Status
Tråden går ej att kommentera.
Men jag VILL förstå.

Vad har ni mer bråkat om under årens lopp? Du skriver att det varit som ett fängelse i 10 år.
 
harry73
Jag utgår ifrån att det är mer än en lapp och att hon hade ett möte med styrelsen och att de diskuterade katterna.

Har hon oftare dessa typ av bråk med styrelsen, kan det i för sig räcka med en lapp för att förstå att nästa episode börjar.

Så jag tycker att @SysterNett är lite för hård i tonen. Låt @bassetasse förklara lite bättre.
 
  • Gilla
bassetasse
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Jag utgår ifrån att det är mer än en lapp och att hon hade ett möte med styrelsen och att de diskuterade katterna.

Har hon oftare dessa typ av bråk med styrelsen, kan det i för sig räcka med en lapp för att förstå att nästa episode börjar.

Så jag tycker att @SysterNett är lite för hård i tonen. Låt @bassetasse förklara lite bättre.
Hård i tonen? Ojojoj. Känslig idag?

TS verkar inte vilja svara på frågor och vill bara ha svar som TS själv vill ha.
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad handlade mötet senast om och alla andra möten och skrivelser om ?
Senaste mötet handlade om att bemötte förbudet skriftligt till samtliga i styrelsen då det har varit tillåt alla 11 år vi varit en Brf och beslutet inte är juridiskt korrekt taget sett till stadgarna, ortens sed samt BRL.

Bara två exempel av alla styrelsen emotsäger sig:

-Jag fick deras tillstånd för kattnät på balkongen vilket man ska ha enl lag (jordbruksverket), vilket dom senare förbjöd och nekade till att ha godkänt det. Vilket jag kunde bevisa och det blev tingsrätten med hyresnämnden som medlade. Fick rätt o har nät på balkongen idag

- Gav inte fullmakt till styrelsen ang en inlämnad motion ang garageplatsavgifterna då jag anmält inte kunde komma på stämman, varpå dom bemötte med att fick dom inte min fullmakt hade heller ingen garageplats kvar

FÅR det gå till hur som helst kan man fråga sig...?!
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Bortsett ifrån att "styrelsen" är illitterat och skriver obegripliga uppmaningar, ligger det nog en hund begravd. Vad var det som startade osämjan?
Om jag själv får tro, och med nästan 100% vet handlade det om i grund och botten om att jag är bekväm för styrelsen och mina ifrågasättanden här gjort det lite besvärligt för dom att kunna göra hur dom vill, vilket dom hade för vana att kunna göra tills den första köparen flyttade in efter deras ombildning, d v s jag.
 
harry73 harry73 skrev:
Jag utgår ifrån att det är mer än en lapp och att hon hade ett möte med styrelsen och att de diskuterade katterna.

Har hon oftare dessa typ av bråk med styrelsen, kan det i för sig räcka med en lapp för att förstå att nästa episode börjar.

Så jag tycker att @SysterNett är lite för hård i tonen. Låt @bassetasse förklara lite bättre.
TACK harry73!!!

SysterNett tillför inte mycket, men hon sitter kanske själv i styrelsen för en Brf ;).

Allt handlar om hur en styrelse får agera och inte, rent juridiskt som kan läsa i mina inlägg om man läser dom ordentligt.
 
sånt här är ju ingalunda något ovanligt i mindre föreningar. De som suttit länge på en post blir lite väl bekväma med att det oftast blir som de vill. Är det då en annan som kommer utifrån och tänker normalt så blir det oftast taggarna utåt direkt för minsta lilla. De tappar liksom fokus på vad en förening innebär och är det då dessutom nån som har lite svada och gillar att styra och ställa så kanske en stor del av de övriga bara rättar sig i ledet.............och det blir inget roligt alls.
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
B bassetasse skrev:
TACK harry73!!!

SysterNett tillför inte mycket, men hon sitter kanske själv i styrelsen för en Brf ;).

Allt handlar om hur en styrelse får agera och inte, rent juridiskt som kan läsa i mina inlägg om man läser dom ordentligt.
Sitter inte i styrelsen för en Brf men jobbar som chef och van att se saker från två håll ;).

Om du bråkar med styrelsen om småsaker så gör nog de samma sak tillbaka. Det är vanliga människor som gör så gott de kan utan egentlig utbildning, det är lätt att glömma ibland.
 
  • Gilla
Per i Hamrånge och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jag förstår liksom inte heller.

Den där lappen, den gäller ju inte dig, efter vad jag förstått på din beskrivning, den kan du väl strunta i lika mycket som ett förbud mot att låta sin giraff gå fritt på innergården.

Och har styrelsen för sig andra oegentligheter som inte är förenligt med stadgarna, lagar och regler får du väl gå den formella vägen. Och sen borde du ju engagera dig i styrelsearbetet, det är ju allra bästa sättet att få inflytande.
 
  • Gilla
vcx och 9 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
sånt här är ju ingalunda något ovanligt i mindre föreningar. De som suttit länge på en post blir lite väl bekväma med att det oftast blir som de vill. Är det då en annan som kommer utifrån och tänker normalt så blir det oftast taggarna utåt direkt för minsta lilla. De tappar liksom fokus på vad en förening innebär och är det då dessutom nån som har lite svada och gillar att styra och ställa så kanske en stor del av de övriga bara rättar sig i ledet.............och det blir inget roligt alls.
PRECIS!!!
Det är därför jag är sååå obekväm förmodligen.
 
tommib
Under de tio åren du bott i föreningen, har du engagerat dig något i styrelsen? Eller klagar du bara?

Det är väldigt lätt att glömma bort att en BRF är en kollektiv boendeform där man behöver ta ansvar för det gemensamma. Har du bidragit till det?

Det låter som att det finns massor av underliggande konflikter och du skriver i affekt. Ta ett djupt andetag och berätta vad konflikterna gäller om du vill ha råd och stöd.

Om du bara vill ventilera och få ur dig detta är det gott så men säg gärna det då...
 
  • Gilla
Per i Hamrånge och 3 till
  • Laddar…
SysterNett SysterNett skrev:
Sitter inte i styrelsen för en Brf men jobbar som chef och van att se saker från två håll ;).

Om du bråkar med styrelsen om småsaker så gör nog de samma sak tillbaka. Det är vanliga människor som gör så gott de kan utan egentlig utbildning, det är lätt att glömma ibland.
Jag har jobbat som chef i 25 år, så vad ledarskapskompetens innebär har jag lite koll vågar jag påstå. MEN en styrelse i en Brf som inte jobbar efter dom regler och lagar som finns påverkar medlemmarnas livstillvaro då det trots allt deras hem och boendesituation det handlar om. Ska man då acceptera vad som helst, trots är småsaker i dina ögon fast inte inte i ngn annans kanske? Verkar som du tycker det, utifrån dina nedlåtande och dömande "svar".
 
tommib tommib skrev:
Under de tio åren du bott i föreningen, har du engagerat dig något i styrelsen? Eller klagar du bara?

Det är väldigt lätt att glömma bort att en BRF är en kollektiv boendeform där man behöver ta ansvar för det gemensamma. Har du bidragit till det?

Det låter som att det finns massor av underliggande konflikter och du skriver i affekt. Ta ett djupt andetag och berätta vad konflikterna gäller om du vill ha råd och stöd.

Om du bara vill ventilera och få ur dig detta är det gott så men säg gärna det då...
Satt i valberedningen förra året.
Hur mkt fördomar kan man skriva om ngn egentligen om man inte förstår grundfrågan eller läst hela tråden. Menar inte dig utan generellt, det måste finnas bättre saker att lägga sin tid på då istället!!!
 
Redigerat:
Är det ryggdunkar du vill ha ska du kanske vända dig till Familjeliv i stället.

För att tala klarspråk: Din historia känns osammanhängande och otydlig. Försök vara tydlig i stället för att vända taggarna utåt mot dem som ifrågasätter.

Vad är det för förbud man instiftat? Att inte få rasta hund eller katt på en innergård är väl i det närmaste standard. Men då innebär "rasta" att djuret uträttar sina behov där så i praktiken påverkar ju inte förbudet dig eller dina katter.
 
  • Gilla
vcx och 5 till
  • Laddar…
harry73
Jag tycker faktiskt att @SysterNett är lite hård i tonen, men det är du med @bassetasse
Mig spelar det inte någon större roll. Ämnet rör mig inte personligen. Men jag märker hur ni trampar varandra på tårna och hur det inte blir produktivt.
@bassetasse, utgå ifrån att alla faktiskt vill hjälpa dig, även om det kanske inte alltid låter så.
Angående kattförbudet är det egentligen rätt så enkellt. Den har ingen laglig grund och vill föreningen dig något, ska dig stämma dig.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.