Hejsan gott folk,

Har sen ett par månader tillbaks märkt av en konstig lukt i vår tvättstuga. Har gått runt och sniffat överallt men jag kan banne mig inte hitta källan till lukten. Trodde först det var tvättmaskinen men nej - det var det inte. Ibland försvinner lukten ett par dagar och sen kommer den tillbaks igen. Det är ett stenhus (lecablock) vi har. Kan det vara fukt? Hur fasiken luktar fukt eller möjligtvis mögel? Noll kunskap som man har inom detta område så tror jag att stenhus är rätt skonade från fukt. Hur lokaliserar jag lukten? Har sniffat i tvättmaskin, torktumlare, torkskåp, vasken, har gjort rent vattenlåset, sniffat efter väggarna - ja överallt men hittar tyvärr inte källan. Ska man ta hit anticimex? Snälla, kom med lite tips för jag håller på att bli tokig över detta. :cry:
 
A
Har du krypgrund?
 
Nej, platta på mark.
 
Kolla vattenlås/rör i diskho och avlopp, fett och avlagringar kan lukta väldigt illa.
 
  • Gilla
dajaskazal
  • Laddar…
Jag har försökt göra rent där och lukten försvann en vecka men kom tillbaks. Inte säker om det var orsaken till lukteb. Min största oro är att det skulle vara fukt...
 
R
Gurglar eller pyser det i avloppet i tvättstugan när du spolar på toa , lägg en tunn soppåse av plast över avloppet , , blöt lite runt kanterna så den klistrar mot golvet då syns det om det puffar när den lyfter
börja där
 
R rävlyan skrev:
Gurglar eller pyser det i avloppet i tvättstugan när du spolar på toa , lägg en tunn soppåse av plast över avloppet , , blöt lite runt kanterna så den klistrar mot golvet då syns det om det puffar när den lyfter
börja där
Om det skulle pysa/gurgla, vad är felet då? Samt tack för ditt förslag
 
R
Då kan det var ett begynnande stopp på vägen ut i avloppet , det som är bar att veta hur rören är kopplade toan går säker tillsammans med dusch , handfat och golvbrunn , , men var är luftningen ( det ska vara ett rör ut på taket eller en ventil ) mest vanligt ut på taket , kopplad på rören , , du får försöka se hur rören går
 
R rävlyan skrev:
Då kan det var ett begynnande stopp på vägen ut i avloppet , det som är bar att veta hur rören är kopplade toan går säker tillsammans med dusch , handfat och golvbrunn , , men var är luftningen ( det ska vara ett rör ut på taket eller en ventil ) mest vanligt ut på taket , kopplad på rören , , du får försöka se hur rören går

Ska försöka kolla när jag kommer hem men skulle bli förvånad om grovköket och toan är samkopplade då de ligger så långt ifrån varandra.
 
Hejsan Rävlyan,

Kunde tyvärr inte se ngt pysande/gurglande. Kunde inte känna någon dålig lukt igår. Tyvärr så är det så många gånger. Om det nu hade varit fukt, hade vi inte haft en konstant lukt?
 
Har ni något proppskåp där?
Jag luktade mig fram till det som källa till illalukt en gång... Hittade en mus som trampat i klaveret... Låg och jäste . När vi tog loss fronten så hittade vi inte bara den "färska" musen utan två torkade som också fått ström i sig någon gång. :sweat:
 
Du beskriver inte lukten, annat än att den är konstig. Vi hade en lukt i tvättstugan periodvis som du beskriver. Det var lite åt "dåligt städad pissoar". Jag kollade också rör, avlopp och tvättmaskin.Till tvättmaskinen satt en trefas strömbrytare på väggen. Felet visade sig vara dåligt åtdragna skruvar i en plint inuti strömbrytarens kåpa. Strömbrytaren gick nämligen sönder (mekaniskt), och när jag bytte den upptäckte jag de dåligt åtdragna skruvarna och värmepåverkad bakelit/plast. Det kunde nog blivit en brand i värsta fall. Det allra värsta var att jag själv dragit skruvarna så dåligt... Jag associerade lukten felaktigt med avlopp/bakterier/mögel men det var fel spår.
 
AAT AAT skrev:
Har ni något proppskåp där?
Jag luktade mig fram till det som källa till illalukt en gång... Hittade en mus som trampat i klaveret... Låg och jäste . När vi tog loss fronten så hittade vi inte bara den "färska" musen utan två torkade som också fått ström i sig någon gång. :sweat:
Inget proppskåp där. :(
 
G gunnarvxo skrev:
Du beskriver inte lukten, annat än att den är konstig. Vi hade en lukt i tvättstugan periodvis som du beskriver. Det var lite åt "dåligt städad pissoar". Jag kollade också rör, avlopp och tvättmaskin.Till tvättmaskinen satt en trefas strömbrytare på väggen. Felet visade sig vara dåligt åtdragna skruvar i en plint inuti strömbrytarens kåpa. Strömbrytaren gick nämligen sönder (mekaniskt), och när jag bytte den upptäckte jag de dåligt åtdragna skruvarna och värmepåverkad bakelit/plast. Det kunde nog blivit en brand i värsta fall. Det allra värsta var att jag själv dragit skruvarna så dåligt... Jag associerade lukten felaktigt med avlopp/bakterier/mögel men det var fel spår.

Good point! Lukten känns lite som typ ”mögel” eller typ kläder som har legat ett tag och varit blöta. Min första tanke var att det kom från tvättmaskinen då det påminner lite om en tvättmaskin som inte har rengjorts på ett bra tag. Typ gamla tvättrester från tvättmaskinen. Svårt att beskriva men tänk dig en tvättmaskin som har gått i 5 år men aldrig rengjorts. Ibland finns lukten där och ibland inte...
 
Kontrollera avloppet från tvättmaskinen?
Jag har en tvättmaskin som emellanåt kan orsaka en riktigt vidrig odör. Då är det gammalt vatten som varit stående och som pumpas ut vid igångsättning av maskinen för en ny tvätt. Då kör jag en het tvätt med vittvättmedel och ättika och så är det bra i något halvår/år.
 
  • Gilla
dajaskazal
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.