Återkom gärna med bilder på det färdiga resultatet :)
 
Började fasa en kant med hyveln innan jag kom på ett roligare sätt :) Hand som håller en hyvel fasande en träkantsamling med hyvelspån på arbetsytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pagno och 1 till
  • Laddar…
@Ola C
Jag noterade de orangea ledade plastbitarna(?) på bilden av hyvelanhållets baksida:
https://www.byggahus.se/forum/threa...ch-maskiner-idag.250889/page-338#post-3094474

Jag gissar att detta är kutterskyddet på baksidan av anhållet? Är det en specialare och var har du isåfall hittat den? På min A3-41 så är det en ganska stor plåtbit som täcker kuttern bakåt och den ställer till problem varje gång jag vill ställa in hyveln mot väggen eller ställa om till planhyvling.
 
Jag vill också veta var man hittar de där!
 
jac jac skrev:
@Ola C
Jag noterade de orangea ledade plastbitarna(?) på bilden av hyvelanhållets baksida:
[länk]

Jag gissar att detta är kutterskyddet på baksidan av anhållet? Är det en specialare och var har du isåfall hittat den? På min A3-41 så är det en ganska stor plåtbit som täcker kuttern bakåt och den ställer till problem varje gång jag vill ställa in hyveln mot väggen eller ställa om till planhyvling.
Ja det är mycket riktigt ett bakre kutterskydd gjort av ledade plastbitar, viker sig snyggt o prydligt ner på baksidan av hyveln. Följde med när jag köpte hyveln, står Felder på det men inget artikel nr.

Bakre kutterskydd av ledade plastbitar på en Felder hyvelmaskin i ett verkstadsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
DennisCA
  • Laddar…
Trähurts på golv med spillt lim, verktyg, cykel och hyllor med diverse föremål i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Räknade fel på mängden hudlim som behövdes..fick komplettera med vanligt vitlim. En snabb bild och sen på att torka bort eländet som svämmade över..
 
  • Gilla
DennisCA och 1 till
  • Laddar…
Har varit lite stiltje på fixandet med maskiner ett tag nu. Utomhusjobb på hus och trädgård har prioriterats innan snön kommer. Men husjobben har i sin tur resulterat i en massa plankstumpar i barnens plankstumpslåda i snickeriet. Det gör att jag allt som oftast får slita upp dom därifrån vid läggdags. Idag behövde de återigen min hjälp i ett bygge och när jag hasade runt på golvet för att hjälpa till att ordna delar till en rymdraket så fick jag plötsligt se bordet till bandsågen ur ett ovanligt perspektiv - underifrån.

Jag har en längre tid stört mig på att bandsågens anhåll är snett. Jag har också bävat för jobbet att justera det. En Luna BS400 har inte direkt något gediget anhåll. Men nu såg jag att det inte alls var anhållet det var fel på utan anhållets skena som lossnat från bordet när jag flyttade bandsågen i samband med källarrenoveringen. Det tog sådär en minut att fixa.
Luna BS400 bandsåg i ett snickeri med justerat anhåll och skena, ritning fastsatt med magneter på maskinen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Blev tvungen att testa genom att tillverka några okantade eneplank av en stock som legat i vägen alldeles för länge. Så fick jag anledning att köra lite med nya rikt och planhyveln också. Den gör ett utmärkt jobb. Fantastiskt att rikta på en maskin i denna storleken. Får jag bara tummen ur och köper en spånsug också så blir det riktigt bra.
Nysågade träplankor på en grönmålad bandsåg omgiven av spån och sågverktyg i ett snickeri.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
corre och 3 till
  • Laddar…
Försöker få mer ordning på sakerna så en hylla för skruvmejslar och en hammarställ blev det. Kul är det och man får arbeta med händerna.
Verktygstavla med organiserade skruvmejslar och hammare i en hemmaverkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Dheri Dheri skrev:
Vilken rolig grej! Jag hade inte haft en tanke på att man skulle kunna göra egna tändstål, men efter en snabb googling inser jag att det finns prisvärt råmaterial. Kan mycket väl bli så att jag får tillverka lite julklappar till de friluftsintresserade i familjen.

Då vill jag poängtera motsatsen. Det finns inte prisvärt material. Det som Casström säljer är den enda jag testat som lever upp till mina förväntningar.

EBay, England och hittills alla andra ställen har inte levererat samma kvalité. Köpt på mig en del för att hitta pris / kvalité men man får verkligen vad man betalar för och det går fort utför.
 
  • Gilla
JuggeH
  • Laddar…
Hantera skivor är något min verkstad definitivt inte är optimerad för. Lika roligt varje gång :p
Verkstad med en cirkelsåg och ledstänger som skär genom en stor träskiva på ett arbetsbord omgivet av verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FreQa och 4 till
  • Laddar…
Fortsätter med PSUn litet. Strömmen den gav var inte riktigt pålitlig, man märkte det då LED lampan i bilden bara flimrade. Det tyder på att det inte fanns tillräckligt hög "dummy load" så jag köpte en större resistor och lade på 5V lilnjen och då slutade flimret. Även en märklampa kopplade jag in då brytaren inte har inbyggd lampa. Det är tur det finns en elektronikaffär med webshop och allt nära en.

45315449872_1c66faf494_c.jpg

45315450542_ec69c9c0da_c.jpg

Allt är nu bara sådär provisoriskt ihopsatt för tillfället. Jag tog en 20W resistor lite på magkänsla, tänker det måste räcka, kan inte behöva belasta systemet till 10% kapacitet som vissa säger (30W), då borde jag egentligen skaffat en typ 50-60W resistor på 0.8 ohm istället och det lät ganska overkill tyckte jag. Men detta verkar ju funka bra. Men en 2,7 ohms resistor på 5V utvecklar 10W så där har jag marginalen, provade sätta den på 12V linjen på test och där blev den brännhet på några sekunder. Förstås 12V och 2.7 o hm = 53 watt...

Den här kalkylatorn under är guld värd för att räkna ut vad för sorts resistor man behöver, räcker att fylla i två av fyra fält så får man resterande info. Jag har suttit de senaste dagarna och läst på lite om resistorer och nu känns det som jag har gjort lite framsteg och det är bara 99% oförståeligt ordbajs nu.

http://www.bowdenshobbycircuits.info/ohmslaw.htm
 
nanowire nanowire skrev:
Hantera skivor är något min verkstad definitivt inte är optimerad för. Lika roligt varje gång :p
[bild]
Vad jag känner igen mig i detta med utrymmesbrist vid skivhantering. Dessutom var jag så smart att jag inredde mitt utrymme på vinden med en vinklad trappa upp.
 
  • Gilla
Skooda och 1 till
  • Laddar…
Småpysslat
Trähantverksprojekt under konstruktion med träbitar och en hammare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
Skivan blev uppdelad till slut iaf. Det blev en låda och paneler till ett handfatsunderede, provmonterat på bilden. Saknas lådfront och en del pyssel med urtag för avlopp och vattenrör. Har inte bestämt ytbehandlng än men det lutar åt Osmo hårdvaxolja och mattlack till ramen.
Provmonterat handfatsunderrede av trä utan lådfront i en verkstadsinställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Björn Melander
  • Laddar…
ceson ceson skrev:
Vad jag känner igen mig i detta med utrymmesbrist vid skivhantering. Dessutom var jag så smart att jag inredde mitt utrymme på vinden med en vinklad trappa upp.
Det låter som ett läge för battericirkelsåg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.