Anna_H Anna_H skrev:
Komfortmässigt är det ju ingen större skillnad på vattenburet och direktel, skillnaden är att man med vattenburet har möjlighet att fritt välja värmekälla, vilket kan spara pengar. Men för många kostar det så mycket att installera det att återbetalningstiden blir väldigt lång.
Jag hatar mina brödrostar och dessutom värmer skit eftersom det är busvarmt 2m runt sen blir det kallare ...sa någon förut att jag har elementen plus llvp på max ...har iaf 16° nere och i vardagsrummet lika där

Men jag har kanske inte optimalt heller vet ej
 
Det hade nog varit samma sak med vattenburet. Det är storleken, antal och hur isolerat huset är som framförallt ställer komforten. Elradiatorer är ju oftast ganska små och då blir det ju lokalt hög temperatur. Man kan ju köra infravärmare annars :)
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Papphammar666 lilllasrne skrev:
Jag hatar mina brödrostar och dessutom värmer skit eftersom det är busvarmt 2m runt sen blir det kallare ...sa någon förut att jag har elementen plus llvp på max ...har iaf 16° nere och i vardagsrummet lika där

Men jag har kanske inte optimalt heller vet ej
Det låter som att du inte har tillräckligt med effekt för att värma huset. Luftvärmepumpen måste vara för liten om du inte kan värma med bara den nu när det fortfarande är förhållandevis varmt ute. När vi valde nya elradiatorer (eftersom förra ägaren hade tagit bort alla) tog vi bara 1000 W och mer, trots att vi kanske inte behöver fulla effekten hela tiden. Finns ingen anledning att ta små element om säkringen klarar större. På enbart nedervåningen har vi 6000 W elradiatorer, en stor luftvärmepump plus ca 30 kvm elvärmegolv. Ca 100 kvm på nedervåningen. Utöver det har vi kök och tvättstuga som genererar en del värme när vi är hemma. Huset verkar vara hyfsat bra isolerat också då elräkningen är hygglig även vintertid. Sen upplever jag att man ska ösa på lite värme på hösten och torka upp lite, så kan man sänka inomhustemperaturen när luften blir torrare. Det ska inte kännas rått inne, då har man för kallt oavsett vad termometern visar.
 
S Sackaros skrev:
Det låter som att du inte har tillräckligt med effekt för att värma huset. Luftvärmepumpen måste vara för liten om du inte kan värma med bara den nu när det fortfarande är förhållandevis varmt ute. När vi valde nya elradiatorer (eftersom förra ägaren hade tagit bort alla) tog vi bara 1000 W och mer, trots att vi kanske inte behöver fulla effekten hela tiden. Finns ingen anledning att ta små element om säkringen klarar större. På enbart nedervåningen har vi 6000 W elradiatorer, en stor luftvärmepump plus ca 30 kvm elvärmegolv. Ca 100 kvm på nedervåningen. Utöver det har vi kök och tvättstuga som genererar en del värme när vi är hemma. Huset verkar vara hyfsat bra isolerat också då elräkningen är hygglig även vintertid. Sen upplever jag att man ska ösa på lite värme på hösten och torka upp lite, så kan man sänka inomhustemperaturen när luften blir torrare. Det ska inte kännas rått inne, då har man för kallt oavsett vad termometern visar.
Jag är i chock ..menar du att dina elräkningar är såpass att man knappast kan räkna hem konverteringen... jag har samma upplägg som du ..LLvp och massor med element plus golvvärme ...30t kv/h ....huset är tilläggsisolerat nya fönster isolerglas och f-ventilation ..Alla mina saker jag gjort har jag fått ner elen ganska mycke ..nu är botten nådd .....räknade på bergvärme kostnad dag 1 efter konvertering...1/3 av det jag betalar idag ..
 
Papphammar666 lilllasrne skrev:
Jag är i chock ..menar du att dina elräkningar är såpass att man knappast kan räkna hem konverteringen... jag har samma upplägg som du ..LLvp och massor med element plus golvvärme ...30t kv/h ....huset är tilläggsisolerat nya fönster isolerglas och f-ventilation ..Alla mina saker jag gjort har jag fått ner elen ganska mycke ..nu är botten nådd .....räknade på bergvärme kostnad dag 1 efter konvertering...1/3 av det jag betalar idag ..
Vi toppade på knappt 3000 kr per månad i elkostnad den kallaste vintermånaden. Då ska det tilläggas att vi alltid förbrukar ca 700 kr per månad i hushållsel baserat på tidigare boende. Så för att vi ska räkna hem en investering på 250 000 krävs det lång tid. Baserat på att vi skulle kunna spara 1500 kr per månad alla tolv månader per år skulle det ta ca 14 år (och jag tror att 1500 är en kraftig glädjekalkyl). Och på sommaren kan det bli svårt om vi inte lägger till något system för poolens uppvärmning också. Jag investerar hellre pengarna och avvaktar bättre teknisk lösning.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
S Sackaros skrev:
Vi toppade på knappt 3000 kr per månad i elkostnad den kallaste vintermånaden. Då ska det tilläggas att vi alltid förbrukar ca 700 kr per månad i hushållsel baserat på tidigare boende. Så för att vi ska räkna hem en investering på 250 000 krävs det lång tid. Baserat på att vi skulle kunna spara 1500 kr per månad alla tolv månader per år skulle det ta ca 14 år (och jag tror att 1500 är en kraftig glädjekalkyl). Och på sommaren kan det bli svårt om vi inte lägger till något system för poolens uppvärmning också. Jag investerar hellre pengarna och avvaktar bättre teknisk lösning.
Jag har räkna på att det tar mig 7-10 år för att gå noll ..men samtidigt så blir det billigare från dagen då brödrostarna åker ut ..för att inte prata om vvberedare från stenåldern med elpatron när alla duschar ... det har jag skrivit om tidigare ..den måste även den bytas ... ( den är inte frisk )
 
MultiMan
kisumisu kisumisu skrev:
Håller med till en viss del, bla det där med vattenskador.

Men hur fanken får du värmen flytta?

Jag har som sagt en bakugn i mitten av huset. Jag kan ha +30 inomhus på nedrevåningen.
Övervåningen jan det vara +12 om jag ej kör elradiator där.

Även rummet bredvid bakugnen om jag stänger innedörren till det rummet är ett kylskåp!!!

Har hört om värmeflyttare etc men har ingen lust börja sätta in massa fläktar som låter och gör även att det blir mer lyhört i huset. Gör man hål i väggen går ju alla ljud in och ut ur rummen.

Blir rejält irriterad på folk "ja men sätt in en värmepump" till övervåning.
Okej då värmer man hallen på övervåningen men fortfarande återstår 4 rum på övervåningen som för det mesta är stängda.

Har funderat om ny ventilationsystem skulle hjälpa?
Dvs från och till luft.
Ha ett stort frånluft rör ovanför bakugnen och till luft i alla rummen? (Har idag mekanisk frånluft i vissa rum, så luftkvaliten kanske också skulle bli bättre...).
Jag har ett gammalt, dåligt isolerat hus från 1920-talet, byggt som åtta separata rum i två våningar runt en skorstenstock (tror det kallas korshus här uppe). Borde vara en mardröm med värmepump. Fakta: I stort sett inga problem!

Har en FH35 som sitter i trappan mellan våningarna inställd på 23C. Fortfarande inte slagit på elen trots flera minus ett antal nätter i rad. Facit: 19C i rummet som ligger längst bort på bottenvåningen med 3 dörrar emellan pump och rum. Hela övervången håller 21-22C, och då är tre av fyra rum helt original sedan 20-talet med hängtapeter och spånväggar. Köket närmast pumpen 22C och rummet mellan 19C-rummet och köket håller 21C. Toalett 22C.

Värmepump kan fungera väldigt bra i äldre, "svåra" hus! Och att luftkvaliteten blir väldigt mycket bättre med pump har jag skrivit om i andra trådar flera gånger samt att kylfunktionen i somras mer eller mindre räddade livet på mig när huset höll 32C utan.

Edit: Det enda som är modernt isoleringsmässigt i huset är nya 3-glasfönster i samma stil och storlek som original, 11x15. I princip inget kallras, och det är mycket stor skillnad på de två originalfönster som jag valde behålla på en sida, av den gamla "fina" typen (löstagbara innerfönster som tejpas täta) som ständigt hyllas i forumet för att vara så fantastiska värmemässigt. Kan säga att kallraset runt dessa fönster är gigantiskt jämfört med nya 3-glas kryptonfyllda, tappar utan vidare 3-4 grader lokalt där, kanske mer, om elelementen inte är på. I stort sett ingen skillnad under de nya fönsterna, med eller utan elementen på.
 
Redigerat:
  • Gilla
Cancerman_777
  • Laddar…
Ursäkta om jag kapar tråden lite men det här tycker jag är ett lite spännande alternativ till tappvarmvatten för hus med direktverkande el.

http://soletaer.com/solvarmepump/

Någon som har några erfarenheter?
 
Har bergvärme i mitt hus nu funkar bra
Men i dagsläget hade jag valt solceller frånluftvärmepump med vattenburen golvvärme !
 
C Canon123 skrev:
Ursäkta om jag kapar tråden lite men det här tycker jag är ett lite spännande alternativ till tappvarmvatten för hus med direktverkande el.

[länk]

Någon som har några erfarenheter?
Jag får lite bluffvibbar av sidan. Det är i grunden en solvärme kopplad till en värmepumpsberedare med dåligt COP, och väldigt märklig text. "Inga rörliga delar" förutom cirkulationspump och en värmepump...
 
kisumisu kisumisu skrev:
Blir irriterad på "sätt in en värmepump" till övervåning. Okej då värmer man hallen på övervåningen men återstår 4 rum som för det mesta är stängda. Har funderat om ny ventilationsystem skulle hjälpa?
Med fungerande FTX-ventilation så fördelas värmen till alla utrymmen som har tilluftventiler.
Och lämna gärna sovrumsdörrarna på glänt när de står oanvända.
 
M Marcussjogren skrev:
Radiatorerna har typ minst 40 års livstid och kostar säkert ca 120 000:- av offerten.
Jag anser att den summan är försumbar på sikt pga dess livslängd. Den kalkylen _går ihop_ utan tvivel.

Däremot är kalkylen för värmepumpen av större vikt.

140 000:- för installation av bergvärme och kringutrustning är ganska rimligt och vanligt.

Du kommer spara ca 22 000:-/år för elen (20MWh).

160 000/22 000 ger att du går break even efter ca 7 år och efter det så är det ren besparing á 22000:-/år.

Om kalkylen om 20MWh i besparing stämmer, om pengarna finns och planen är långsiktig, så är enda vettiga alternativet att köra på BV.

Pumpen håller säkerligen i 15-20 år vilket gör att du enkelt kan spara ihop till nästa pump.

På köpet får du också en ny VVB som monterad och klar säkert kostar dig 10-15000:- beroende på storlek.
5 poäng för ditt siande/räknande 12.700 kw/ år ...och 22° istället för 16°
Weeiii :love::D(y)
 
MultiMan MultiMan skrev:
Jag har ett gammalt, dåligt isolerat hus från 1920-talet, byggt som åtta separata rum i två våningar runt en skorstenstock (tror det kallas korshus här uppe). Borde vara en mardröm med värmepump. Fakta: I stort sett inga problem!

Har en FH35 som sitter i trappan mellan våningarna inställd på 23C. Fortfarande inte slagit på elen trots flera minus ett antal nätter i rad. Facit: 19C i rummet som ligger längst bort på bottenvåningen med 3 dörrar emellan pump och rum. Hela övervången håller 21-22C, och då är tre av fyra rum helt original sedan 20-talet med hängtapeter och spånväggar. Köket närmast pumpen 22C och rummet mellan 19C-rummet och köket håller 21C. Toalett 22C.

Värmepump kan fungera väldigt bra i äldre, "svåra" hus! Och att luftkvaliteten blir väldigt mycket bättre med pump har jag skrivit om i andra trådar flera gånger samt att kylfunktionen i somras mer eller mindre räddade livet på mig när huset höll 32C utan.

Edit: Det enda som är modernt isoleringsmässigt i huset är nya 3-glasfönster i samma stil och storlek som original, 11x15. I princip inget kallras, och det är mycket stor skillnad på de två originalfönster som jag valde behålla på en sida, av den gamla "fina" typen (löstagbara innerfönster som tejpas täta) som ständigt hyllas i forumet för att vara så fantastiska värmemässigt. Kan säga att kallraset runt dessa fönster är gigantiskt jämfört med nya 3-glas kryptonfyllda, tappar utan vidare 3-4 grader lokalt där, kanske mer, om elelementen inte är på. I stort sett ingen skillnad under de nya fönsterna, med eller utan elementen på.
hur menar du att luftkvaliteten förbättrats? en luft luft snurrar bara runt luften som redan finns i huset och värmer eller kyler den. det kommer inte in någon ny friskluft via den.
 
Papphammar666 lilllasrne skrev:
5 poäng för ditt siande/räknande 12.700 kw/ år ...och 22° istället för 16°
Weeiii :love::D(y)
Han siade inte, han räknade på siffrorna o ditt 1a inlägg :)

Jag tolkar det som att du konverterat till vattenburet och installerat bergvärme. Och att du äntligen kan ha varmt inne.

Grattis!

Bytte du till en ny vvb, eller kör du med pannans inbyggda?
 
Nibe1255 med (tror) 250liter intern tank ..
nya element rör borrhål allt
227t efter rot

från 33t till 12.7t kw/h efter konverterring och 16° till 22°
 
  • Gilla
Per i Hamrånge
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.