Hur fungerar din frikyla?

Jag har kopplat på en kanalkylare på tilluftskanalen (husets ventilation). Kanalkylaren är också kopplad till bergvärmehålet. På sommaren cirkulerar borrhålets vätska och kyls till ca 5 grader i hålet. Den 5-gradiga vätskan kyler i sin tur luften som går till alla rum i huset. Bara en liten cirkulationspump som pumpar runt vätskan. Kostar nästan ingenting :D
 
  • Gilla
RoffeN och 2 till
  • Laddar…
R rsa skrev:
Hur fungerar din frikyla?

Jag har kopplat på en kanalkylare på tilluftskanalen (husets ventilation). Kanalkylaren är också kopplad till bergvärmehålet. På sommaren cirkulerar borrhålets vätska och kyls till ca 5 grader i hålet. Den 5-gradiga vätskan kyler i sin tur luften som går till alla rum i huset. Bara en liten cirkulationspump som pumpar runt vätskan. Kostar nästan ingenting :D
Jag funderade också på det men fick rådet att lägga frikylan separat. Anledningen var att borrhålet skulle ge för lite effekt för hela huset. Därför så har jag installerat ett aggregat på ca 4,5kw i det öppna utrymmet och ett på ca 3 i vårt sovrum. Borrhålet beräknas ge ca 5kw kyla totalt. Jag kör dock inte dem samtidigt, tänker jag. Får väl se hur det fungerar i praktiken. Har en bekant som använder det större aggregat och som är mycket nöjd.
 
  • Gilla
Fogskumssvans och 2 till
  • Laddar…
T tobben87 skrev:
Va blev de för aggregat till frikylan, modell/effekt?
Det är Skystar. Infälld i taket i det stora öppna utrymmet. I sovrummet är den upphängd under taket i klädkammaren och har utblåset genom väggen.
 
  • Gilla
artesuave
  • Laddar…
Lite bilder(y) Byggarbetsplats inuti hus med synlig stomme, odragen el och byggmaterial runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Från entrén
Öppen planlösning under byggnation med synliga elledningar och byggmaterial med utsikt över fält.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Öppen planlösning
Utsikt från ett pågående byggprojekts entré med öppna glasdörrar, utsikt över landet, och byggmaterial synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Från köket mot uteköket
Omålade väggar i ett pågående byggprojekts korridor med elinstallationer och märkningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Plats för kyl/frys samt skåp med ugnar
Korridor under konstruktion med synliga kablar och vit väggar som leder till ett rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Korridor till sovrum och badrum
Obehandlat rum under renovering med synlig glasdörr som leder ut, byggmaterial och verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vårt sovrum
 
  • Gilla
Krille4 och 7 till
  • Laddar…
Den "nästan" aktuella ritningen(y) Arkitektritning av ett hus med betecknade rum och måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Krille4 och 4 till
  • Laddar…
För att hålla huset difusionsöppet så ska jag måla invändigt med en silikat färg. Valet föll till slut på Caparols Sylitol Bio. Den ska grundas med en primer, koncentrat 111. Då det är totalt nästan 800kvm som ska målas i tre lager så började jag fundera på att spruta den. Problemet är dock att silikat färg sliter på både pump och munstycken. Efter en del sökande på nätet så kom jag i kontakt med Gracos DIY, CED i Frankrike. Denne mycket trevliga och hjälpsamma man djupdök i deras produktutbud och kom fram till att färgen jag valt skulle kunna fungera med deras A80 Airless spruta. Dessutom lovade han att skickade mig ett reperations-kit till pumpen och några extra munstycken utan extra kostnad. En service som man verkligen uppskattar när man bygger själv och det mesta är nya erfarenheter. Som motprestation vill han veta om sprutan klarar jobbet:)
Färgen köper jag i Estland till en bråkdel av priset i Sverige. Airless färgspruta i förpackning i bagageutrymmet på en bil, parkerad i en bygghandel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sprutan hämtas ut från Hornbach(y)
 
  • Gilla
TCG och 6 till
  • Laddar…
Dörrar med karm och list som väntar på att komma på plats. Allt i kvistfri ek(y)
 
  • Opackade ekdörrar med karm och lister lutar mot en vägg i ett rum under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kvistfria ekdörrar och lister inplastade, staplade mot en vägg i väntan på installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
TCG och 5 till
  • Laddar…
Ventilationen på plats:)
 
  • Takstolar och ventilationssystem i ett hus under konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ventilationsrör installerade i ett husvindsutrymme med synliga träbjälkar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
TCG och 2 till
  • Laddar…
Styrning till frikylan kopplad(y) Schematisk ritning av styrningen till en frikylsanläggning med märkningar och komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektronisk kretskort och kablage för styrning av frikylsystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R RoffeN skrev:
För att hålla huset difusionsöppet så ska jag måla invändigt med en silikat färg. Valet föll till slut på Caparols Sylitol Bio. Den ska grundas med en primer, koncentrat 111.
Silikatfärgen är en utmaning!! Har du läst mina trådar om just Sylitol Bio? Är koncentrat 111 diffusionsöppen?
 
  • Gilla
jimmie.p
  • Laddar…
R rsa skrev:
Silikatfärgen är en utmaning!! Har du läst mina trådar om just Sylitol Bio? Är koncentrat 111 diffusionsöppen?
Ja, jag har läst den. Primern Koncentrat 111 är difusionsöppen. Skall användas vid sugande underlag.
 
Kommer att ha takhögtalare från Dali i kök, sovrum och badrum. Ute blir det fyra högtalare runt pool och uteplats. Styrs av Sonos. Hoppas att den nya Gateway från Plejd ska få systemen att kommunicera
Installation av takhögtalare med synliga kablar och uttag i ett oinrett rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Badrum
Installation av takhögtalare med synliga ledningar i ett rum under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sovrum
Installation av takhögtalare i nybygge med osynliga kablar och högtalare monterade i taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kök:)
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
R RoffeN skrev:
Färgen köper jag i Estland till en bråkdel av priset i Sverige.
Hu mycket billigare blir det att handla färgen från utlandet?
 
Äntligen dags att isolera taket(y) Staplar av ISOCELL-isoleringsmaterial i ett obeboeligt rum med oslipat golv och tak utan lampor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
marmi och 2 till
  • Laddar…
Snart har vi det varmt och skönt Person som isolerar vinden med lösull, andningsskydd syns ej men antyds.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det gäller att ha bra andningsskydd för det dammar rejält.
 
  • Gilla
TCG
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.