Vulcan61
Hej.

Tänkte koppla in mitt uttag idag. Finns ingen instruktion hur man ska koppla in denna på elkos hemsida. Hur trycker jag ner kardelerna i spåret så att dom fastnar där? Någon speciell mejsel eller liknande ett måste? Tips mottages
 
  • Öppet eluttag och dess framsida på bord, kablar ej inkopplade, verktyg ej synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Du behöver ett verktyg för kroneplint. Det finns på t. ex. Kjell & CO. I nödfall kan man även använda en tändsticka eller liknande men det är pilligt och blir inte bra. Det finns billiga plastverktyg också men de är mest skit. Man måste trycka ner ledaren ganska distinkt så att metallen på sidorna skär igenom isoleringen på ledaren och får kontakt med kopparen.
 
  • Gilla
Vulcan61
  • Laddar…
Vulcan61
tommib tommib skrev:
Du behöver ett verktyg för kroneplint. Det finns på t. ex. Kjell & CO. I nödfall kan man även använda en tändsticka eller liknande men det är pilligt och blir inte bra. Det finns billiga plastverktyg också men de är mest skit. Man måste trycka ner ledaren ganska distinkt så att metallen på sidorna skär igenom isoleringen på ledaren och får kontakt med kopparen.

Ok du menar detta verktyg

https://www.kjell.com/se/sortiment/...materiel/verktyg/dibotech-slitsverktyg-p40818

Jävla tråkigt frågade säljaren om jag behövde något verktyg men det skulle ej behövas. Som sagt säkrast vänta in verktyget. Inte så kul få glapp där
 
Julas då Kjells samma verktyg för krone kostar 225kr
 
  • Gilla
fgo
  • Laddar…
Vulcan61
Försöker lägga en brun kardeler i ena spåret. Men den hoppa ut direkt. Se man på youtube så ska man kunna pilla ner dom lite med handen så dom stannar kvar i skåran iallafall. För att sedan köra med verktyget.
 
  • Nätverksuttag med en närbild av oanslutna kablar och kardeler på en färgkodad anslutningsremsa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vulcan61
L Leif i Skåne skrev:
Julas då Kjells samma verktyg för krone kostar 225kr
ja kjelles dyrare variant 225 kr.. få bli silverline då hos jula
 
Vulcan61
fgo fgo skrev:
Här har du en liten allmänn instruktion
[länk]

Observera kraven för cat6.
Såg att du hade sånt uttag
Kjelle är bra med sina instruktioner. Är väll rätt inga stor skillnader på cat 5 vs 6 på installationen ?
 
Vulcan61 Vulcan61 skrev:
Kjelle är bra med sina instruktioner. Är väll rätt inga stor skillnader på cat 5 vs 6 på installationen ?
Det är hur långt du ska tvinna upp paren.

Har du cat6 kabel också?
Har nämligen varit med om att det är olika dimensioner på cat5e och cat6
 
Vulcan61
fgo fgo skrev:
Det är hur långt du ska tvinna upp paren.

Har du cat6 kabel också?
Har nämligen varit med om att det är olika dimensioner på cat5e och cat6
Aha ok.. ja stämmer cat 6 kabel är det
 
Är det inte mer än en kontakt. Är det onödigt att köpa ett verktyg. Jag tycker det funkar bra med tex ett gammalt kreditkort/bankkort bara trycka ner kabeln med det.
 
  • Gilla
Vulcan61
  • Laddar…
Vulcan61
R RoBo skrev:
Är det inte mer än en kontakt. Är det onödigt att köpa ett verktyg. Jag tycker det funkar bra med tex ett gammalt kreditkort/bankkort bara trycka ner kabeln med det.
Sätta dessa uttag gör ja nog inte många gånger under min livstid hehe! Dock så är 79 kr inte hela världen. Men som sagt det lär nog finnas många knep också utan verktyg. Men blir det fel så sabba man kanske uttaget och få köpa ett nytt för 200 kr
 
Det är pga detta som man försöker få tag på ram för Keystone. Då slipper man punchverktyg.
 
MultiMan
Paren får absolut inte vara upptvinnade så mycket som på bilden, då kommer signalen bli dålig i högre hastigheter. 10-12 mm kan du ha som riktlinje.

Sedan är plintar gjorda för enkardeliga kablar (installationskabel alltså, till skillnad från patchkabel som har flertrådiga ledare), så se till att du har rätt sort, annars blir inte kontakten bra över tid, oavsett verktyg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.