinerad buss, lastbil och grävmaskin för de gånger jag ska köra långt med hela tjocka släkten, flytta eller dränera huset...

Eller vänta lite, då hyr jag ju...

Det är intressant hur den där enstaka resan man gör under året ska diktera hela bilbehovet.
 
  • Gilla
erimos och 6 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Själv måste jag äga kombinerad buss, lastbil och grävmaskin för de gånger jag ska köra långt med hela tjocka släkten, flytta eller dränera huset...

Eller vänta lite, då hyr jag ju...

Det är intressant hur den där enstaka resan man gör under året ska diktera hela bilbehovet.
Tror det var Avis som nu hade långtidshyra som bara var marginellt dyrare än leasing. Tycker det är bra alternativ! Men alla bilar borde ha dragkrok som standard så man slipper hyra en annan bil för IKEA besöken..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.