Vulcan61
MultiMan MultiManOriginal skrev:
Paren får absolut inte vara upptvinnade så mycket som på bilden, då kommer signalen bli dålig i högre hastigheter. 10-12 mm kan du ha som riktlinje.

Sedan är plintar gjorda för enkardeliga kablar (installationskabel alltså, till skillnad från patchkabel som har flertrådiga ledare), så se till att du har rätt sort, annars blir inte kontakten bra över tid, oavsett verktyg.

Detta är installationsKabel alltså en kardeler. Ok är det så känsligt med upptvinningen
 
tommib
Ja. Optimalt så har du paren tvinnade hela vägen fram till plinten. Det är också viktigt att klippa överskottet, därför har kroneverktyget en liten sax för att göra just det i samma rörelse som plintningen. Det är enklare att få ledaren i plinten om du har ca 2 cm överskott, då håller verktyget fast ledaren på bägge sidorna av plinten och den åker ner som den ska. Överskottet klipps som sagt av i samma manöver.

Håller för övrigt med om keystone, det är betydligt lättare att installera och finns i verktygslösa varianter. Nu har du köpt detta uttag dock så det är väl inte mer med det.
 
Vulcan61
tommib tommib skrev:
Ja. Optimalt så har du paren tvinnade hela vägen fram till plinten. Det är också viktigt att klippa överskottet, därför har kroneverktyget en liten sax för att göra just det i samma rörelse som plintningen. Det är enklare att få ledaren i plinten om du har ca 2 cm överskott, då håller verktyget fast ledaren på bägge sidorna av plinten och den åker ner som den ska. Överskottet klipps som sagt av i samma manöver.

Håller för övrigt med om keystone, det är betydligt lättare att installera och finns i verktygslösa varianter. Nu har du köpt detta uttag dock så det är väl inte mer med det.

Ok få klippa av en bit och inte tvinna upp så mycket då. Ja väldigt trög konstruktion faktiskt. Borde finnas snabbkoppling som på alla andra uttag kan man tycka. Tack för alla råd
 
Har installerat några sådana uttag och jag blev rent ut sagt besviken. Elko's grejjor brukar vara bra men det är inte dessa uttag, Det är i princip omöjligt att göra en korrekt cat.6 instsllation i dem utan mycket övning.

Jag föreslår att du lämnar tillbaka det där och skaffare keystone istället.
 
Vulcan61
mexitegel mexitegel skrev:
Har installerat några sådana uttag och jag blev rent ut sagt besviken. Elko's grejjor brukar vara bra men det är inte dessa uttag, Det är i princip omöjligt att göra en korrekt cat.6 instsllation i dem utan mycket övning.

Jag föreslår att du lämnar tillbaka det där och skaffare keystone istället.

Ajfan!! Köpte det för flera månader sedan dock
 
tommib
Vulcan61
tommib tommib skrev:
Skriv upp det på lärkontot och köp sådana här istället.

[länk]
eller
[länk]

Tillhörande uttag
[länk]
eller
[länk]

Synd Att det inte bara gick byta insatsen såfall. Vill gärna ha elko plus ramar överallt
 
L
mexitegel mexitegel skrev:
Det är i princip omöjligt att göra en korrekt cat.6 instsllation i dem utan mycket övning.
Ärligt talat förstår jag inte vad som är det egentliga problemet med att inte nå korrekt Cat6. Bifogar en bild, det är väl bara att följa färgstandarden för "B" och klämma dit ledarna i följande ordning gällande uttaget ifråga. Det går ju väsentligt lättare om man tillåter sig ta ut insatsen ifrån väggen just när man kontakterar ledarna. Därefter försiktigt lirka in insatsen och skruva fast den. Brukar själv använda två små skruvmejslar för att pressa dit dem i slitsen, har aldrig varit några märkbara problem.
Nätverkskabel avskalad och förberedd för anslutning med synliga färgkodade ledare och måttstock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
För att nå cat 6 så är det väldigt viktigt att ledarna inte är upptvinnade. Jag minns inte toleranserna rakt av, men i princip så behöver kabeln vara oskalad in i en liten bit kopplingsplinten.

Ethernetkabel oskalad ansluten till en blå RJ45 keystone jack.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och det är där TS eländiga uttag kommer till korta även eftersom det är trångt där kabeln ska ut ur ramen. Allt detta är så mycket enklare med keystone uttagen.


Att det inte varit några märkbara problem är ju långt ifrån detsamma som att det är en korrekt cat6 installation. Det vet man först när man testat uttaget med kabelprovare för cat6.

Med det sagt så funkar det säkert alldeles utmärkt för hemmabruk.
 
Vulcan61
Min första tanke va att få ut höljet längre utan att skala. Men det är så satans trångt och kabeln är styv. Otroligt korkad konstruktion är det allt! Få ut in en oskalad kabel där tror Ja icke går på detta uttag. Blir kraftiga spänningar där
 
tommib
Vulcan61
mexitegel mexitegel skrev:
För att nå cat 6 så är det väldigt viktigt att ledarna inte är upptvinnade. Jag minns inte toleranserna rakt av, men i princip så behöver kabeln vara oskalad in i en liten bit kopplingsplinten.

[bild]

Och det är där TS eländiga uttag kommer till korta även eftersom det är trångt där kabeln ska ut ur ramen. Allt detta är så mycket enklare med keystone uttagen.


Att det inte varit några märkbara problem är ju långt ifrån detsamma som att det är en korrekt cat6 installation. Det vet man först när man testat uttaget med kabelprovare för cat6.

Med det sagt så funkar det säkert alldeles utmärkt för hemmabruk.

Ditt uttag ser smidig att jobba med
 
Vulcan61
tommib tommib skrev:
Om det måste vara Elko Plus kan man köpa en centrumplatta i den serien.

[länk]

Personligen gillar jag inte uttagen där kabeln står rakt ut. Den kommer skapa drag i kontakten med tiden. Bättre då med vinklade uttag men de sticker tyvärr ut lite om man vill ha Lexcom/Keystone.
Ja där fanns ju ett alternativ..
 
Vulcan61
Ja tror ja gjorde en redig tavla. Följde manuellen på nätet. Dock visar siffrorna helt annat på min dosa nu ser jag. Slarvade!! Enligt nätet är detta 568b i denna färgordning. Men värka ej stämma på min dosa. Denna dosan är helt körd nu då va? Går ej lossa kardelerna nu?
 
  • Otydligt fokus på en nätverksdosa med felaktigt anslutna färgkodade kablar enligt 568b-standard.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Bara lossa det är inget problem med det dra rakt upp med tex en spetstång. Och du ser ju ut att lyckats bra med att få dit dem också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.