Det ser onekligen ganska komplicerat ut. Två problem att överkomma, dels själva modelleringen och dels precisionen som krävs. Den första går nog att lösa, men jag har å andra sidan ganska mycket vana...

Vad det gäller precision så är det ju frågan om vad som krävs, och ifall en FFF skrivare klara av det. Mekaniska delar som rör sig är ju alltid svåra då friktion är ett problem... Ev kräver en sådan rörlig del en annan teknik med högre upplösning, som då snabbt blir mycket dyrare.
 
  • Gilla
FoJjen
  • Laddar…
Kunde tro det.
Jag kanske missuppfattade dig, men själva magasinet har inga rörliga delar.
Det är en fast klump.
Det roterar bara på själva geväret.
 
richardtenggren
Själv tycker jag den ser onekligen enkel ut, den är rotationssymmetrisk, alltså behöver man bara rita 1/8-del och göra ett circular pattern typ. Men allt är ju lätt när man kan något.

Största problemet jag upplevde på skrivaren(ABS) på förra jobbet var att utskriften krympte, vilket sällan var ett problem då jag oftast gjorde prototyper som bara användes ihop med andra utskrivna prototyper. Men det går ju skala om modellen väldigt lätt.
Kör man PLA så krymper det inte lika mycket, men fortfarande lite.

Man behöver inga ritningar, utan allt bygger på 3D-modeller. För att göra modeller kan man använda Fusion360, vilket är ett gratis CAD-program från Autodesk, annars finns sketchup.

Jag har också en kinaprinter i förrådet, den funkar men den är fast i en uppdateringafas som pågått de senaste 4 åren typ...

Man kan även 3D-scanna prylar för att sedan modifiera och printa :)
 
  • Gilla
LoweW
  • Laddar…
Jag har en anet a8, köptes för 1200:-, leveransen tog ca 1 månad. Köpte den tillsammans med en kompis så 600kr var. Funkar helt ok, finns gratis programvara på nätet. Precision ner på ca 0.5-1mm om man skriver ut långsamt.
Används lagom mycket eftersom vi är två, hade jag haft den själv hade den nog känts underförbrukad.
 
Bilder ... bilder ... bilder !!!!
 
Täckbricka, radiatorrör (i väntan på något mer permanent).

Tillfällig täckbricka för radiatorrör på ett mörkt trägolv vid en vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mvh, Magnus
 
  • Gilla
Systemkalops och 5 till
  • Laddar…
Haha, har också planer på att köpa en 3d-printer och exakt som på bilden ovan är ett av mina problem. Dock har jag ett golv och rör som är 50 år gamla så jag måste göra en 2-delar historia som jag tänke ska klicka ihop sig med typ en enkel tandning. Dock så jobbar jag i CAD dagligen så jag har inga problem med just den biten.
Jag har en kompis som jag får låna en skrivare av men det är alltid lite extra kul att köpa egna saker eftersom man då får ett starkare incitament att lära sig prylen till 100 procent.

Men jag undrar lite hur är hållfen för plastprylarna. Skulle de fungera bra i ett luftgevär eller är plastprylen nedsliten efter bara några få gånger?
 
Ska du göra projektiler?
 
K
3D skrivare än fantastiska.. Mitt senaste projekt är en mockup till ett mopedvevhus för att testa passform och delar etc. innan jag fräser ut det i aluminium som är en bra mycket dyrare process..

Just denna har jag ritat i Inventor, min första 3D modell i i ett seriöst program. Var lätt att sätta sig in i tycker jag och när jag kör fast googlar jag och hittar lösningen tämligen fort.
Tidigare har jag ritat enklare saker i Autocad, funkar för enkla grejor men hade nog aldrig lyckats med vevhuset där.

Såhär såg ursprungliga 3D modellen ut
3D-modell av ett mopedvevhus i grå och gul klar för test av passform och delar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och här är mockupen för att testa delarna.
3D-skriven mockup av ett mopedvevhus på ett arbetsbord för att testa passform.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-utskriven mockup av ett mopedvevhus på en arbetsbänk för att testa passform.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den slutliga versionen kommer nog se ut såhär istället
3D-modell av ett mopedvevhus designat i Inventor för att testa passform och delar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-modell av ett mopedvevhus designat i Inventor för att testa passform innan tillverkning i aluminium.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D renderad modell av ett mopedvevhus designat i Inventor för passformstestning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
LoweW och 8 till
  • Laddar…
Nu börjar det likna nåt!
Väldigt imponerad!
 
Wow!
Man blir ju allt lite sugen.
Har man inte behov kan man ju alltid skapa sig.
 
F
Får en ny maskin till jobbet imorgon. Det gamla 150000kr åbäket skriver bara i ABS. Nu kör vi på en maskin för mindre pengar som skriver mängder av olika material (tex transparant PC och stark kolfiberarmerad PA). Skall bli intressant.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
LoweW
Roligt att se en tråd om 3D-skrivare! Otroligt roligt och användbart verktyg, förutsatt att man är villig att lära sig att CAD:a.

Jag har nog använt mig av min lilla Simple Metal i över några dussin projekt. Allt från plastfötter till skrivbordet till halloweenkostymer, elektrisk longboard och annat skoj. Min nästa skrivare blir troligtvis en Wanhao Duplicator D9 med 40x40x40cm byggyta. Främst för storleken men också för att den ska vara relativt lätt att kalibrera.
 
  • 3D-utskriven hjälm med målarbete pågår, för användning i halloweenkostym projekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-skrivare i arbete som skapar ett objekt, närbild på skrivhuvud och utskriftsplattform.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Person med ett Stormtrooper-huvud som håller en kamera, sannolikt 3D-utskrivet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en 3D-utskriven komponent som ser ut att vara en del av en större apparat eller verktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-utskriven komponent med metallinfällningar på ett träbord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-utskriven del i svart plast med kablar och metallkontakter på ett träbord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-utskriven mikrofonhållare fastsatt på ett mikrofonstativ, demonstrerar användningen av 3D-skrivning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Systemkalops och 3 till
  • Laddar…
Tack för spännande bilder. Nu förstår jag lite bättre och kan puffa barnbarnen när de skriver önskelistor. Men fortfarande verkar investeringskostnaden lite väl hög.
 
LoweW LoweW skrev:
Roligt att se en tråd om 3D-skrivare! Otroligt roligt och användbart verktyg, förutsatt att man är villig att lära sig att CAD:a.

Jag har nog använt mig av min lilla Simple Metal i över några dussin projekt. Allt från plastfötter till skrivbordet till halloweenkostymer, elektrisk longboard och annat skoj. Min nästa skrivare blir troligtvis en Wanhao Duplicator D9 med 40x40x40cm byggyta. Främst för storleken men också för att den ska vara relativt lätt att kalibrera.
Har du skrivit ut den StarWars-hjälmen hemma?!?!!
 
  • Gilla
LoweW
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.