K Kingcool skrev:
Installerade idag vår andra Yale doorman. Denna gången ett V2 som legat ett tag.

Låset sitter nu i dörren, men den vill inte låsa...
Hur ser jag enklast om det är upp, ner höger vänster som blecket skall flyttas? För jag förmodar att det är d som är problemet! Regeln åker ut som den skall om jag trycker in den översta "skidbacken"

En annan sak, när man trycker in koden för att låsa upp (jag har låsreglen ute när jag testar), så bekräftar den upplåsningen med "fel ljud". Den lyser grönt på insidan och upplåst lampan lyser på utsidan, men den låter precis som om man tryckt fel kod (om man jämför med vårt andra doorman lås). Vad kan vara felet? :/
Sorry.. Var för trött inatt.. Dioden som visar att det blir upplåst blir inte grön när jag slår koden, utan låset klickar och nummerpaden blinkar på alla knappar. Skall tilläggas att jag har integrerat med Verisure också!
 
K Kingcool skrev:
Sorry.. Var för trött inatt.. Dioden som visar att det blir upplåst blir inte grön när jag slår koden, utan låset klickar och nummerpaden blinkar på alla knappar. Skall tilläggas att jag har integrerat med Verisure också!
Har du kollat så att alla kablar till låset är hela och inkopplade samt att inga stift i kontakterna blivit skadade i samband med installationen?
 
L Linus1868 skrev:
Har du kollat så att alla kablar till låset är hela och inkopplade samt att inga stift i kontakterna blivit skadade i samband med installationen?
Var det sista jag kollade igår :/ Men tack ändå för förslaget!
 
  • Gilla
Jansav
  • Laddar…
När du testar att låsa/låsa upp dörren med dörren öppen, håller du då inne den trekantiga delen? Annars lurar du inte låset på riktigt! Kanske det är så att låset felindikerar om man inte har den trekantiga delen intryckt när låsregeln är i låst läge... Jag ska kolla när jag kommer hem ikväll.
 
T Texan skrev:
När du testar att låsa/låsa upp dörren med dörren öppen, håller du då inne den trekantiga delen? Annars lurar du inte låset på riktigt! Kanske det är så att låset felindikerar om man inte har den trekantiga delen intryckt när låsregeln är i låst läge... Jag ska kolla när jag kommer hem ikväll.
Kanske är så! Dock blir det inte låst om jag stänger dörren och låser med vredet inifrån :/
 
K Kingcool skrev:
Kanske är så! Dock blir det inte låst om jag stänger dörren och låser med vredet inifrån :/
Oavsett hur du försöker låsa, från insida, utsida eller autolås så sker det hela elektroniskt. Det är bara från insidan som det går att öppna mekaniskt med så kallad nödöppning i händelse av att batterierna skulle vara slut.

Antingen är det fel på kabeln till ditt låshus eller något i själva låshuset som felar skulle jag gissa på, om inget annat är skadat. Du verkar ju få signaler från skyltarna men låshuset vill inte låsa.
 
L Linus1868 skrev:
Du måste ju till att börja med koppla ihop din Yale Doorman med en modul & Yale Smart Hub, fungerar på ungefär samma vis som Verisure. Låset kan bara prata med "omvärlden" genom att du integrerar det med en befintlig lösning som erbjuder den möjligheten. Finns ju nämnt övergripande på länken i ditt inlägg hur man i 3 steg skapar sitt Yale Smart Living där huben är "hjärtat", appen kan du ju bara använda om du har fixat de första stegen.

Tror inte Yales egen lösning kommer vara så mycket bättre än Verisure är, enda fördelen är väl att du slipper en månadskostnad om du önskar ha några larmkomponenter knutna till systemet.

Låskompaniet har ofta lite mer kompletterande info om Yales produkter än vad som går att finns på Yales egen sida (som oftast kunde vara bättre).

[länk]
Räcker det att man köper modulen bara om man har exempelvis Telldus ZNet som kommunicerar över Z-wave? Eller måste man köpa hubben också som de säljer?
https://www.bauhaus.se/startkit-yale-doorman-smart-living.html

Tacksam för svar.
 
L Leon_Azzaro skrev:
Räcker det att man köper modulen bara om man har exempelvis Telldus ZNet som kommunicerar över Z-wave? Eller måste man köpa hubben också som de säljer?
[länk]

Tacksam för svar.
Du måste köpa hela kitet, dvs hub och modul. Yale Doorman pratar inte Z-wave utan använder sig av ZigBee. Därefter kan du lägga till olika Yale larmenheter om du så önskas och även koppla upp dig mot Philips Hue om du önskar.
 
L Linus1868 skrev:
Du måste köpa hela kitet, dvs hub och modul. Yale Doorman pratar inte Z-wave utan använder sig av ZigBee. Därefter kan du lägga till olika Yale larmenheter om du så önskas och även koppla upp dig mot Philips Hue om du önskar.
Tack för svaret.
Jag har även Alexa Echo Plus som har inbyggd Zigbee hub. Funkar det då eller måste jag ändå ha hubben tror du?
 
Jag har ett YaleDoormanlås med Verisure appen i sommarstugan. Microenheten är kopplad till en router med mobilt bredband. Tyvärr gick routern sönder i höstas och jag har nu köpt en ny router. Trodde i min enfald att det bara var att plugga in microenheten i den nya routern och sen att allt skulle fungera. Men icke!
Hur gör jag för att lägga till den nya routern (få det att fungera)? Ska jag radera bort den nuvarande installationen på mina sidor och börja om men installationen från början (om det går)? Någon som vet?
 
K KSH skrev:
Jag har ett YaleDoormanlås med Verisure appen i sommarstugan. Microenheten är kopplad till en router med mobilt bredband. Tyvärr gick routern sönder i höstas och jag har nu köpt en ny router. Trodde i min enfald att det bara var att plugga in microenheten i den nya routern och sen att allt skulle fungera. Men icke!
Hur gör jag för att lägga till den nya routern (få det att fungera)? Ska jag radera bort den nuvarande installationen på mina sidor och börja om men installationen från början (om det går)? Någon som vet?
Vad menar du med "microenheten"?

Nyttjar du trådlös nätverk från routern så måste dina nya prylar logga på det med tillhörande lösenord.
Lösenordet finner du i routern eller ställer in själv.
 
E etompau skrev:
Vad menar du med "microenheten"?

Nyttjar du trådlös nätverk från routern så måste dina nya prylar logga på det med tillhörande lösenord.
Lösenordet finner du i routern eller ställer in själv.
Med microenheten menar jag V-Box mini (router enhet) som sitter i routern och kommunicerar med låsets V-modul.
Jag förstår hur du tänker men hittar ingenstans på "Mina sidor" hos Verisure där jag kan lägga till det nya nätverket/ändra routerns lösenord.. :thinking:
 
L Leon_Azzaro skrev:
Tack för svaret.
Jag har även Alexa Echo Plus som har inbyggd Zigbee hub. Funkar det då eller måste jag ändå ha hubben tror du?
Du måste nog garanterat ha huben för att modul och lås ska kunna kommunicera med varandra. Huben är ju själva navet som all kommunikation sker genom och är nog utvecklad på så ett säkert vis att det är endast den som kan styra låset/modulen.
 
K KSH skrev:
Med microenheten menar jag V-Box mini (router enhet) som sitter i routern och kommunicerar med låsets V-modul.
Jag förstår hur du tänker men hittar ingenstans på "Mina sidor" hos Verisure där jag kan lägga till det nya nätverket/ändra routerns lösenord.. :thinking:
Fungerar ditt nätverk i övrigt, dvs kan du surfa osv? Tror precis som du att det bara ska vara att koppla in nätverkskabeln från microenheten i routern förutsatt att nätverket i övrigt fungerar.

Ring supporten hos Verisure om inte kommer vidare, de kan säkert hjälpa dig att komma igång igen. 020 -724 365
 
L Linus1868 skrev:
Fungerar ditt nätverk i övrigt, dvs kan du surfa osv? Tror precis som du att det bara ska vara att koppla in nätverkskabeln från microenheten i routern förutsatt att nätverket i övrigt fungerar.

Ring supporten hos Verisure om inte kommer vidare, de kan säkert hjälpa dig att komma igång igen. 020 -724 365

Jag har varit i kontakt med supporten och fick detta svar på frågan (se nedan) Kändes som de inte riktigt förstod vad jag menade.

Hej

Tack för ditt meddelande!

  • För att koppla in larmet på bredband så gör du det med en vanlig nätverkskabel.
  • Under din Huvudenhet finns ett uttag för en nätverkskabel, koppla in andra änden i en ledig nätverksport i ert modem/router.
  • Har du inte möjlighet att dra en nätverkskabel från modemet/routern till Huvudenheten så finns det olika varianter på hur du kan lösa detta.
  • I webbshopen finns det en Microenhet som man kan köpa och själv installera. Denna Microenhet sätts i kontaktuttaget och sedan kopplas en nätverkskabel mellan ditt modem/router och denna Microenhet.
  • En annan lösning är att du köper två stycken s.k Powerline adapter eller en WIFI extender, mer information om detta i din lokala media-butik.
Vill ni att en tekniker flyttar er Huvudenhet till ert modem/router kan ni kontakta kundtjänst på 020-724 365 (kostnad från 695:).

Återkom om du har vidare frågor.

Med vänlig hälsning / Best regards
Kundservice, Josefine
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.