F fsn skrev:
Nej det går ju inte, då skulleaemeringen bli hängande i luften. Hålen kunde däremot betongfyllas och vertikalarmeras.
Så som TS gör enligt de senaste bilderna. Så menar jag, även om det kanske inte va så jag förklarade det :crysmile:
Blir ju både vågräta/lodrätt armering
 
F
P Pappa1986 skrev:
Så som TS gör enligt de senaste bilderna. Så menar jag, även om det kanske inte va så jag förklarade det :crysmile:
Blir ju både vågräta/lodrätt armering
Det stämmer, det var inte alls vad du skrev. ”Armering i varje skift” har jag för mig att det var?

Det ser väldigt bra ut på bilderna och de vertikala schakten med armering skall naturligtvis betongfyllas.
 
F fsn skrev:
Det stämmer, det var inte alls vad du skrev. ”Armering i varje skift” har jag för mig att det var?

Det ser väldigt bra ut på bilderna och de vertikala schakten med armering skall naturligtvis betongfyllas.
". Trodde man kunde armera vertikalt/lodrätt här då det är "hål" i blocken."
Så skrev jag :D
Men det här blir blir kanon (y)
 
  • Gilla
stln
  • Laddar…
F
P Pappa1986 skrev:
". Trodde man kunde armera vertikalt/lodrätt här då det är "hål" i blocken."
Så skrev jag :D
Men det här blir blir kanon (y)
Jag svarade på ditt inlägg #31, det var långt innan nån nämde lecablock med hål i. Ett normalt väggblock ser ju inte alls ut som det TS använder här. Jag trodde nog att det var konventinella leca-block som skulle användas. Och baserat på inlägg #31 så tror jag att du trodde det med.

Och som sagt, den vertikala armeringen måste gjutas in för att göra nån nytta öht. Hur många liter betong / kvadratmeter vägg går det på detta leca-systemet?
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
F fsn skrev:
Jag svarade på ditt inlägg #31, det var långt innan nån nämde lecablock med hål i. Ett normalt väggblock ser ju inte alls ut som det TS använder här. Jag trodde nog att det var konventinella leca-block som skulle användas. Och baserat på inlägg #31 så tror jag att du trodde det med.

Och som sagt, den vertikala armeringen måste gjutas in för att göra nån nytta öht. Hur många liter betong / kvadratmeter vägg går det på detta leca-systemet?
I inlägg nr #10 så ser man att det är sådana block med hål i och det va det jag menade. Sen uttryckte jag mig nog aningen dåligt i inlägg #31
 
P Pappa1986 skrev:
I inlägg nr #10 så ser man att det är sådana block med hål i och det va det jag menade. Sen uttryckte jag mig nog aningen dåligt i inlägg #31
P Pappa1986 skrev:
I inlägg nr #10 så ser man att det är sådana block med hål i och det va det jag menade. Sen uttryckte jag mig nog aningen dåligt i inlägg #31
Förtydligande så ni inte behöver tjafsa:
I inlägg #4 skrev jag Finja Murblock Fördel 250, kollar man på Google så hittar man en fin bild på ett murblock med hål i.
De vertikala armeringsjärnen är monterade 8 cm ner i plattan, fästa med Hilti kemankare CT-1.
Skulle man få för sig att försöka dra upp dessa så följer hela plattan med.
Idag blev det armering på första lavet och 2:a är påbörjad!
 
  • Gilla
stln och 6 till
  • Laddar…
F
Paerh Paerh skrev:
Förtydligande så ni inte behöver tjafsa:
I inlägg #4 skrev jag Finja Murblock Fördel 250, kollar man på Google så hittar man en fin bild på ett murblock med hål i.
De vertikala armeringsjärnen är monterade 8 cm ner i plattan, fästa med Hilti kemankare CT-1.
Skulle man få för sig att försöka dra upp dessa så följer hela plattan med.
Idag blev det armering på första lavet och 2:a är påbörjad!
Hur mycket betong går det närdu fyller dom armerade hålen sen?
 
F fsn skrev:
Hur mycket betong går det närdu fyller dom armerade hålen sen?
Det ska jag återkomma med.
Bygghandlaren sa 3 pallar grovbetong.
1600 liter kan nog vara rätt nära.
Kostnadsmässigt nog lika med pumpbil, men då snor han mitt jobb, det vore ju synd!
 
  • Gilla
  • Haha
Riggen och 1 till
  • Laddar…
Det ser betydligt bättre ut med vertikalarmeringen!
Dum fråga kanske, men ändå: Finns det inte en risk att vanlig grovbetong blir för trögflytande för att fylla ända ner i hålen? Att den så att säga fastnar på vägen?
Följer med intresse. Fler bilder pls!
 
ricebridge ricebridge skrev:
Det ser betydligt bättre ut med vertikalarmeringen!
Dum fråga kanske, men ändå: Finns det inte en risk att vanlig grovbetong blir för trögflytande för att fylla ända ner i hålen? Att den så att säga fastnar på vägen?
Följer med intresse. Fler bilder pls!
ricebridge ricebridge skrev:
Det ser betydligt bättre ut med vertikalarmeringen!
Dum fråga kanske, men ändå: Finns det inte en risk att vanlig grovbetong blir för trögflytande för att fylla ända ner i hålen? Att den så att säga fastnar på vägen?
Följer med intresse. Fler bilder pls!
Efter konsultation med sakkunnig så blandas det lite tunnare.
Jag kommer att efter två lav att gjuta i 1,5 lav osv.
Gjutningen kommer efterhand ”hugga i varandra” , inga problem enl SK.
 
  • Gilla
ricebridge och 2 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Hur mycket betong går det närdu fyller dom armerade hålen sen?
Enligt produktbladet går det åt 4,71 liter betong per block (250*190*590) ;)

Skall det då gå åt 1600 liter betong som TS skrev i #53 kommer han att använda 340 st Lecablock
 
R roli skrev:
Enligt produktbladet går det åt 4,71 liter betong per block (250*190*590) ;)

Skall det då gå åt 1600 liter betong som TS skrev i #53 kommer han att använda 340 st Lecablock
Förlåt så mycket!
Jag bara höftade.
Jag slutar nu att precisera mängder och mått, man får ofta mothugg av "DuktigOlle", det finns tydligen många av den sorten.
Jag koncentrerar mig från och med nu på poolbygget!
 
  • Gilla
Norrväna och 7 till
  • Laddar…
Det var inte meningen att "hacka" på dig som jag skrev så utan jag svarade på en fråga om hur mycket det gick åt i varje block :oops::cry:. Sedan gjorde jag kopplingen mot den uppskattade betongmängden på 1600 liter vilket skulle ge en pool med 340 stenar. Om det senare stämmer eller ej kan ju endast du (TS) svara på då det är du som bygger poolen och inte vi. Men det var inte min mening att "klampa in" och ifrågasätta något.
Fortsätt gärna och skriv och visa med vad och hur du bygger, iallafall jag är väldigt intresserad av hur det kommer bli och hur det går. Då vi själva har varit i tankarna att bygga något liknande som vi sedan har förkastat men ännu inte släppt det helt..... det kan t.o.m kanske bli något framöver. Speciellt om TS visar att det går.
 
R roli skrev:
Det var inte meningen att "hacka" på dig som jag skrev så utan jag svarade på en fråga om hur mycket det gick åt i varje block :oops::cry:. Sedan gjorde jag kopplingen mot den uppskattade betongmängden på 1600 liter vilket skulle ge en pool med 340 stenar. Om det senare stämmer eller ej kan ju endast du (TS) svara på då det är du som bygger poolen och inte vi. Men det var inte min mening att "klampa in" och ifrågasätta något.
Fortsätt gärna och skriv och visa med vad och hur du bygger, iallafall jag är väldigt intresserad av hur det kommer bli och hur det går. Då vi själva har varit i tankarna att bygga något liknande som vi sedan har förkastat men ännu inte släppt det helt..... det kan t.o.m kanske bli något framöver. Speciellt om TS visar att det går.
Till poolväggarna går det 272 block, sen ska det muras en "behållare" till en Walu Roll Axio och en uppsamlare till overflow/infinity. Diagram över pool med Walu Roll Axio säkerhetslock, infälld vinsch och översvämningssystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Till trappan blir det nog murblock utan hål.
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.