Varför skulle det va problem att använda lecablock?
Man armera ju i varje varv.
Det bör ju rimligen bli stabilt
 
Ja det har jag ju beskrivit ovan. Läs Webers egen instruktion, dom borde veta.....
 
F
P Pappa1986 skrev:
Varför skulle det va problem att använda lecablock?
Man armera ju i varje varv.
Det bör ju rimligen bli stabilt
Det är endast horisontalarmering, vertikalarmering saknas helt. Jag är inte hellerdet minsta förtjust i lecablock som poolstomme. Kontreforer i all ära på en 8 meters långsida men lecas styrka är tryck och vid tom pool med marktryck är det allt annat än tryckkragter en kontrefor bidrar med.

Mura invändiga trappor är väl mer lecablockens användningsområde i en pool tycker jag.
 
Det behöver inte vara fel att bygga i Leca, men man kan inte köpa två pallar standardsten på byggmax och trava upp en 4x8 pool.....och vill man ha full flexibilitet att återfylla jord fylla/tömma vatten kanske andra varianter är lämpligare.

Innan man har gjort en detaljerad kalkyl kan man också ledas att tro att det är väggkonstruktionen som styr slutpriset. Så är ej fallet.
 
F
MathiasS MathiasS skrev:
Det behöver inte vara fel att bygga i Leca, men man kan inte köpa två pallar standardsten på byggmax och trava upp en 4x8 pool.....och vill man ha full flexibilitet att återfylla jord fylla/tömma vatten kanske andra varianter är lämpligare.

Innan man har gjort en detaljerad kalkyl kan man också ledas att tro att det är väggkonstruktionen som styr slutpriset. Så är ej fallet.
Håller inte helt med, ett felaktigt val av väggkonstruktion kan absolut ha en påtaglig effekt på slutpriset.
 
  • Gilla
Nizzeman
  • Laddar…
Man murar ju källare med Leca djupare än vad en pool är. Och i detta fall används inga vanliga byggmaxblock vad jag kan se. Det kommer bli superbra !!
 
  • Gilla
crazytok
  • Laddar…
L largab skrev:
Man murar ju källare med Leca djupare än vad en pool är. Och i detta fall används inga vanliga byggmaxblock vad jag kan se. Det kommer bli superbra !!
Men det är endast ett fåtal källare per år som blir helt vattenfyllda, då oftast en kort period.
 
  • Gilla
  • Haha
term och 1 till
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
Men det är endast ett fåtal källare per år som blir helt vattenfyllda, då oftast en kort period.
Det är inte vattentrycket som är problemet. Det balanseras av yttre jordtryck. Väggarna behöver vara stadiga då poolen är tom på vatten.
 
F fsn skrev:
Det är endast horisontalarmering, vertikalarmering saknas helt. Jag är inte hellerdet minsta förtjust i lecablock som poolstomme. Kontreforer i all ära på en 8 meters långsida men lecas styrka är tryck och vid tom pool med marktryck är det allt annat än tryckkragter en kontrefor bidrar med.

Mura invändiga trappor är väl mer lecablockens användningsområde i en pool tycker jag.
Ok. Trodde man kunde armera vertikalt/lodrätt här då det är "hål" i blocken.
 
F
P Pappa1986 skrev:
Ok. Trodde man kunde armera vertikalt/lodrätt här då det är "hål" i blocken.
Nej det går ju inte, då skulleaemeringen bli hängande i luften. Hålen kunde däremot betongfyllas och vertikalarmeras.
 
Vad fyller vertikalarmering för funktion? Det är ju inga laster i den riktningen. Har aldrig hört talas om vertikal armering vid murning.
 
Borrhammaren har borrat ett 8 cm djupt hål i betong för armeringsfäste, redo för städning och gjutning enligt inlägget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bra tänkt Pappa1986!
Idag har borrhammaren varit igång.

8 cm djupa hål som armeringen ska fästas i.
Lite städning i hålen innan 2 komponents fäste appliceras. Person som städar borrade hål i betongfundament för armeringsarbete, med borrhammare och stege.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Borrhammer på gråa betongblock med armeringsjärn, borrat hål synligt, löv på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rad med borrade hål i betong och vertikal armering som förberedelse för gjutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tänkte först använda vartannat hål, men nu är det borrat i varje(efter fotot blev taget)

Jag kommer att gjuta med grovbetong i alla hålen hela vägen upp och armera enl bild

Grund med armering och borrat hål för gjutning, grovbetong och rengöringsarbete syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tobbbias och 5 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Håller inte helt med, ett felaktigt val av väggkonstruktion kan absolut ha en påtaglig effekt på slutpriset.
Ja det var inte alls vad jag påstod. Utifrån förutsättningen att man har konstruktionsmässigt korrekta väggar för den pool man ska bygga gäller det jag sa ovan. Alla andra scenarier är ointressanta.
 
L largab skrev:
Man murar ju källare med Leca djupare än vad en pool är. Och i detta fall används inga vanliga byggmaxblock vad jag kan se. Det kommer bli superbra !!
Det är i huvudsak fri vägglängd som är problemet. Tänker du efter så är det inte så vanligt med icke rasade källare med marktryck och 8m långa väggar utan stöd.

Låt oss avsluta väggdiskutionen här. Det går utmärkt att bygga en pool i Leca om man tänker till lite och använder rätt dimensioner på blocken - och det ser det ju ut som att vi ska få se ett exempel på här också. Men, i min värld är alternativen attraktivare även för självbyggaren.
 
Paerh Paerh skrev:
[bild] Bra tänkt Pappa1986!
Idag har borrhammaren varit igång.

8 cm djupa hål som armeringen ska fästas i.
Lite städning i hålen innan 2 komponents fäste appliceras.[bild]


[bild]

[bild]

Tänkte först använda vartannat hål, men nu är det borrat i varje(efter fotot blev taget)

Jag kommer att gjuta med grovbetong i alla hålen hela vägen upp och armera enl bild

[bild]
Ja precis. Såhär va min tanke (y) måste ju bli bra :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.