kimf kimf skrev:
Nu hälper det dig inte för själva gjutformen. Men eftersom en så stor skiva kommer bli just snortung. Så vill du ha den tjockare en normalt, måste du såklart inte fylla hela formen med betong. En bit av underredet kan ju vara ett lättare material, typ belagd mdf eller liknande, eller om du orkar göra formen mer avancerad, t.o.m luft.

Så länge du har tillräcklig tjocklek för att göra den stabil när den ska bäras.
Om du ska polera den, rekommenderas att du lånar eller köper ett par sugkoppar (sådana man har när man lyfter fönster).

Och ska du slipa den eller t.o.m polera den efteråt, är det inte så jävligt att slipa bort en eventuell skarv från gjutningen.

Tänk på att fibern i flytspackel kan synas på ytan sedan, om dem är långa, så testa litet först.
Jag vill ha den 3cm tjock .. tror att det är bäst att den är solid, just för risken att man knäcker den vid lyftet. Ja den kommer bli tung, jag kommer få ta hjälp av ett gäng grabbar som får hjälpa till.
Tanken är väl inte att slipa den superblank, utan bara lite lätt och sen behandla den med ett speciellt medel som Hey'di även säljer.
Ang flytspacklet så ska inte dom fibrerna synas direkt, jag va orolig för det också, men kollade på några grejer som va gjutna med det och det såg fint ut. Gillade färgen oxå
 
kimf
Wik83 Wik83 skrev:
Jag vill ha den 3cm tjock .. tror att det är bäst att den är solid, just för risken att man knäcker den vid lyftet. Ja den kommer bli tung, jag kommer få ta hjälp av ett gäng grabbar som får hjälpa till.
Tanken är väl inte att slipa den superblank, utan bara lite lätt och sen behandla den med ett speciellt medel som Hey'di även säljer.
Ang flytspacklet så ska inte dom fibrerna synas direkt, jag va orolig för det också, men kollade på några grejer som va gjutna med det och det såg fint ut. Gillade färgen oxå
Ja, är det små fibrer, syns dem inte. Är dem större kan det eventuellt synas lite, ska man slipa mycket och polera kan det där emot synas mer. Det behöver förvisso inte alls bli fullt om så skulle vara fallet. Kanske tvärt om, men kanske inte så du tänkt bara.
Är du inte helt nöjd med färgen efter provbit, går det ju att tillsätta pigment för att ändra på det.
 
T
Wik83 Wik83 skrev:
Jag vill ha den 3cm tjock .. tror att det är bäst att den är solid, just för risken att man knäcker den vid lyftet. Ja den kommer bli tung, jag kommer få ta hjälp av ett gäng grabbar som får hjälpa till.
Tanken är väl inte att slipa den superblank, utan bara lite lätt och sen behandla den med ett speciellt medel som Hey'di även säljer.
Ang flytspacklet så ska inte dom fibrerna synas direkt, jag va orolig för det också, men kollade på några grejer som va gjutna med det och det såg fint ut. Gillade färgen oxå
*puff*
Hur gick det med bänkskivan? :)
 
Också nyfiken över resultatet!

Jag funderar själv på att gjuta 120x180 cm och är rädd för vikten -- ca 160 kg om jag gjuter den 3 cm hög. Tips och lärdomar från din lösning?
 
För att ge svar på resultatet så måste jag erkänna att uppgiften blev för mäktigt, köpte en stor fomplyfa som va 305cm lång, och planerade för att gjuta. Skulle byggt form på golvet och försökt lyfta den på plats. Men efter att jag och frun stod och projektera så sa hon dom förlösande orden.... Vi kör på granit ist... Det va som att en sten släppte från hjärtat och jag hoppade av lättnad.
Så valet föll sig på en mattsvart granitskiva - Nero assoluto.
Det kostade en slant men det sparade mig en himla massa jobb och att skivan i sig har bättre egenskaper.
 
  • Gilla
twoody och 2 till
  • Laddar…
Det gjorde ni helt rätt i :)
 
S Setomidor skrev:
Också nyfiken över resultatet!

Jag funderar själv på att gjuta 120x180 cm och är rädd för vikten -- ca 160 kg om jag gjuter den 3 cm hög. Tips och lärdomar från din lösning?
Jag har gjutit dock 11 skivor till husets alla fönsterbrädor (200x40x3), samt en skiva till badrummet där vi har en ho i (182x62x3) och e tjockare kring kaminen (130x68x5)
Det har funkat bra, jag är nöjd med produkten jag använt, den har gett en fin och porfri yta. Jag har kört med ett flytspackel som är fiberförstärkt (heydi flytstöp). Sen slipat av dom för att få fram lite skön yta och få bort det porösa lagret högst upp - sen inpregnerat dom med heydi top.
Det har varit ett jäkla slit och jag har kvar en till största fönstret som är 3m långt. Den har jag försökt gjuta 2 ggr och misslyckas, jag gav mig på det i höstas och skulle gjuta utomhus, gav mig på den lite för tidigt så den inte hade brunnit helt, även att jag gav den 1 vecka i formen. Men men - jag får gjuta den nu i vår när det blir mer gynnsamma förhpförhåll.

Hur som så blir det en skön känsla i huset med lite betong.
 
  • Gilla
Setomidor
  • Laddar…
Tack för uppdateringen!

Gjöt min stora skiva i två halvor för att få ned vikten och (i teorin) kunna flytta bordet i framtiden. Blev långt ifrån perfekt men väldigt lärorikt. :) Några lärdomar inkluderar:
- Se till att täcka hela formen med första blandningen betong för att undvika färgskiftningar
- Försök inte gjuta inomhus på kvällstid när man inte kan väsnas och knacka bort luftbubblorna tillräckligt (den andra halvan fick många porer pga. detta)
- Använd ett annat material än formplyfa för riktigt fin finish; min plyfa reste sig i sprickor och det lämnade små fåror i bänkskivan till sist.

Här är min innan slipning; de flesta färgskiftningar och mönstret under armeringen gick bort medelst slipning, men sprickorna från formplyfan blev kvar till viss del.

Halvgjuten betongskiva står lutad mot vägg innan slipning, med färgskiftningar och små sprickor synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hank66 och 1 till
  • Laddar…
Varför köper ni bara inte en dildo och kör runt med den för att bli av med luften?
Det gjorde jag när jag gjöt grunden till vårt hus, där satt en 45x70 regel som var fasad längst upp så det var svårt att komma ner med den vanliga vibban, men dildon sjönk snabbt och lätt in ;)
 
  • Gilla
  • Haha
jimtho och 1 till
  • Laddar…
"Ja alltså jag ska ha den till att vibrera betong" :rolleyes:
 
  • Haha
  • Gilla
jimtho och 5 till
  • Laddar…
Om du någon gång ska sälja huset så glöm inte att skriva i objektsbeskrivningen att husgrunden är noggrannt vibbad med en dildo.... :crysmile::crysmile::crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
jimtho och 1 till
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Varför köper ni bara inte en dildo och kör runt med den för att bli av med luften?
Det gjorde jag när jag gjöt grunden till vårt hus,
Köpte och köpte... Gick och hämtade menar du nog. :crysmile:
 
  • Gilla
Lundqvist och 2 till
  • Laddar…
Man får väl bara vara lite extra noggrann att rengöra... Kan bli rivigt annars :crysmile::crysmile::crysmile:
 
mexitegel mexitegel skrev:
Man får väl bara vara lite extra noggrann att rengöra... Kan bli rivigt annars :crysmile::crysmile::crysmile:
Finns ju "speciella gummitillbehör" som man kan använda......:rolleyes::whistle:
 
S Setomidor skrev:
Tack för uppdateringen!

Gjöt min stora skiva i två halvor för att få ned vikten och (i teorin) kunna flytta bordet i framtiden. Blev långt ifrån perfekt men väldigt lärorikt. :) Några lärdomar inkluderar:
- Se till att täcka hela formen med första blandningen betong för att undvika färgskiftningar
- Försök inte gjuta inomhus på kvällstid när man inte kan väsnas och knacka bort luftbubblorna tillräckligt (den andra halvan fick många porer pga. detta)
- Använd ett annat material än formplyfa för riktigt fin finish; min plyfa reste sig i sprickor och det lämnade små fåror i bänkskivan till sist.

Här är min innan slipning; de flesta färgskiftningar och mönstret under armeringen gick bort medelst slipning, men sprickorna från formplyfan blev kvar till viss del.

[bild]
Hur kommer det sig att man ser armeringsmattan? Använder du inte sidan som låg neråt i formen som primärsida? Den blir ju super fin, medans baksidan blir mer som på bilden du visa, att det blir lite nät-rutor av armering och lite luft bubblor.
:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.