Systemkalops
På facebook har de en grupp där de här nya 3D skrivarna används till alla möjliga saker och löser vardagsproblem. Från fack i jatkskåpet till skyddskåpor till kameror och annat smart. Väldigt innovativa måste jag säga så jag blev lite nyfiken på en såndär skrivare, har nån erfarenhet av dem?
 
Systemkalops
Frågan är vilken prisklass som gör det värt att ha en sån maskin, det kanske drar iväg från de ca 20.000 kr jag sett dem för.
 
Iallafall en rolig leksak, för 5år sen, köpte Kina skrivare, men dom är mer avancerade nu.
 
Jag har tillgång till en "kinaskrivare" i lågprissegmentet och nog är den användbar. Att ha tillgång till en 3D-skrivare ger en ny dimension i hemmapysslandet då behovet av någon speciallösning uppstår. De billiga skrivarna är långt ifrån underhållsfria, men kan ge väldigt imponerande resultat. Jag vet inte om det är mindre pyssel med dyrare varianter.

Denna använder jag: https://www.3dprima.com/se/3d-printers/3d-printers/creality-cr-10s-3d-printer/a-22544/

Mvh, Magnus
 
En FFF skrivare, dvs en sådan som skriver ut från rullar av plast (främst PLA) är att rekommendera för de flesta hobbybruk, men det finns andra varianter om man har speciella behov.

Finns massor att välja på, själv tycker jag att Prusa Research är ett bra företag att köpa från, deras senaste skrivare heter Prusa i3 Mk3.
 
A axn skrev:
Jag vet inte om det är mindre pyssel med dyrare varianter.
Det är en massa pyssel med de dyra också.
 
Det skulle vara kul att se grejor ni tillverkat och som löst annars knepiga problem.
#skriver en som passerat bäst-före-datum#
 
  • Gilla
Systemkalops
  • Laddar…
Systemkalops
Det mesta låter positivt lägg gärna upp bilder på det ni gjort.
 
Jag är lite nyfiken på det här med 3D-skrivare.
Hur gör man om man vill skriva ut något speciellt?
Jag antar att man behöver någon sorts ritning i digital form.
Måste man vara en expert på det?
CAD tex?
 
Man behöver en ritning i 3D-cad och där är väl Inventor, Solidworks, Catia och Creo stora (och ruskigt dyra) men det finns säker gratisvarianter.
 
Men är inte det svårt?
 
Antigen kan man ladda ner färdiga 3d modeller från t.ex. thingiverse, eller så gör man egna i något 3d modellerings program, tex Rhino, SketchUp, Blender eller openSCAD.

Dessa behöver man spara i ett lämpligt filformat, t.ex. .stl. För att översätta dessa geometriska modeller i instruktioner som skrivaren förstår (kallade "g-code") använder man en s.k. slicer. Ett sådant program följer oftast med 3d skrivaren, men finns även gratis att ladda ner. De stora är slic3r och Cura.
 
Bara man är villig att prova, läsa och experimentera är det inte så svårt!
 
Det är iofs sig sant.
 
Men om man tex vill göra något sådant här?

Svart magasin till luftgevär med flera patroner synliga uppifrån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett magasin till ett luftgevär.
Är det realistiskt?
Om man inte kan något om CAD tex.
 
  • Gilla
Systemkalops
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.