F fsn skrev:
Du har inte en aning om vad du snackar om där tyvärr.
Nej det är möjligt att jag inte har. Men då är det i så fall min mobiltelefon som växt under året. Passar gör den i alla fall inte längre.
 
  • Haha
LoweW
  • Laddar…
K
T tobbbias skrev:
Hur lång tid tar den fräsningen i alu? Såg ju hyfsat avancerad ut :)
Hur många uppspänningar räknar du med? Känns som en sån pryl som man borde kunna sintra med lite efterbearbetning på några kritiska ytor?
Sintra?

3 uppspänningar räknar vi med, tiden vette fan men någonstans runt 45-50 timmar inklusive att lägga verktygsbanor gissar jag på. Det är en 3-axlig fräs.

Denna fläkt tog cirka 10 timmar i 3 uppspänningar exkl verktygsbanor.

(för att hålla mig någorlunda till ämnet, syns den 3D printade mockupen i grönt i bakgrunden... :) )
 
  • Precisionsfräst metalldel omgiven av verktyg och en grön 3D-printad mockup i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
tobbbias och 3 till
  • Laddar…
F
K KjellTimell skrev:
Sintra?

3 uppspänningar räknar vi med, tiden vette fan men någonstans runt 45-50 timmar inklusive att lägga verktygsbanor gissar jag på. Det är en 3-axlig fräs.

Denna fläkt tog cirka 10 timmar i 3 uppspänningar exkl verktygsbanor.

(för att hålla mig någorlunda till ämnet, syns den 3D printade mockupen i grönt i bakgrunden... :) )

Skulle inte just fläkten kunna vara 3d-printad i skarpt läge med om man hade printat med tex kolfiberarmerad filament?
 
K
Ingen aning faktiskt, men det är säkert möjligt att det hade hållt! Jag övervägde bara ABS kontra Alu. Men motorn varvar väl runt 12K och godset är inte mer än 2,5mm så valet föll på 7075 T6.
 
Jag har skrivit ut lite MFT/3-grejer, borrmallar och enklare spännverktyg. Jiggar av olika slag är perfekt så länge man inte har för höga krav på hållfasthet. Har en kinamodell som blivit vuxen. Den mesta tiden har gått till att "bara göra den lite bättre". Gillar man elektronik och mekanik ska man skaffa en!
 
  • Gilla
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
LoweW
K knipo skrev:
Har du skrivit ut den StarWars-hjälmen hemma?!?!!
Jajjemen! Men i och med att min Simple Metal bara har en printyta på 25x15x15cm behöver jag printa delarna i omgångar och sedan limma ihop dom.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
LoweW
Nyfniken Nyfniken skrev:
Nej det är möjligt att jag inte har. Men då är det i så fall min mobiltelefon som växt under året. Passar gör den i alla fall inte längre.
PLA kan härdas i relativt låga temperaturer, vilket medför att den krymper. Det låter inte helt osannolikt att den kan ha krympt något med tanke på hur varmt det kan bli i bilar på sommarn.

Härdar man PLA i ugnen krymper det ca 1-5% vill jag minnas.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Systemkalops
K KjellTimell skrev:
3D skrivare än fantastiska.. Mitt senaste projekt är en mockup till ett mopedvevhus för att testa passform och delar etc. innan jag fräser ut det i aluminium som är en bra mycket dyrare process..

Just denna har jag ritat i Inventor, min första 3D modell i i ett seriöst program. Var lätt att sätta sig in i tycker jag och när jag kör fast googlar jag och hittar lösningen tämligen fort.
Tidigare har jag ritat enklare saker i Autocad, funkar för enkla grejor men hade nog aldrig lyckats med vevhuset där.

Såhär såg ursprungliga 3D modellen ut
[bild]

Och här är mockupen för att testa delarna.
[bild] [bild]

Den slutliga versionen kommer nog se ut såhär istället
[bild] [bild] [bild]
Det var inte dåligt! Imponerande. Det ska väl till att CAD programmet är för svårt bara? Har hört att det finns open source på nätet där man kan hitta ritningar.
 
PLA (polymjölksyra) är en kristallin polymer. Fenomenet med efterkristallisation är känt för exempelvis vanlig PP. Efterkristallisationen leder till ökad densitet hos materialet, vilket betyder att materialet krymper. Man kan påverka kristallisationshastigheten genom att variera temperaturen. Kinetiken för kristallisationen avgörs av två fenomen: den drivande kraften för kristallisation, som ökar vid lägre temperaturer och diffusionen, som ökar vid högre temperaturer. Detta kombinerat gör att man får en maximal kristallisationshastighet (detta är en tidsderivata) någonstans under den kristallina smältpunkten (Tm). Detta är en lämplig temperatur att värmebehandla detaljen i. Gör man inte det korrekt kommer man att få en långsam kristallisation (krympning) som kan pågå mycket länge. Jag ska inte plåga er mer med min utläggning. Kolla länken för en lite mustigare förklaring av fenomenet:
https://www.researchgate.net/publication/268578390_Crystallization_of_PLA-based_Materials
 
  • Gilla
LoweW och 1 till
  • Laddar…
K KjellTimell skrev:
Ingen aning faktiskt, men det är säkert möjligt att det hade hållt! Jag övervägde bara ABS kontra Alu. Men motorn varvar väl runt 12K och godset är inte mer än 2,5mm så valet föll på 7075 T6.
Dessa både säljer skrivare och erbjuder utskrift mot betalning.
Markforged skrivarna kan skriva ut i kolfiberförstärkt material med tighta toleranser.

https://3dverkstan.se/

/M
 

Bästa svaret

F
M mgranbom skrev:
Dessa både säljer skrivare och erbjuder utskrift mot betalning.
Markforged skrivarna kan skriva ut i kolfiberförstärkt material med tighta toleranser.

[länk]

/M

Jag skrev ut lite bitar idag på en ZYYX Pro. Kofiberarmerad PA. Skillnaden är påtaglig jämfört samma bitar i ABS. Såg att det fanns kolfiberarmerad PLA men den borde vara betydligt klenare än PA.
 
Systemkalops
Imponerad värre såna saker trodde jag inte man kunde göra alla verkar hur duktiga som helst.
 
  • Gilla
LoweW
  • Laddar…
Systemkalops
A arkTecko skrev:
En FFF skrivare, dvs en sådan som skriver ut från rullar av plast (främst PLA) är att rekommendera för de flesta hobbybruk, men det finns andra varianter om man har speciella behov.

Finns massor att välja på, själv tycker jag att Prusa Research är ett bra företag att köpa från, deras senaste skrivare heter Prusa i3 Mk3.
Om man vill skriva ut i olika material då går det väl över till nån form av metall?
Går det även göra saker i metall och i så fall vilken?
 
Systemkalops
Tre olika stilar av 3D-utskrivna skulpturer av hundar i svartvitt, blått och rött.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-printad modell av en röd och guld Iron Man-hjälm på ett skrivbord.
Såg de här på nätet blir nog nästa inköp har läst allas svar men inte riktigt bestämt mig för vilken modell som passar. Måste tänka ut vad jag ska tillverka mest. Har redan fått några idéer. Trodde inte vi var så långt i 3D väg coola pryler ni gjort.
 
Systemkalops Systemkalops skrev:
Om man vill skriva ut i olika material då går det väl över till nån form av metall?
Går det även göra saker i metall och i så fall vilken?
Skrivare som hanterar metall tenderar att bli väldigt komplicerade och extremt dyra i jämförelse, vi pratar oftast mångmiljonklassen. Ev finns det plastfilamet med metallpartiklar i... annars är det nog typ shapeways.com som gäller.
 
  • Gilla
Systemkalops
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.