Vad tyckte du om Adjufix karmskruvar?
 
X xLnT skrev:
Vad tyckte du om Adjufix karmskruvar?
Adjufix är det enda vi använder i jobbet och ska vara det enda som är godkänt numera vad man har hört. Jag använde adjufix pluggar 120mm långa som passar in i så m. Slipper märka upp hålen och behöva ta bort karmen för att få i pluggen så monteringen gick smidigt och det drog bra. Sen kommer jag ändå skumma vissa punkter så det limmar fast lite extra så det inte kan släppa i framtiden.
 
  • Gilla
banjoragge
  • Laddar…
Jaha du pluggar?
Har du inte testat deras skruv direkt i lättbetongen?
 
  • Gilla
banjoragge
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Jaha du pluggar?
Har du inte testat deras skruv direkt i lättbetongen?
Jo dom har jag använt till formbyggnad när jag formade över fönster och dörrar men till att montera fönster o dörrar känns det säkrare med plugg tycker jag.
 
  • Gilla
banjoragge
  • Laddar…
T Toddep skrev:
Lite underslag på plats. Jag drar även slang till spottar.
Underslag innan puts = maskering! Varför detta?
 
  • Gilla
apn86
  • Laddar…
Vi kommer fixera våra träfönster med adjufix hylsa och deras lättbetongskruv i väggen. Sen skummar vi runt hela och putsar in till fönsterkarmen.
 
  • Gilla
banjoragge
  • Laddar…
T Toddep skrev:
Jo dom har jag använt till formbyggnad när jag formade över fönster och dörrar men till att montera fönster o dörrar känns det säkrare med plugg tycker jag.
Dörrar och fönster skakar. Inget bra med betongskruv. Pluggen är i plast och tar upp vibrationenra. Lååånga pluggar behövs! Lättbetong är hårt och sprött.
 
banjoragge banjoragge skrev:
Underslag innan puts = maskering! Varför detta?
För att jag vill putsa ut över underslaget en bit.
Jag ska inte spruta huset så det ska nog inte behövas maskering
 
  • Gilla
peterj66 och 1 till
  • Laddar…
banjoragge banjoragge skrev:
Dörrar och fönster skakar. Inget bra med betongskruv. Pluggen är i plast och tar upp vibrationenra. Lååånga pluggar behövs! Lättbetong är hårt och sprött.
Lite så jag med tänkte. 120mm plugg använde jag och jag har 3st 10*21 helglasade altandörrar med säkerhets glas som är tunga men dom går fint
 
  • Gilla
banjoragge
  • Laddar…
Skulle pluggen dämpa tillräckligt mycket för att vadå inte skulle hända påstår du?
Nu används skruven bara för att fixera innan det skummas, för skummet kommer stå för den mesta upptagningen av de olika lasterna som kommer finnas.
 
  • Gilla
banjoragge och 1 till
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Skulle pluggen dämpa tillräckligt mycket för att vadå inte skulle hända påstår du?
Nu används skruven bara för att fixera innan det skummas, för skummet kommer stå för den mesta upptagningen av de olika lasterna som kommer finnas.
Nackdelen med skum är ju att karmen blir omöjlig att justera i framtiden så jag kommer köra vanligt drev som isolering.
Det är inte ovanligt att en perfekt monterad dörr plötsligt har ändrat sig så den klämmer efter ett tag och då blir det svårt att göra något åt det utan att knäcka gångjärnen och det är ju inget kul på en ny dörr.
Jag har nog läst att garantin försvinner om man kör med skum istället för vanligt drev
 
  • Gilla
kemis och 3 till
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Skulle pluggen dämpa tillräckligt mycket för att vadå inte skulle hända påstår du?
Nu används skruven bara för att fixera innan det skummas, för skummet kommer stå för den mesta upptagningen av de olika lasterna som kommer finnas.
Var lite otydlig i inlägget. Skummar du behövs ingen plugg. Däremot om man drevar konventionellt.
 
T Toddep skrev:
Nackdelen med skum är ju att karmen blir omöjlig att justera i framtiden så jag kommer köra vanligt drev som isolering.
Det är inte ovanligt att en perfekt monterad dörr plötsligt har ändrat sig så den klämmer efter ett tag och då blir det svårt att göra något åt det utan att knäcka gångjärnen och det är ju inget kul på en ny dörr.
Jag har nog läst att garantin försvinner om man kör med skum istället för vanligt drev
Har lärt mig det den hårda vägen. Dörrar satte sig, fick skrapa bort puts och skum, justera och återställa. Skummar ändå och är mer noggrrann nu.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
jonastroms
Hur många liter färg går det åt? (y)
 
jonastroms jonastroms skrev:
Hur många liter färg går det åt? (y)
Du menar trä färg? 40 liter har det gått åt snart i så fall :)
 
  • Gilla
jonastroms
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.