Hade alla gånger använt plastbrickor, tål långvarigt tryck mycket bättre än trä.

Annars såg det ju perfekt ut, en timmes jobb och du har en rak entré igen.
 
  • Gilla
magebarf
  • Laddar…
Fulkemisten
Hur gick det? Gillar uppföljning på trådar om det finns någon.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Ber om ursäkt, har haft för avsikt att följa upp den här ett tag, men fått för mig att jag ska bli helt klar i de påbörjade stegen innan jag har alla bilder jag ville lägga upp...

I alla fall, det tog ett tag att hitta lämplig domkraft, vilket i slutändan blev domkrafter, då vi (min snälla, duktiga och erfarne fader bistod med all sin hjälp) passade på att lyfta båda sidorna samtidigt, då vattenpasset visade att även högersidan kunde må bra av att höjas en bit.
Vattenpass som visar nivån på en vitmålad träyta utomhus, handskar är synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den här bilden var från högersidan, som sjunkit ner bra mycket mindre.

Efter många om och men i försök att hitta rätt modell av domkraft, som ett tag till och med innefattade en idé att nyttja handtruck/palldragare då jag trodde stenarna i trappen var gjutna, så lyckades vi få loss delar av trappen så vi kunde komma under med en vanlig "garagedomkraft".
En trappa vid husentré med ett vattenpass på verandan och en person som arbetar bredvid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stenarna tas bort för att få in domkraft på första sidan.
Garagedomkraft används för att höja träkonstruktion, träklossar för stöd syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Domkraften på plats på andra (högra) sidan.

Trätrappans nedersta steg lyft för reparation med synliga kritmarkeringar och en träkloss i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter att ha lyft på båda sidorna så framgick det att trappan varit nersjunken ett tag längre än jag trodde, men jag går fortfarande i tron att det tagit extra fart över sommaren.

Efter att vi lyft på allt och kunde komma åt att se mycket bättre så insåg vi även att den förra ägaren verkar ha gjort ett lyft vid tidigare tillfälle. Dels så var de klossar som jag trodde var del av ursprungskonstruktionen olika tjocka på vänster och höger sida (högersidan cirka 25mm på höjden och vänstersidan 45mm), men i framkant av trappen hade det dessutom pallats upp med hålsten.
Domkraft och träklossar under en trappkonstruktion för att höja och stabilisera strukturen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Man kunde även se att plinten verkar ha sjunkit ned sakta men säkert i sin form (eller om det är ett skydd eller isolering av något slag).
Stenplattor och träklossar som används för att stabilisera en nedsjunken trappkant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den överblivna pappen skars av, så det blev plant, och sen lade vi på träklossar för att kompensera för all extra höjdskillnad sen förra omgången av höjdkompensation. Denna gång blev det 90mm på vänstersidan samt 45mm på högersidan, så vänstersidan verkar sjunka ganska med dubbla hastigheten ganska pålitligt över tiden.

Trappa med stenläggning och tillfälligt uppstödda träklossar under husets veranda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ovanpå hålstenen så nyttjade vi även lite kantstenar vi hade för att fylla ut till den nya höjden.
Närbild på en trappas undersida som visar träklossar, hålstenar och stödkonstruktioner efter lyft och justering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så, efter kompensation så ser allt ganska bra ut igen.

Nivåvattenpass i balans på en vit kant med illustrativa ikoner för precision.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En aning vi har är även att i samband med tidigare fix, eller vid annat tillfälle, har man justerat till hängrännorna också. Så, nu när trappen står "rätt" och rakt, så är det nästan som en vattenrutschkana ner mot hörn-vinkeln.
Husets hörn med hängränna som visar tecken på att ha justerats tidigare, mot bakgrund av himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så, trappen är höjd, och klar, det ser bra ut igen. Kvar att göra är att övervaka och se vilket tempo trappen har när den sjunker ihop, om det är en åtgärd som behöver göras vartannat år eller om det är 10 år sedan det gjordes sist vet jag inte. Den insikten behöver jag nog skaffa mig innan jag kan bedöma om det är värt kostnaden och insatsen att gräva upp allt, dränera allt ordentligt och lägga om stenen.

Husentré med trappa och veranda efter lyft, visar husnummer 2003.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Under tiden ser allt någorlunda bra ut igen. En panelbräda som spruckit, och lite takpannor som behöver läggas tillrätta igen finns också, men känns inte som lika brådskande arbete.
 
  • Gilla
Fulkemisten och 2 till
  • Laddar…
harry73
Nu kommer min killgissning.
Säger du göteborg säger jag lera och säger du suteräng säger jag utfyllnad.
Tillsammans får man sättningar.
Huset är pålat och rör sig inte och trappan står på plintar och rör sig
Största sättningar får man i början, och ökar man inte belastningen, tar det slut efter ca 30 år
 
  • Gilla
magebarf
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Nu kommer min killgissning.
Säger du göteborg säger jag lera och säger du suteräng säger jag utfyllnad.
Tillsammans får man sättningar.
Huset är pålat och rör sig inte och trappan står på plintar och rör sig
Största sättningar får man i början, och ökar man inte belastningen, tar det slut efter ca 30 år
Det låter ganska troligt att det är så.

Bor inte mitt i Göteborg, utan på bergssluttningen ovanför Mölndal, men vet inte hur stor skillnad det gör för ursprunglig jordmån och dit-transporterade massor.
 
harry73 harry73 skrev:
Kolla här
[länk]
Sandig morän, med några meter bort till urberg.
Ingen expert på jordmåner, men anar att morän inte ligger helt still, även om den inte är lika rörlig som lerigare typer?
 
harry73
Sandig morän är bra att ha och där får man inga stora sättningar.
Så då borde det vara något annat.

Men nu vet du i alla fall hur du kan räta upp trappan i framtiden
 
  • Gilla
magebarf
  • Laddar…
Risken med sandig morän är om man får ett vattenflöde utanför dräneringen som sköljer bort sanden. Tids nog behöver ert hus antagligen dräneras om, i samband med det kan man åtgärda trappan mer permanent.
 
  • Gilla
magebarf
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.