Fy tusan. Gammal skit. Tydligen var nollan till perilex avklippt.. Bara att dra en ny nolla eller bör jag kontrollera normcentralen först?

Edit. Alltså nollan från Perilex avklippt medans nolla från inkommande överhuvudtaget inte finns.
 
Redigerat:
Fast det kan mycket väl vara en fulkopplad /framdragen uttag. Jag får mäta mellan stifterna vid tillfälle om det är endast fas eller om det finns nolla framdragen.

Misstänker dock att det ingen nolla alls.
 
I den där gjutjärnsdosan, är där verkligen 5 st inkommande ledare?
Det ser ut som en lägenhet från 50-talet med med 3 st inkommande. Svart/Vit/Röd= Fas/Nolla/skyddsjord?!
 
Utan att ha mätt så ser jag med det blotta ögat att det är tre faser framdragen med en jord. Dvs 4 stycken 2.5mm tråd
 
Jag bör egentligen mäta mellan stifterna för att vara på den säkra sidan men 99% är det inte någon nolla framdragen.

Fastigheten byggdes mellan 50-60 talet. Kan jag återanvända dessa gamla skruvanslutningarna eller bör jag byta ut till en modernare variant? Alternativt dra ut och koppla wago under uttaget då det är en avlång perilexuttag utanpåliggande.

Om fallet är så att det saknas en nolla kommer jag att ringa en behörig elektriker för att få garanti på jobbet eftersom man behöver då komma in i normcentralen och dra en ny 5G2.5mm
 
Kolla i elcentralen ett vanligt trick vid renovering för 15-20 år sedan, var att "låna" en fas och använda som nolla.
Då erhöll man 2 faser / nolla /skyddsjord!
Vilket är tillräckligt till en modern spis / häll med 230V
Felet var att man satte dit ett Perilex uttag som inte var fullbestyckat. Vilket är fel!
En sådan installation skall kopplas fast i en dosa.

Så mät upp alla spänningar, får du 400 V på 1 ställe eller på 3 olika ställen?
Rita en skiss med spänningarna och lägg upp.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Perilex
 
F fixarx skrev:
Jag bör egentligen mäta mellan stifterna för att vara på den säkra sidan men 99% är det inte någon nolla framdragen.

Fastigheten byggdes mellan 50-60 talet. Kan jag återanvända dessa gamla skruvanslutningarna eller bör jag byta ut till en modernare variant? Alternativt dra ut och koppla wago under uttaget då det är en avlång perilexuttag utanpåliggande.

Om fallet är så att det saknas en nolla kommer jag att ringa en behörig elektriker för att få garanti på jobbet eftersom man behöver då komma in i normcentralen och dra en ny 5G2.5mm
Är det bara 4 trådar så går det inte att få perilexuttaget korrekt inkopplat. Det går i fallet 400V spis att skippa nollan, och det går i fallet 230V spis att skippa en fas. Men båda är fel. Vill du klara dig på två faser och slippa dra fram en ledare till så ta bort perilexuttaget och koppla in spisen fast. Men jag skulle rekommendera att du drar fram så att perilexuttaget blir fullkopplat.

Om de befintliga skruvanslutningarna är hela ser jag inget problem med att återanvända dem. Men det ser ut på bilden som att det fattas en gängad hylsa.
 
Sen återkoppling men det hela fortlöpte smärtfritt.

Alldeles riktigt så saknades det en nolla i perilexdosan och vi drog en ny tråd. En behörig elektriker flyttade över den blåa till nollskenan och kopplade in nya kabeln där den blåa hade i tidigare. Rätt ska vara rätt.

Följde alla era rekommendationer och råd. Extra tur att jag använde mig utav ett stickkontakt med perilexuttag. Eftersom vi var tvungna att ta bort både ugn och hällen ett par gånger pga felaktig montage av skåpet eller så glömde vi något där bakom :sweat:.

En sak som jag undrar över i efterhand. Kylskåpets värme/kylgaller som finns på baksidan helt synligt, kan den utgöra någon fara för uttaget som sitter bakom?
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Är det bara 4 trådar så går det inte att få perilexuttaget korrekt inkopplat. Det går i fallet 400V spis att skippa nollan, och det går i fallet 230V spis att skippa en fas. Men båda är fel. Vill du klara dig på två faser och slippa dra fram en ledare till så ta bort perilexuttaget och koppla in spisen fast. Men jag skulle rekommendera att du drar fram så att perilexuttaget blir fullkopplat.

Om de befintliga skruvanslutningarna är hela ser jag inget problem med att återanvända dem. Men det ser ut på bilden som att det fattas en gängad hylsa.
Gänganslutningarna användes inte då som du misstänkte, det saknades en hylsa! Det fick bli wago 221.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.