Björn Melander Björn Melander skrev:
Bra att du håller på att organisera. Har du inte funderat på att göra dig av med massa dubletter och bara ha en grej av varje (förutom tvingar då)?
Jodå, funderat massor på det men min inre ekorre är inte riktigt med på banan...Dock som du ser är det bara en bordsåg kvar i verkstan :) (dvs två stycken är borta)..
Min tanke är lite att fylla upp kistan och i princip göra mig av med resterande handverktyg. Och sen bara behålla 1-2st av varje maskin..
 
@Frustrator @Ola C
Med tanke på tidigare försök att organisera fram användbar plats (dvs för nyinvesteringar) har jag sett ett avgörande fel i formeln.

Fit Xtools in längd x bredd bör bytas mot formeln
Fit Xtools in längd x bredd x höjd.

Efter vad jag kan se på bilden är tre fjärdedelar av volymen oanvänd...

Mvh Findus
 
  • Gilla
  • Haha
Ola C och 2 till
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
Efter vad jag kan se på bilden är tre fjärdedelar av volymen oanvänd...
Smart!
@Ola C går det att vända på 'cad-skissen' så man liksom kan planera från taket också? Tänker att den reella platsen jag behöver egentligen bara är en springa mitt i på ca 40 cm, då borde jag kunna krypa in, och få med mig en planka..

Tanken med reglarna är att sno ihop en liten mobil virkesvagn, det mesta av mitt virke är under 140cm (mesta under 1m)så en vagn där jag kan lasta på allt virke som nu är spritt över rummet hade vart bra.
 
Frustrator Frustrator skrev:
Tanken med reglarna är att sno ihop en liten mobil virkesvagn, det mesta av mitt virke är under 140cm (mesta under 1m)så en vagn där jag kan lasta på allt virke som nu är spritt över rummet hade vart bra.
"det mesta under 1m", hmm så du bestämde dig för att behålla alla småbitarna för dig själv ändå?

Men allvarligt talat så undrar jag om en virkesvagn är den rätta lösningen här. Även om jag kan se vissa framsteg så undrar jag om det någonsin kommer att bli så mycket möjligheter att köra runt med vagnen?

Om vi nu antar att alla handverktyg kommer att landa i kistan så får du ju lite väggyta över. Nu har jag inte analyserat alla bilderna i detalj men väggytan där sågarna hänger tillsammans med den onödigt luftiga hyllan (tre hyvlar på en ganska stor yta) som står lutad mot väggen till höger om sågarna borde kunna användas bättre. Några Elfa skenor och konsoler där på väggen så borde du få plats med ett antal träbitar uppemot 150 cm? Sätt skenorna hyfsat tätt så ramlar kortare bitar inte ner.

En hängränna ganska nära taket någonstans kan fungera bra till rundstav, rörstumpar och likande. Den kan också få vila på några elfa konsoler. En rännkrok i var ände hindrar den från att rulla runt.
 
jac jac skrev:
"det mesta under 1m", hmm så du bestämde dig för att behålla alla småbitarna för dig själv ändå?
Bara de långa småbitarna :) Har en hel låda med saker kortare än 4cm som du kan få!

Skälet till 'virkesvagn' är att det inte går att fästa något vettigt i väggen. Så då tänkte jag att alternativet är en golvstående ställning eller en golvstående ställning på hjul. Målet är inte att den ska rullas runt i tid och otid, utan mer att det ska gå är rulla bort vid enstaka tillfällen när jag behöver ytan.
 
Bakom den onödigt luftiga hyvelhyllan ligger det en trave med hyvlar såklart :)
 
En fantastiskt underhållande tråd!
 
Frustrator Frustrator skrev:
Smart!
@Ola C går det att vända på 'cad-skissen' så man liksom kan planera från taket också? Tänker att den reella platsen jag behöver egentligen bara är en springa mitt i på ca 40 cm, då borde jag kunna krypa in, och få med mig en planka..

Tanken med reglarna är att sno ihop en liten mobil virkesvagn, det mesta av mitt virke är under 140cm (mesta under 1m)så en vagn där jag kan lasta på allt virke som nu är spritt över rummet hade vart bra.
CADen har inga begränsningar, det är ju 3D!

Jag håller med @jac , skippa virkesvagnen. Allt som tar golvyta bör vara saker med hög prio som inte går att placera annat än på golvet, och jag kan inte se att en virkesvagn faller under den kategorin.
 
V vectrex skrev:
En fantastiskt underhållande tråd!
Tack! Målet är ju trots allt att få en verkstad som ordningsmässigt är närmare din och olas än min :)

@Ola C (och givetvis alla andra med). Har ni något förslag på hur jag isåfall skulle förvara virket?
Förutsättningarna:
-Ska förvaras i verkstan.
-Det mesta jag bygger är under 150cm då det är maxlängden jag tänker ha förvaring för, vid större byggen får det bli temporär lösning.
-Väggarna är murade på 50talet, därefter putsade och misshandlade med plastfärg. Har testat att fästa en del hyllor på väggarna i andra rum, olika skruvar/pluggar mm och hittills har alla varianter släppt efter ett tag.
--tittar man på skissen du gjorde Ola så är min tanke att allt förvaras nere till höger i bild (min arbetsbänk täcker bara 1/3 av den väggen.
-det är knappt två meter till tak.
 
Håller med övriga ledamöter i organisationskommittén. Virkesvagn är för golvbunden.

Använde den utmärkta CAD-funktionen i telefonen för att skissa upp en annan möjlighet.
En CAD-skiss på en smartphone av en takmonterad förvaringslösning med ringbultar och snören.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ringbultar i taket och ett par pinnar i snören. En nagelbänk på lämplig plats löser upphissning och justering.

Gör istället en lämplig vagn till själva snickaren (rullstol) som då går in under den hängande lasten.

Mvh Findus

PS. CAD i telefon skulle fungera bättre om inte ett snickarfinger täcker halva skärmen. DS
 
Takbundet är inte dumt..glömde dock en liten förutsättning.

Självklart hoardar jag också virke..(ja, jag borde gå i terapi för det)..har faktiskt satt virkes-inköpar-förbud på mig själv (förutom de enstaka plankor jag köper av @teed varje år efter Vasaloppet). När nuvarande förråd är tömt ska det bara inhandlas för det projekt som är i pipelinen...och kanske lite extra.. :)

Så för närvarande har jag en 150cm hög trave ca 40cm bred bakom min hyvelbänk. Det står åtminstone 15-20 brädor om 80-130*20*5cm spridda i verkstan.. sen finns ju lite gömt i garaget också :D
 
Frustrator Frustrator skrev:
Väggarna är murade på 50talet, därefter putsade och misshandlade med plastfärg. Har testat att fästa en del hyllor på väggarna i andra rum, olika skruvar/pluggar mm och hittills har alla varianter släppt efter ett tag.
Jag tycker det borde gå att få fast något. Skulle det inte gå att regla upp med reglar/läkt som står mot golvet (så tyngden inte hänger i vägfästena) och eventuellt skruva dit en OSB eller Plywood skiva utanpå? Lämna en luftspalt mellan skivan och golv/tak så det blir ventilerat bakom. Visserligen så blir rummet några cm smalare jut där men det tror jag du trots allt vinner på.
 
  • Gilla
Björn Melander
  • Laddar…
Och ja, jag hör vad ni säger. Försöker bara lista ut hur jag ska lösa det praktiskt och samtidigt få det organiserat (inte min starka sida som ni märkt.)
Hur hårt vågar man belasta en vägghängd pjäs?
Hur fäster jag in det i en smulig vägg så det håller?
 
Med stående reglar ner mot golvet så borde belastningen på väggen minska. Men det krävs ju fortfarande att det sitter fast i väggen tillräckligt bra så inte alltihop tippar framåt. Tyvärr så har jag inga direkta tips, jag bor själv i trähus så hittar jag bara några väggreglar så är det inga problem här.
Men någon form av expander borde väl kunna fungera. Ankarmassa och gängstång kanske?

EDIT: Inga planer på att dränera om? Då skulle du kunna passa på att sätta genomgående bult. ;)
 
  • Haha
p.lundgren
  • Laddar…
tox ytox har jag haft stor framgång med i allehanda smulväggar där inga andra pluggar fäst nämnvärt.

Men har du tegel innanför smulet borde väl de flesta pluggar kunna fästa bra så länge de sitter i teglet?

Edit. Bild på mitt lilla virkeslager på elfaskenor o konsoler. Det är ganska många kilo lastat där emellanåt. https://www.byggahus.se/forum/attachments/dsc_0179-jpg.164458/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.