Andreas,
attans vad det ser bra ut, men du får se till att starta en egen tråd så vi ser vad du har för dig!
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
A
Det vor kanske en ide.
Vi får se när/om det blir klart :)
 
  • Gilla
FlukKong och 1 till
  • Laddar…
A Andreas34 skrev:
Hej
Håller själv på med en vinkällare, och det jag har kommit fram till är att inte använda platonmatta.
Då det blir för tätt. du vill uppnå en 70% luftfuktighet som ska kunna vandra in genom golv/vägg.

Kör pordränplattan istället.
Det blir en uppvärmd (Man Cave) och poolhus ovanpå, pool jämter den, samt 2st vinkällare.med ingång från källaren.
Till taket så tog jag Betongrör till brunnar som jag delade på mitten, 100mm markisolering samt duk.
Och inne i så blir det tegel på sandgolv samt teglat tak och puts på väggarna, för att få ett så stabilt klimat som möjligt.
Har 35m markrör 4m under mark för inlopp till ventillation. så att luften kyls på sommaren samt värms på vintern. har 3st ingångar på vent,1 på tunneln till vinkällarn (förkylning) då angränsat rum är uppvärm. och ett i vardera källare.
Har en bra länk till vad man ska tänka på när man bygger jordkällare.
www.eldrimner.com/core/files/jordkallare_korr_3.pdf
Skickar med lite bilder på mitt bygge
Mvh Andreas[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Asballt!
 
  • Gilla
Andreas34
  • Laddar…
A
N Noseone skrev:
Asballt!
Ja det började med en pool sedan ballade det ur lite ;)
 
  • Haha
jawen och 1 till
  • Laddar…
Andreas34, shit vad nice tummen upp.
 
Vi skulle bygga en frigga o det ballade oxå ur lite o byggde vinkällare innan, tog 3år extra då jag gjort allt själv
 
  • Gilla
jawen och 1 till
  • Laddar…
Vad har ni då för spännande viner i källaren?
 
Alla viner ligger just nu i bastun ett 40-tal lådor, södra Frankrike och norra Italien plus en hel del skumpa o annat. Kommer redogöra lite mer efter att vi källaren blivit inredd senare i år
 
Läst tråden som är grymt bra! Själv grävt ur för pool i en slänt som ska gjutas. Passade på att gräva ur 4x4m för en vinkällare under framtida attefall poolhus/bastu. Nu till frågan.
Isolera eller inte? Leca finns med isolering är det en idé? Eller bara leca? 15/19/25?
Isolerade ni under plattan?
 
  • Utgrävt område för pool i en slänt med skymd solnedgång och träd i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Jord utgrävd för pool och underjordisk vinkällare på slänt med synlig grön gräsmatta i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Uppgrävd slänt för pool och vinkällare med synliga gränsindikatorer och jordhögar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack.
Isolera så mycket du kan, beroende på var du bor i swe så är det olika temp 1m under marken, i Sthlm ca 5grader. Man ska sträva efter riktigt tjocka väggar för det gör temp skillnader går trögt o långsamt.
 
Ska dra Igång arbetet snart ed min vinkällare. Några frågor.
Hur gjorde du bottenplattan? Tjocklek? Hur många cm cellplast mm.
Fyllde du ut med något runt pordränskivorna eller bara fyllnadsmassor?
 
A Andreas34 skrev:
Det vor kanske en ide.
Vi får se när/om det blir klart :)
HUr går det? Jag har funderat av och på med hur jag ska göra golvet.... Du lägger marktegel, då är det inte isolerat under?
 
A aolsson71 skrev:
Ska dra Igång arbetet snart ed min vinkällare. Några frågor.
Hur gjorde du bottenplattan? Tjocklek? Hur många cm cellplast mm.
Fyllde du ut med något runt pordränskivorna eller bara fyllnadsmassor?
Hej, Låter skoj, ta tid på dig bara så blir det både bra o roligt =)

1, grävde ur, makadam inkl dränering o stenkista, finns på biltema i plast som funkar fint, padda hela och jämna av
2, spika form med rejäla brädor 22cm hög, lade plastfolie under, sedan på med ESP isolering i mitten, nog 50-60cm från kanterna
2, 12mm armeringsjärn runtom om i botten ca: 5cm från marken, ett lager till med armering 5cm ovan det första, sesan armeringsmatta över hela formen + extra järn som blev över
Gjorde en bild:
Schematisk illustration av grundläggning med måttangivelser, inklusive isolering och armeringsjärn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Beroende på hur mycket du ska gjuta så rekommenderar jag dig att ta en betongbil, jag höll på i 11h i sträck, inte kul.

Podrän nöjde jag mig med 10cm tjocka och lite extra mot bottenplattan
Markduk satta jag fast i botten och klädde in podränen nerifrån och upp, sedan lade jag enmn uppifrån som hängde över den andra och fyllde igen med fyllningsmassa.
Orkade inte hålla på med mellanfyll med makadam o en till markduk som ett extra dräneringslager mot podrän,

//M
 
Tack för svaret!
Det är urgrävt sedan somras men inte prioriterat det. Poolen fick prior :).
Jag hade tänkt ungefär som din bild men bara släppa 30 från kanten. Varför valde du så mycket som 50-60cm?

Stort hål blir ca 4x4
 
  • Ett stort, urgrävt hål i marken med grus i ena hörnet och en grus-säck, omgivet av skog.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Poolen är viktigast.
Jag valde det för att jag byggde med 25x19x60 lecablock samt att jag skulle gjuta en platta som tak o golv o ville vara säker på att det är ordentligt o hållbart, står ett hus ovanpå nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.