L Lilak skrev:
Vilken dimension har du valt till vindskivor?

Mvh

Jonas
28x120!
 
  • Gilla
Lilak
  • Laddar…
Tack för snabbt svar.

Det är samma som jag har tänkt använda. Jag var osäker på hur det skulle se ut, men ditt bygge visar att det var rätt tänkt! Supersnyggt!

En fråga till. Hur mycket sparade du ute i spetsen på dina takstolar?

Mvh

Jonas
 
L Lilak skrev:
Tack för snabbt svar.

Det är samma som jag har tänkt använda. Jag var osäker på hur det skulle se ut, men ditt bygge visar att det var rätt tänkt! Supersnyggt!

En fråga till. Hur mycket sparade du ute i spetsen på dina takstolar?

Mvh

Jonas
Takbalkarna (är ju inga stolar egentligen) är 220x45 C24. Spetsarna är 60mm och längst in mot väggen är de 95mm. Ligger en bild tidigare där det syns hur jag gjort.
 
Fått upp lite mer panel och monterat in första fönstret. Detta fönster är ett öppningsbart träfönster. Resterande 3 fönster kommer vara fasta PVC fönster, tyvärr är det betydligt längre leveranstid på dem. Dyker upp någon gång i början av december.

Nypanelat hus med uppsatt öppningsbart träfönster och isoleringsmaterial synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerat öppningsbart träfönster i husvägg med pågående panelarbete och en vit ytterdörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyligen installerat öppningsbart träfönster i ett hus under konstruktion med synlig isolering och trästomme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Skooda och 5 till
  • Laddar…
Nu blev jag nyfiken, vad har du plankan med de 28 spikarna till? Är det någon sorts anordning för mätning?
 
Cheesen
Dheri Dheri skrev:
Nu blev jag nyfiken, vad har du plankan med de 28 spikarna till? Är det någon sorts anordning för mätning?
Om man kollar tidigare i tråden så kommer man att se en bild där den används som virkersförvaring.
 
  • Gilla
Dheri
  • Laddar…
Dheri Dheri skrev:
Nu blev jag nyfiken, vad har du plankan med de 28 spikarna till? Är det någon sorts anordning för mätning?
Torkställning för nymålad panel. ;)
 
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Torkställning för nymålad panel. ;)
Exakt så!
 
En tanke bara; jag har uppskattat möjligheten att ha tvärdrag i min verkstad (läs: garage), så kanske göra ytterligare ett fönster öppningsbart? :)
 
4 4star skrev:
En tanke bara; jag har uppskattat möjligheten att ha tvärdrag i min verkstad (läs: garage), så kanske göra ytterligare ett fönster öppningsbart? :)
Jodå, jag har tänkt tanken, men det blir helt enkelt en prisfråga. Jag kommer troligen ha spånsug med cyklon och släppa ut luften utomhus, på så vis kan jag dra ut 3000 kubikmeter per timme med hjälp av spånsugen. Då går det att kyla ned det snabbt.
 
  • Gilla
4star
  • Laddar…
Jag har nu kommit så pass långt att det börjar bli dags att börja fundera över eldragning och därmed möblering av snickerimaskinerna inne i boden. Här skulle jag önska hjälp.

De stora maskiner/möbler jag har idag är:
  • Stor Ejca BA50 bandsåg
  • Wadkin Bursgreen AGS 12 bordssåg
  • Hammer A3 41 rikt/plan-hyvel
  • Kombinerat utmatningsbord (till bordssågen) och hyvelbänk och monteringsbord. I denna är också en fräs nedsänkt som bordsfräs.
  • Tallriksputs på benställning som jag använder relativt mycket.
  • Spånsug Felder AF16, denna tänker jag uppgradera med cyklon och patronfilter så småningom. Tar en del plats, men främst på höjden och utrymmet är ganska högt
  • Förvaring av virke, här tänker jag högt upp mot taket.
  • Förvaring av handmaskiner och handverktyg, har en verktygstavla idag som jag gärna behåller på väggen i nya utrymmet.
  • Mindre kompressor med 25 liters tank.

Vart skall jag sätta eluttagen och tips på bra möblering önskas. Bifogar ett par renderade bilder med alla mått av intresse.
Ritning av en verkstadsbod med angivna mått och entré, planering för snickerimaskiner och eldragning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-renderad bild av ett tomt verkstadsrum med måttangivelser på väggarna och fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renderad bild av en tom verkstadsbod med vita väggar, ett fönster och måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad har du för mått på såg/utmatningsbord kombon?...och hur mycket sticker anhållet utanför dessa mått när det är längst till höger? Höjd på bordsågs-, hyvel och bandsågsytor? Ska du ha in kap gersågstation här också, vet du fundera på det i nån annan tråd.
 
Ola C Ola C skrev:
Vad har du för mått på såg/utmatningsbord kombon?...och hur mycket sticker anhållet utanför dessa mått när det är längst till höger? Höjd på bordsågs-, hyvel och bandsågsytor? Ska du ha in kap gersågstation här också, vet du fundera på det i nån annan tråd.
Är tyvärr inte hemma så jag kan mäta förrän på söndag kväll.

Men från minnet.

Bordssågsytan är ca 860 djup och ca 1200 bred. Incraanhållet sticker nog ut minst 1 meter åt sidan (höger) som mest. Höjden vet jag inte, men ca 93cm. Höjden är justerbar med fötter några cm. Har hjul men tänker inte flytta den annars än undantagsvis. En tanke är att ha den så att klingan är mitt för dörrhålet och göra någon forn av lucka på motstående vägg. För att kunna såga långa saker.

Utmatningsbordet är 160 brett och 80 djupt. Tänkte dock byta skivan och låta den nya sticka ut 5-10cm på varje sida, det blir alltså lite större. Samma höjd som bordssågen. Också justerbara fötter, inga hjul i dagsläget.

Höjden på hyveln vet jag inte, lite lägre än sågen tror jag.

Bandsågen är nog ca 7-10cm högre än borddsåg och utmatningsbord. Går tyvärr inte görs så mycket åt då den står bara 3cm över golv. På hjul.

Eventuellt kap/ger station, men det är en bit bort.
 
Åsa Lund
Det var inget dåligt minne du har, impad!
 
Ok, åker tåg så tänkte jag kunde roa mig med detta. Inte riktigt skalenligt men två idéer.

1. Hyvel på högerväggen, 5.30 borde ge ca 230 planhyvellängd vilket borde räcka till de flesta möbler. Bandsåg på nedre väggen, rullas mot centrum om plankor>210 ska sågas. Såg/fräsbord på diagonalen. Nackdelen är att långa kap kommer (kanske) att krocka med hyveln. Mindre arbetsbänkar kommer få plats lite här o där.

2. Lite som du va inne på, såg/fräs i linje med dörren, bandsåg o hyvel som i 1. Nackdelen är att det blir svårt att fräsa långa ämne, fördel att du kan göra långa kap.

Som sagt, bara lite fritt spånande. Pilar indikerar arbetsriktning.

Edit. Just det, ska utmatningsbordet breddas så lägg allt på anhållssidan, så det inte går utanför sågen på andra sidan.

Handritad skiss över verkstadsinredning med hyvel, bandsåg och pilar som visar arbetsriktning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Handritad skiss av verkstadsinredning med maskiner placerade mot väggarna och pilar för arbetsriktning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.