Jag har en fanérpress modell äldre som jag aldrig har använt. Jag har säkert 7-8 olika sektioner som kan användas ihop vid olika jobb och den tidigare ägaren använde järnbalkarna som man kan se på bilden för att fördela trycket.

Nu är det så att jag tänkte försöka mig på att fanéra lite mdf på 600x700mm och att detta kunde vara ett bra tillfälla att använda fanérpressen som ändå stått oanvänd så länge.

Ska jag använda järnbalkarna eller endast köra med skivor som jag lägger ovan och under det jag ska fanéra?
Fanérar jag båda sidorna på en gång av mfd-skivorna eller är det för komplext och istället ta en sida åt gången?

Jag har fanér, lite verktyg och Titebonds lim för ändamålet.
 
  • Äldre fanérpress med upphöjda träbalkar och långa, vertikala metallskruvar, samt järnbalkar placerade diagonalt under.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen som använt en liknande modell av fanérpress och har lite tips?
 
Aldrig sett något liknande men det är väl inte mer komplicerat att du måste ha 2 stadiga skivor som fördelar ut trycket typ 5 cm tjockt och naturligtvis fanerar du båda sidorna samtidigt, lite bängligt att få in då du har ett löst sladdrigt faner underst men lite tejp som håller ihop det hela hjälper.

Protte
 
Nu har jag blivit klar med mitt projekt och tänkte det kunde kanske passa med en liten uppdatering här också.

Fanérpressen var som sagt rätt gammal men jag hittade ingen runskrift på den :) Den funkade faktiskt bra och jag gjorde som så att jag lade flera skivor ovanpå och under den skivan som skulle fanéras för att sedan spänna ihop allt. Trycket verkar ha fördelats väldigt bra och fanéren kom dit utan luftbubblor mm. Limmet jag körde med är Titebonds cold press veneer http://www.titebond.com/product/glues/fdb9c5cb-15b3-49b3-b709-5794cc3ae102
Träskiva med fanér och tejpade skarvar i ett mönster före sammanpressning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det var en hel del jobb att få snygga skarvar mellan fanérskivorna innan man tejpade ihop dem.
En nyligen fanerad skiva står uppställd i en verkstad, limmad och utan luftbubblor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tre fanerade skivor på arbetsbänk, perfekt sammanfogade utan luftbubblor, redo för vidare bearbetning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Styrlist i golvet med teak i mitten...Bara för att :D
Grodperspektiv på välslipade träfanérskivor staplade på varandra med tydliga och snygga skarvar i ett verkstadsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dörrarna på plats. Kameran i telefonen gillar inte hur ljuset kommer på högra dörren. Det är inte så stor ljusskillnad som telefonen tycker.
Ett fullbordat byggprojekt med tre fanérade dörrar inbyggda i en vägg, verktyg synligt i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Stefan N Eriksson och 14 till
  • Laddar…
Och en bild på när en av dörrarna limmas
En träpanel dörr som hålls ihop med limklämmor i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snailman och 11 till
  • Laddar…
Snyggt!
 
Snyggt jobbat. Hur har du byggt dörrarna? Tänker mest på hur du fogat hörnen och hur den fanerade panelen sitter fast?!
 
E Ezcobar skrev:
Snyggt jobbat. Hur har du byggt dörrarna? Tänker mest på hur du fogat hörnen och hur den fanerade panelen sitter fast?!
Tack. Panelerna sitter i urfrästa spår och alla delar är sammanfogade med tappar.
Här kommer lite bilder som visar detta:
Träpaneler i urfrästa spår och hål för sammanfogning med tappar i snickeriprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träpaneler med urfrästa spår och tapphål i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta medförde att jag blev tvungen att bygga en fräsjigg för att göra tapphålen. Mer info om jiggen finns i denna tråd: https://www.byggahus.se/forum/threads/den-halvstora-jiggbyggestraden.283610/page-6#post-3021632
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.