3d-printad
 
  • Gilla
Systemkalops och 1 till
  • Laddar…
Bästa leksak jag köpt. Finns ju en massa saker som man slipper köpa, hållare till allt möjligt. Jag har en billig skrivare från Classe men det har snudd på betalat sig. En av de bättre sakerna jag ritat och skrivit ut är till garderobsdörren. Den stod alltid på glänt för ingen i familjen orkade stänga den. Så jag ritade två hållare till neodym-magneter, spärrade låskolven och fick en dörr som stänger sig själv ljudlöst om den bara är tillräckligt nära stängt läge.

Andra saker är hållare till Google WiFi och Apple-TV, magnethållare till mobilen, skyltar till badrum etc etc.

Ritar allt i TinkerCad. Superenkelt, man kommer igång på 10 min.
 
  • 3D-utskrivna magnetiska hållare monterade på en garderobsdörr för att hålla den stängd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Google WiFi-enhet monterad i en vit hållare på vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-utskrivna svarta krokar på vägg med etiketter för familjemedlemmar och gäster som håller handdukar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-utskriven svart hållare för neodym-magnet på en vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-utskriven vit hållare fäst på en vägg som håller ett grått laddningskabel med en oansluten lightning-kontakt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-utskriven svart hållare fäst vid en bilens startknapp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Systemkalops och 9 till
  • Laddar…
Får jag ställa en rookiefråga om 3D skrivare?

Kan man skriva ut ihåligt?
Ta ett ägg tex. Bara skriva ut skalet i ett stycke.
 
fgo fgo skrev:
Får jag ställa en rookiefråga om 3D skrivare?

Kan man skriva ut ihåligt?
Ta ett ägg tex. Bara skriva ut skalet i ett stycke.
Du kan skriva ut allt som inte har för stora överhäng. Den kan ju liksom inte skriva i luften. Men ett ägg skull nog gå bra, då har den ju något att bygga på hela tiden. Om man inte kan skriva ut i ett stycke så kan man ofta skriva ut i två och sen limma. Eller så skriver man ut med stödben som man sen skär bort. För stora platta saker kan också skeva när man skriver ut dom, då är det bättre att skriva ut dom stående än liggande,
 
  • Gilla
LoweW och 1 till
  • Laddar…
Tack för ett bra svar

Om man ska skriva ut en stor ihålig kub (100x100x100), hur tätt måste fackverket vara i inuti för att den inte ska tappa formen?

Kanske konstiga frågor men försöker få en uppfattning om var begränsningarna är.
 
richardtenggren
Det finns även vattenlösliga filament och de som löses i typ en basisk lösning. Det finns troligen även andra, men det är vad jag kommit i kontakt med. Det gör det enklare att göra invändiga kanaler osv.

Man bör också tänka på hur man orienterar utskriften, de skrivare jag kört har haft sämre X- och Y- än Z-upplösning(lagertjocklek).

En annan bra att veta är att man kan öka upplösningen på .STL-filen, då standard inställningen kan ge dåliga ytor, hände mig i NX och i Inventor.

Det går även att fixa ytorna på ABS med förångad aceton, vilket får lagren att ”smälta” ihop.
 
richardtenggren
fgo fgo skrev:
Tack för ett bra svar

Om man ska skriva ut en stor ihålig kub (100x100x100), hur tätt måste fackverket vara i inuti för att den inte ska tappa formen?

Kanske konstiga frågor men försöker få en uppfattning om var begränsningarna är.
Oftast löser programvaran det åt dig, tex Slic3r som jag kört hemma, eller tillverkarens egna.
Men man kan ofta välja hur många solida lager man vill ha i skalet och hur solid modellen ska vara, utifrån detta löser programvaran skelettstrukturen.

(Jag har dock upplevt att solida utskrifter kan ”slå” sig och ”poppa loss” från plattan ibland, vilket resulterat i trevliga skatbon. )
 
  • Gilla
fgo
  • Laddar…
Perfekt! Då kan man göra egna kinderägg :p

Nu har jag fått lite kött på benen. Alltid intressant att lära sig nya saker.
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
fgo fgo skrev:
Tack för ett bra svar

Om man ska skriva ut en stor ihålig kub (100x100x100), hur tätt måste fackverket vara i inuti för att den inte ska tappa formen?

Kanske konstiga frågor men försöker få en uppfattning om var begränsningarna är.
Standard är 15% infill i den programvara jag har och bikakestruktur. Men som sagt, det fixar programvaran åt dig. Det blir inte nödvändigtvis bättre eller starkare om man ändrar på inställningarna, i stället kan det börja skeva mm.
 
K KTM950 skrev:
Bästa leksak jag köpt. Finns ju en massa saker som man slipper köpa, hållare till allt möjligt. Jag har en billig skrivare från Classe men det har snudd på betalat sig. En av de bättre sakerna jag ritat och skrivit ut är till garderobsdörren. Den stod alltid på glänt för ingen i familjen orkade stänga den. Så jag ritade två hållare till neodym-magneter, spärrade låskolven och fick en dörr som stänger sig själv ljudlöst om den bara är tillräckligt nära stängt läge.

Andra saker är hållare till Google WiFi och Apple-TV, magnethållare till mobilen, skyltar till badrum etc etc.

Ritar allt i TinkerCad. Superenkelt, man kommer igång på 10 min.
Snyggt! Hur löste du de vita namnen i handdukskrokarna?

Vilken skrivare köpte du?
 
K KjellTimell skrev:
3D skrivare än fantastiska.. Mitt senaste projekt är en mockup till ett mopedvevhus för att testa passform och delar etc. innan jag fräser ut det i aluminium som är en bra mycket dyrare process..

Just denna har jag ritat i Inventor, min första 3D modell i i ett seriöst program. Var lätt att sätta sig in i tycker jag och när jag kör fast googlar jag och hittar lösningen tämligen fort.
Tidigare har jag ritat enklare saker i Autocad, funkar för enkla grejor men hade nog aldrig lyckats med vevhuset där.

Såhär såg ursprungliga 3D modellen ut
[bild]

Och här är mockupen för att testa delarna.
[bild] [bild]

Den slutliga versionen kommer nog se ut såhär istället
[bild] [bild] [bild]
Hur lång tid tar den fräsningen i alu? Såg ju hyfsat avancerad ut :)
Hur många uppspänningar räknar du med? Känns som en sån pryl som man borde kunna sintra med lite efterbearbetning på några kritiska ytor?
 
T tobbbias skrev:
Snyggt! Hur löste du de vita namnen i handdukskrokarna?

Vilken skrivare köpte du?
Tack! Jag köpte FlashForge. Bokstäverna är printade och sen duttade jag med silverpenna.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
F
Krympkompensation hur gör ni med det? Olika material krymper olika och på en FFF krymper det annorlunda i trådriktning (dvs X och Y) jämfört med Z. Får man krympkompensering från filamentleverantören eller hur gör man? Spelar kanske mindre roll om man leker fram roliga hemmasaker men hör man produktutvecklingsprylar eller riktiga maskindelar så är det kul om det passar.

Och några tips på bra, pålitliga och prisvärda filamentleverantörer?
 
Jag skrev ut en mobiltelefonhållare till bilen. Den fungerade i ett år ungefär innan den hade krympt så mycket att mobilen inte fick plats längre.
 
  • Haha
  • Gilla
Systemkalops och 1 till
  • Laddar…
F
Nyfniken Nyfniken skrev:
Jag skrev ut en mobiltelefonhållare till bilen. Den fungerade i ett år ungefär innan den hade krympt så mycket att mobilen inte fick plats längre.
Du har inte en aning om vad du snackar om där tyvärr. Krympet är direkt, det som händer när biten svalnar i princip och det är ganska påtagligt typ 0,5-0,7% eller nåt sånt.

Sen tenderar hål alltid att bli små även vid kompensering. Utan att veta varför så skulle jag gissa på dålig kontroll på diametern på tråden ut ur munstycket, troligtvis svårt att hålla kontroll på hur den sväller ut ur munstycket men set ör bara gissningar. Jag kompenserar generellt upp hål 0,25mm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.