Även idag ingen lukt. Får vänta in den dåliga lukten och börja sniffa för fullt. Jag återkommer om jag har något nytt och tack till alla som har svarat.
 
O Ozzman skrev:
Även idag ingen lukt. Får vänta in den dåliga lukten och börja sniffa för fullt. Jag återkommer om jag har något nytt och tack till alla som har svarat.
Vänta med rörmokare och vänta för guds skull med att riva något. Med tanke på husets ålder är det säkerligen ingenting. Stäng dörren till rummet och spola en massa i övriga toaletter och diskfat. Är doften tillbaka så är det avluftningen. Kolla ventilationsröret från torktumlare, kolla vattenlåset, kolla så att det finns vatten både i vattenlåset och i avloppet. Stäng luckan till tvättmaskinen, låt stå ett dygn, öppna och sniffa på. Brukar vara minsta lilla skitdetalj som kan börja lukta efter ett tag. Köp annars en hygrometer och kolla fukten i rummet, men det lär nog inte visa några högre värden enligt min spekulation. Lycka till!
 
  • Gilla
Tompat och 1 till
  • Laddar…
Capt'nCrunch Capt'nCrunch skrev:
Vänta med rörmokare och vänta för guds skull med att riva något. Med tanke på husets ålder är det säkerligen ingenting. Stäng dörren till rummet och spola en massa i övriga toaletter och diskfat. Är doften tillbaka så är det avluftningen. Kolla ventilationsröret från torktumlare, kolla vattenlåset, kolla så att det finns vatten både i vattenlåset och i avloppet. Stäng luckan till tvättmaskinen, låt stå ett dygn, öppna och sniffa på. Brukar vara minsta lilla skitdetalj som kan börja lukta efter ett tag. Köp annars en hygrometer och kolla fukten i rummet, men det lär nog inte visa några högre värden enligt min spekulation. Lycka till!
Jag väntar ett par dagar och ser ifall lukten kommer tillbaks. Att börja riva ngt finns inte på kartan just nu utan vi ska först försöka lokalisera lukten. Jag ska försöka men dina förslag också. Jag har faktiskt satt dit en hygrometer och den visar 55%. Det bör väl anses vara ok?

Nästa fredag kommer det hit en firma för att blåsa rent ventilationen. Detta görs då ventilationen inte har rengjorts sen huset byggdes. Det är trots allt 9 år sen....
 
Redigerat:
O Ozzman skrev:
Jag väntar ett par dagar och ser ifall lukten kommer tillbaks. Att börja riva ngt finns inte på kartan just nu utan vi ska först försöka lokalisera lukten. Jag ska försöka men dina förslag också. Jag har faktiskt satt dit en hygrometer och den visar 55%. Det bör väl anses vara ok?

Nästa fredag kommer det hit rörmokare för att blåsa rent ventilationen. Detta görs då ventilationen inte har rengjorts sen huset byggdes. Det är trots allt 9 år sen....
Det är mer än ok. Det är så normalt man bara kommer. Har en inredd källare med självdrag där fuktkvoten ligger på 60-70% under sommaren (45-55 vintertid). Det är inte heller några konstigheter då luften är fuktigare då.
 
Capt'nCrunch Capt'nCrunch skrev:
Det är mer än ok. Det är så normalt man bara kommer. Har en inredd källare med självdrag där fuktkvoten ligger på 60-70% under sommaren (45-55 vintertid). Det är inte heller några konstigheter då luften är fuktigare då.
Då är det iaf ingen högre fuktighet där! :) Vintertid ligger vi lägre än 55% då man märker direkt att det är torrare i luften. Frun gnäller som bara den och vill skaffa luftfuktare. Tack för din feedback! :)
 
  • Gilla
Capt'nCrunch
  • Laddar…
Har du rengjort tvättmaskinens gummidamask mellan front och trumma? Här kan det ligga mycket gott i ”vecket” som bara luktar när det står lagom mycket vatten i damasken. Ibland kan lukten komma fram mer efter att man kört ett 90-95 gradersprogram så det kan du testa för att se om lukten finns där då. Som tidigare nämts kan man köra ättika och klorin i tvättmaskinen för att minska ev lukt. Även röret från tvättmaskinen till avloppet kan lukta apa.
 
  • Gilla
Ozzman
  • Laddar…
M Mardigan skrev:
Har du rengjort tvättmaskinens gummidamask mellan front och trumma? Här kan det ligga mycket gott i ”vecket” som bara luktar när det står lagom mycket vatten i damasken. Ibland kan lukten komma fram mer efter att man kört ett 90-95 gradersprogram så det kan du testa för att se om lukten finns där då. Som tidigare nämts kan man köra ättika och klorin i tvättmaskinen för att minska ev lukt. Även röret från tvättmaskinen till avloppet kan lukta apa.

Det var dessvärre ett tag sen den rengjordes. Det ska göras under morgondagen samt köra en masking med klorin/ättika.

Tack för tipset!
 
Hos oss luktar det från tvättställen. Orsaken är de där usla moderna "vattenlåsen" som inte är några vattenlås utan nån sorts filter. Detta får en beläggning som gärna möglar, så jag måste skruva isär en gång i månaden och diska skiten. Någon gång har det även luktat från papperskorgen när något barn slängt blöta grejer där, det är lock på, så det torkar inte utan växer saker istället.
 
Duttarmajster
Känner igen det du beskriver från vårt nyligen renoverade badrum, när vi får en sån där lukt ibland häller jag kokande vatten i handfatet och golvbrunnen och låter en maskindisktablett lösa upp i varmt vatten och häller sen på det och låter det verka i en timme och sköljer sen med varmt vatten.

Bra mot lukt och sorgmyggor som gärna lägger i ägg i geggan i vattenlås och golvbrunnar.

Återkommer lukten kan det nog vara en bra ide att ta in en röris som kollar packningar, kostar ju en del så det får vägas mot hur mycket du/ni stör er på situationen.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Hej,
Det luktar i nästan hela vår källare också. Förutom i det rum vi upptäckte svartmögel på väggen, tog mögelmedel och nu luktar inte det rummet längre.

Men när är huset byggt? Så kan du goggla på det årtiondets byggnormer, ex platta på mark förr var ju utan underliggande isolering. Och har du då limmadplastmatta ovanpå det, så luckras limmet upp och luktar. Jag hörde att klinker är det som funkar på ren betongplatta direkt på mark.

Lycka till!
 
E Emma841 skrev:
Hej,
Det luktar i nästan hela vår källare också. Förutom i det rum vi upptäckte svartmögel på väggen, tog mögelmedel och nu luktar inte det rummet längre.

Men när är huset byggt? Så kan du goggla på det årtiondets byggnormer, ex platta på mark förr var ju utan underliggande isolering. Och har du då limmadplastmatta ovanpå det, så luckras limmet upp och luktar. Jag hörde att klinker är det som funkar på ren betongplatta direkt på mark.

Lycka till!

Hejsan,

”Betongplatta på mark med underliggande värmeisolering om ca 300 mm (ca 100 mm under voter) och golvvärme enligt bedömning efter kontroll av ritning.”

Ovanstående är från besiktningsmannen och vi har klinkers i grovköket.
 
O Ozzman skrev:
Hejsan,

Vårt hus är relativt nytt (stod klart nov 2009). Jag förstår inte riktigt hur ngt ska ha kunnat orsaka fukt. Om det nu vore fukt/mögel, skulle inte lukten ha funnits där konstant? Lukten kommer och går. Ex igår så fanns det ingen lukt...

Bor i trähus med torpargrund. Tycker ibland att det luktar "cigarettrök". Hittar inte källan. Det jag ville säga apropå ovanstående kommentar, är att jag upplever att det luktar mest/nästan bara när det är fuktigt väder. Ytterst sällan eller aldrig när det är torr luft ute, solsken och blå himmel. Har du märkt någon sådan skillnad?
 
Axelida Axelida skrev:
Bor i trähus med torpargrund. Tycker ibland att det luktar "cigarettrök". Hittar inte källan. Det jag ville säga apropå ovanstående kommentar, är att jag upplever att det luktar mest/nästan bara när det är fuktigt väder. Ytterst sällan eller aldrig när det är torr luft ute, solsken och blå himmel. Har du märkt någon sådan skillnad?
Hejsan,

Har faktiskt inte tänkt på det. Nu har det inte luktat på flera dagar och i Skåne har vi haft fint väder. Idag är det kallare och lite mer grått. Jag märkte dock inte av ngn lukt imorse...
 
Har du breddavlopp på vasken/hon?
Lukta där annars.

Har du kollat så att vattenlåset i brunnen verkligen sluter tätt?

Prova att tejpa för ventilationen en morgon innan du åker till jobbet och se om det luktar mer på eftermiddagen (stäng till dörrar)
 
Vi hade lukt i vårt badrum till och från. Visade sig vara när vi drog igång ventilationen till "badrumsläge" - då sögs luft från avloppet i duschen eftersom det saknades en lite rund (typ 20mm diameter) plastpropp! Så vattenlåset fungerade inte alls, beställde en för några tior och tryckte dit. Löste allt (y) Ett lite äldre avlopp från 70-talet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.