Har i princip samma fel men har så många bruna och blå kablar :) så jag blir för osäker på ett prova er beskrivning om bygling. Kan ni ta det som för en treåring? Snälla!
 
Detta gäller under förutsättning att det ser ut precis som på TS bilder!

Den kabel som kommer uppifrån manöverpanelen, med en blå, en svart & en brun tråd, dessa tre trådar plockas bort från plintarna. Där svart och brun tråd satt, där monteras en bygel, bäst är att ta en bit tråd och klämma dit två kabelskor på trådbiten, sedan trycka dit kabelskoförsedda bygeln på flatstiften. När bygeln är monterad så går det att stoppa i stickkontakten i ett uttag, var beredd att dra ur stickproppen om inte frysen beter sig normalt.
 
Stort tack!
 
  • Gilla
Mk7
  • Laddar…
Hej,

Precis som TS frostade jag av min frys och då körde det ihop sig vid omstart med exakt samma typ av problem!

Var på vippen att beställa nya vitvaror efter samtal med Siemens som dömde ut frysen pga åldern 10 år, men var så extremt osugen på att lägga ut 15000kr så jag började googla och hittade denna tråd.

Stort tack till ni som bidragit med info som gav en lösning på problemet!

Total kostnad för x2 kondning inkl frakt 44kr
Total reparationstid inkl uppvärmning av lödkolv
30 min

Frysen fungerar nu som den ska med den nya kondningen
Hand håller elektronisk komponent med kondensator, bakgrunden visar ett suddigt köksbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Tronix och 4 till
  • Laddar…
Gott att du fick igång den. Färre vitvaror som går till tippen (y):)
 
Bumpar denna tråd då jag legat sömnlös delvis pga pipande frys.

Känner mycket väl igen beskrivningarna ovan men problemet är att mitt kort ser annorlunda ut (modell GSN VDE E2003V) och där är två kondingar som saknar märkning.

Någon vänlig själ i denna tråd som har ide om vad som ska bytas? Gärna med E-nummer så det går smidigt

Tacksam!
/Anders
Elektronikkort i frys med modellnummer GSN VDE E2003V, kablar och två omärkta kondensatorer synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
Jag skulle mätt kondningarna och kollat.
Eller bytt båda de grå till vänster
Se vad det står på de brukar vara 1,5 uF
Finns inga enummer på dessa
Kolla avståndet mellan pinnarna och beställ från tex elfa.
 
Redigerat av moderator:
Har du kollat på långsidorna, på kondingarna, som är mot varandra?
Ibland är det tryckt med nästan samma färg/nyans/ljusstyrka som själva kondingen har så att det är svårt att se texten.
 
Iskra KNB1560 CD
0,68uF

Försöker hitta någon som säljer styckvis...
 
A
Därför det var två då
Kan troligtvis bytas mot en på 1 till två 1,5 uF
 
Kolla även spänningståligheten på kondensatorerna.
Electrokit i Malmö säljer styckevis.
 
A
Allt över 250 volt är ok
 
Hittade på Ebay och beställt.
275 VAC

Tack för expertisen!
Kom förbi så bjuder jag på panik-gryta ikväll ;)

Återkommer med resultat.
 
Jag har haft dåliga erfarenheter av komponentbeställningar från Ebay. Försök kolla upp att det är en seriös säljare, annars kan du råka ut för falska komponenter.

Har nu lagt ner att beställa från Ebay då jag inte litar på postnords hantering och rutiner.
 
Som någon ovan skrev... 60 spänn och 30 minuters jobb sparar ett inköp på ny frys.

Tack igen för expertisen!

Googla mer och slänga mindre
 
  • Gilla
HeppePeppe och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.